تکنولوژی

درگیری‌های واتس‌اپ و دادگاه برزیل ادامه دارد

 

دادگاه عالی فدرال برزیل، حکم یک قاضی که برمبنای آن شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات تلفن همراه باید به‌صورت بی‌قید و شرط دسترسی کاربران به نرم‌افزار واتس‌اپ را مسدود کنند به حال تعلیق درآورد. به گزارش گاردین، این سومین سناریوی اینچنینی برزیلی‌ها در هشت ماه گذشته است که در خصوص نرم‌افزار پیام رسان واتس‌اپ به مرحله اجرا درمی‌آید.

Daniela Barbosa قاضی ریودوژانیرو پیش از این اعلام کرده بود از آنجایی که مالک این پیام‌رسان (فیس‌بوک) احترامی برای قوانین برزیل قائل نیست از دسترسی کاربران به پیام‌رسان واتس‌اپ جلوگیری خواهد شد. آن‌طور که از شواهد امر پیداست، فیس‌بوک به درخواست‌های چندین و چندباره مقامات قضایی برزیل مبنی بر کمک به قضات فعال در زمینه یک پرونده جنایی مرتبط با رویدادی در شهر Caxias پاسخ مثبت نداده است. این در حالی است که تنها پس از گذشت چند ساعت از اعلام این حکم، Ricardo Lewandowski ریاست دادگاه عالی فدرال اعلام کرد این تصمیم به هیچ وجه منطقی و یا متناسب با رفتار فیس‌بوک نیست.

Jan Koum مدیرعامل واتس‌اپ در پستی که در فیس‌بوک منتشر کرده به این تصمیمات اخیر اینچنین واکنش نشان داده است: ” واقعا حیرت آور است که با گذشت کمتر از دوماه از اعلام رفع موانع دسترسی کاربران به واتس‌اپ توسط سیستم قضایی برزیل، تاریخ بار دیگر تکرار شده است.” در ماه فوریه سال جاری نیز یک قاضی از ایالت Aloagoas تصمیم مشابهی را در پرونده‌ای دیگر اتخاذ کرده بود اما حکم یادشده نیز با گذشت چندساعت لغو شد. واتس اپ در ماه دسامبر نیز با دستور یک قاضی در سائوپائولو مسدود شده بود اما چندساعت بعد قاضی دیگری این محدودیت را منتفی دانست و در بیانیه‌ای اعلام کرد این منطقی نیست که به خاطر عمل اشتباه یک شرکت، میلیون‌ها کاربر نیز از این تصمیم تاثیر بپذیرند.

سخنگوی واتس‌اپ نیز در بیانیه‌ای تازه، از امکان دسترسی مجدد کاربران به واتس‌اپ اظهار خشنودی کرده و در ادامه اینچنین عنوان داشته است: “قاضی ارشد دادگاه عالی فدرال برزیل بر این نکته تاکید کرده که مردم در سراسر کشور برزیل و حتی در دستگاه قضایی این کشور از واتس‌اپ به عنوان راهکار ارتباطی روزانه استفاده می‌کنند و مسدود شدن این سرویس، بیشترین فشار را به این افراد وارد خواهد کرد. ما امیدواریم که این تصمیم خط بطلانی برای تمام سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص مسدودکردن دسترسی کاربران به این سرویس باشد تا برزیلی‌ها بتوانند برای ارتباط با دوستان و آشنایان خود از این راهکار ارتباطی استفاده کنند.”

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا