تکنولوژی

نامه مخترع وب در حمایت از “اینترنت آزاد در اروپا”

تیم برنرز لی ، با تلاش فراوان تقریبا نیم میلیون امضای صوتی دیجیتالی جمع کرده است تا از قانون گذاران اروپایی بخواهد از قانون بی طرفی شبکه‌ای (Net Neutrality) در اتحادیه اروپا دفاع کنند و مانع از تغییر روند قوانین به نفع شرکت های بزرگ و پر درآمد ارتباطی و تلکام شوند.

مجمع قانون گذاران اروپایی ارتباطات الکترونیکی( BEREC) چندین پیش نویس از دستور العمل های مختلف تهیه کرده اند  تا به عنوان نمونه و پیش فرض در اختیار اتحادیه اروپا قرار دهند و به انها در تصویب قوانین مرتبط با اینترنت کمک کنند.

این مجمع4 روز فرصت داشتند تا با مشاوره در مورد جزییات این دستورالعمل ها به توافق برسند.در همین حین، تیم برنرز لی آخرین تلاش هایش را کرد تا قانون گذاران اروپایی را مجاب کند تا قوانینی در حمایت از کاربران عادی اینترنت وضع کنند و به شرکت های مخابراتی سودجو و منفعت طلب این اجازه را ندهند تا با لابی بازی، قوانین سودمند مرتبط به کسب و کار خود به تصویب برسانند.

تیم برنرز لی به همراه پروفسور وکیل، خانم باربارا ون شویک(Barbara Van Schewick)  و پروفسور لری لسینگ ( Larry Lessing) روز 5 شنبه نامه سرگشاده ای خطاب به قانون گذاران اروپایی تهیه و منتشر کردند.

در این نامه آمده است:

” ما-کاربران عادی اینترنت –لابی و واسطه های آن چنانی نداریم، اما میلیون ها نفریم،شهروندان عادی اروپایی،استارتاپ ها، سرمایه گذاران، شرکت های نو پا، فعالان،بلاگرها و هنرمندانی هستیم که تجربه اینترنت آزاد را از ابتدا داشته ایم و می خواهیم از آن محافظت کنیم. اینترنت به نوعی زیر ساخت حیاتی زندگی ماست، همچنین برای زندگی روزمره، برای اقتصاد و برقرار ماندن دموکراسی مملکت هایمان ضروری است. این دستور العمل ها و پیشنهادات در آینده حس رقابت،نبوغ و خلاقیت را در اروپا تضمین می کند و کمکیست برای اینکه اروپا همیشه در صدر اقتصاد دیجیتالی دنیا باقی بماند. این ایده ها به تمام اقشار اروپایی، جدا از رنگ،نژاد و یا میزان درآمد و دارایی آنها، فرصت یکسانی عرضه می کند تا رقابت سالم داشته باشند ، خلاقیت و نبوغ خود را به عرضه گذارند و همیشه با کل دنیا در ارتباط باشند.”

مهلت مشاوره وتصمیم گیری مجمع قانون گذاران BEREC روز دوشنبه 18 جولای به پایان رسید اما طی این مهلت مشاوره 4 روزه، 752/476 نفر و بیش از 90 کارآفرین و صاحبین مشاغل با امضای عریضه ای با نامه برنرز لی  ابراز موافقت کردند و با انتشار دادخواست خود به روی سایت savetheinternet.eu از قانون گذاران خواستند تا جلوی هرگونه سواستفاده احتمالی را گرفته و حفاظت از بی طرفی اینترنت را در سراسر اروپا در اولویت قرار دهند.

هدف قوانین اتحادیه اروپا در حال حاضر بیشتر به نفع استفاده آزاد همگانی و بدون هیچگونه تبعیض است اما خیلی از طرفداران حمایت از بی طرفی اینترنت معتقدند که درزهای قانونی بسیاری در این تبصره ها و مصوبه ها وجود دارد که شرکت های منفعت طلب بزرگ به راحتی می توانند از انها سواستفاده کنند.

مطلب مرتبط: بی‌طرفی شبکه‌ای چگونه شکل گرفت

نامه برنزلی هم به این موارد اشاره داشت.وی اذعان داشت که قانون گذاران اینترنت به دلیل ترس از شرکتهای تلکام بزرگ که سرمایه گذاری های عظیم انجام داده اند، ممکن است دسترسی عموم مردم به اینترنت آزاد را قربانی کنند.این موارد نه تنها بنیاد اینترنت آزاد را به خطر می اندازد بلکه می تواند به طور ضمنی استارتاپ ها،شرکت های تجاری کوچک،بلاگر ها،هنرمندان و فعلان را به عقب براند و از عرصه رقابت دور کند.

به عنوان مثال، طبق قوانین کنونی، شرکت های تلکام می توانند با پرداخت مبلغی پول سرعت دسترسی به برخی سایت ها را طبق میل خودشان تغییر دهند.مثلا برای گروهی از ترافیک کاربران ، سرعت را کم و برای برخی زیاد کنند که این خود نمونه ایی از تبعیض محسوب می شود.

مجمع قانون گذاران اروپایی ارتباطات الکترونیکی، بعد از بررسی میزان بازخورد این نامه، قوانین و دستورالعمل های پیشنهادی را 30 آگوست سال جاری اعلام خواهند کرد.

منبع : آی تی ایران

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا