تکنولوژی

استفاده‌های ولوو از Big Data

رفته‌رفته بر حجم داده‌هایی که خودروهای جدید برپایه حضور در بسترهای ارتباطی فراهم شده از طریق تکنولوژی‌های جدید و یا اینترنت اشیا تولید می‌کنند افزوده شده و همین امر، شرکت‌های خودروساز را مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی جدید برای مدیریت این داده‌ها کرده است. به گزارش وب‌سایت Forbes، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های ارتباطی، خودروها چندین دهه است که جمع‌آوری و انتقال داده‌ها در زمینه روش‌های استفاده مالکان از آن‌ها را امکان‌پذیر ساخته‌اند اما انفجار اطلاعاتی در این زمینه، به اطلاعاتی مربوط است که توسط نرم‌افزارها و سرویس‌هایی که در خودروهای مدرن به‌کار گرفته شده‌اند تولید می‌شود.

اصطلاح خودروی متصل (Connected Car)، شرح دهنده خودرویی است که به اطلاعات آنلاین دسترسی داشته و از این داده‌ها به‌منظور یاری‌رسانی به شرکت‌ها در طرح‌های بهبود عملکرد و همچنین تعمیر و نگهداری بهره گرفته و البته آسایش و راحتی بیشتر را برای راننده و سرنشینان خودرو به همراه می‌آورد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تا سال 2020 میلادی، 75 درصد از خودروهای جدید در این تعریف جای خواهند گرفت. حجم عظیم داده‌های بدست آمده از خودروهای متصل اگرچه فرصت‌های بی‌شماری را برای بهره‌برداری شرکت‌ها فراهم می‌سازد اما به همان اندازه، چالش‌های عظیمی را نیز به دنبال خواهد داشت.

در این راستا، شرکت خودروسازی سوئدی ولوو مشخصه اصلی خودروهای خود یعنی امنیت بالا را به عنوان اولویت اصلی در استراتژی مدیریت داده‌ها در نظر گرفته است. تمرکز ولوو روی کاهش تاثیرات خرابی و از کارافتادن قطعات مکانیکی یا سیستمی خودروها بوده و در این راه به‌دنبال پیاده‌سازی قابلیت‌ها و راهکارهایی است که مشتریان از خودروهای متصل با کیفیت انتظار دارند. Jan Wassen مدیر هوشمندسازی شرکت ولوو در این خصوص می‌گوید که ما همواره به دنبال استفاده از راهکارهایی برای ایجاد و فعال‌سازی ابزارهایی در جهت تحلیل بهتر داده‌ها هستیم. علاوه بر این، تلاش ما اطمینان از حرکت در چارچوب‌های از پیش مشخص شده است.

شناسایی چارچوب‌هایی که تحلیل داده‌ها باید مزایا و پیشرفت بیشتری را در آن حوزه فراهم کنند، تخصص Wassen است. از زمان عرضه اولین خوروی شرکت ولوو با قابلیت برقراری ارتباط با اینترنت در سال 1998 میلادی، این شرکت در تلاش بوده تا استراتژی خود در زمینه مدیریت بزرگ‌داده‌ها را بهبود ببخشد. استراتژی که در اوایل راه به‌منظور تایید و یا رد ادعای مشتریان برای استفاده از خدمات پس از فروش مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از آن به راهکاری برای پیش‌بینی زمان از کارافتادن قطعات خودرو و یا زمان مناسب برای انجام سرویس‌های تعمیر و نگهداری تبدیل شد.

افزایش روزافزون حجم و پیچیدگی این داده‌ها از یک‌سو و ارتقای اهداف شرکت‌ها از سوی دیگر، چاره‌ای به جز توسعه تکنولوژی‌های تحلیل داده‌ها باقی نگذاشت و همین امر باعث شده ولوو همکاری با شرکت ترادیتا را به‌منظور بهره‌مندی از تحلیل‌هایی برپایه پیش‌بینی و یادگیری ماشینی از ورودی‌های اطلاعاتی در حجم پتابایت در دستورکار قرار دهد. به عنوان مثال، در این زمینه سیستم هشدار سریع این شرکت، تحلیل بیش از یک میلیون رویداد در هفته را امکان‌پذیر ساخته تا رابطه‌ای میان آنچه در خودروها در حال وقوع است و میزان خرابی و از کارافتادگی سیستم‌های درون خودرویی بیابد. از این راهکار در حفظ شهرت ولوو به عنوان سازنده خودروهایی با ایمنی بالا نیز بهره گرفته شده است. به عنوان مثال، پروژه One Pilot که سال گذشته میلادی کلید خورده و تا سال 2017 میلادی ادامه خواهد داشت، از اطلاعات بدست آمده از 1000 خودروی مجهز به سنسورهای مختلف به‌منظور شناسایی و بررسی وضعیت رانندگی آن‌ها بهره می‌برد. تمرکز ویژه این پروژه روی بررسی عملکرد خودرو در شرایط سخت و دشوار مانند حرکت در جاده‌های یخی است. اطلاعات بدست آمده به سرویس ابری شرکت ولوو انتقال یافته و با شرکت‌های ناظر بر وضعیت بزرگراه‌های سوئد نیز به اشتراک‌ گذاشته می‌شود.

سومین نقطه تمرکز ولوو در خصوص پیاده‌سازی سیاست‌های تحلیل داده، افزایش راحتی راننده و سرنشینان خودرو است. تلاش‌های ولوو در این زمینه بر رهگیری استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌ها و همچنین به‌کارگیری قابلیت‌های مختلف درون خودرویی است تا مشخص شود مشتریان این برند، کدام قابلیت‌ها را مفید فایده و کدام را غیرضروری و یا حتی بلااستفاده می‌دانند. این بررسی شامل قابلیت‌های سرگرمی مانند ارتباطات داخلی با امکان بهره‌گیری از سروریس‌های پخش محتویات چندرسانه‌ای و یا ابزارهای کاربردی مانند جی‌پی‌اس، سیستم گزارش تصادفات، موقعیت‌یاب پارکینگ و سیستم اطلاعاتی مرتبط با وضعیت آب و هوا است.

ولوو در حوزه تکنولوژی‌های خودران نیز چشم به استفاده از مزایای بهبود امنیت دارد. بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی بزرگراه‌ها، در سال گذشته میلادی علت وقوع 90 درصد از تصادفات خودرویی در جاده‌ها، خطای انسانی عنوان شده است. همین امر ولوو و دیگر شرکت‌های سازنده را متقاعد کرده که حذف راننده از این معادله می‌تواند بیشترین میزان کاهش تصادفات جاده‌ای را به‌دنبال داشته باشد. یکصد خودروی ولوو مجهز به قابلیت‌های خودروان از سال آینده وارد خیابان‌های گوتنبرگ شده و پیاده‌سازی برنامه‌های این شرکت در لندن و شانگهای نیز در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد. ولوو نیز مانند دیگر شرکت‌های خودروساز فعال در این سطح از بازار، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مختص به خود را به‌کار بسته اما Wassen معتقد است گام بعدی در حوزه تکنولوژی‌های خودران، همکاری با سیستم حمل و نقل عمومی خواهد بود. او معتقد است در این زمینه نیز بزرگ‌داده‌ها و تحلیل اطلاعات نقشی اساسی در بهره‌مندی از مزایای توسعه طرح‌های اینچنینی خواهند داشت.

 با حضور خودروهای مجهز به قابلیت‌های خودران در بازار، سد جدیدی در زمینه کیفیت و کمیت اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های سازنده شکسته خواهد شد. این در حالی است که چنین کمیت و کیفیتی از اطلاعات، پیش از این تنها در اختیار دولت‌ها و سازمان‌های قضایی بوده و در قالب راهکارهایی مانند سیستم تشخیص خودکار پلاک خودروها (ANPR) به‌کار گرفته شده است. از همین رو، استفاده شرکت‌های خودروساز و شرکای فعال در حوزه تکنولوژی آن‌ها از اطلاعاتی در این سطح، چالش‌های امنیتی جدیدی را ایجاد خواهد کرد و لزوم پیاده‌سازی تدابیر ویژه در این زمینه را جدی‌تر خواهد کرد.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا