تکنولوژی

تولید چرم طبیعی بدون نیاز به کشتار حیوانات

استارت‌آپ Modern Meadow در قالب فرایند تولید کلاژن در آزمایشگاه امکان تولید چرم‌های با کیفیت بالا را بدون کشتار حیوانات فراهم ساخته است. به گزارش وب‌سایت Snapmunk، این استارت‌آپ که موفق به جمع‌آوری سرمایه 40 میلیون‌دلاری در جدیدترین دور جذب سرمایه شده است، با فرایندهای خاصی که در هیچ یک از مراحل آن نیاز به کشتار حیوانات نیست، به تولید چرم در محیط آزمایشگاهی دست زده است. اگرچه در حال حاضر چرم‌های مصنوعی نیز گزینه‌ای متداول برای جایگزینی چرم‌های حیوانی به حساب می‌آیند اما این نوع چرم‌ها، آسیب‌های فراوانی را به محیط زیست وارد می‌کنند. چرم‌های تولیدی Modern Meadow اساسا متفاوت از چرم‌های مصنوعی بوده و از نقطه‌نظر بیولوژیکی کاملا مشابه با نمونه‌هایی هستند که از دباغی پوست حیوانات بدست می‌آیند.

در قالب راهکار مورد استفاده این استارت‌آپ، فرایند کشت سلول‌های زنده‌ به‌منظور رشد کلاژن در محیط آزمایشگاه در دستورکار قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، کلاژن مولفه پروتئینی اصلی در پوست حیوانات است. پس از این، کلاژن به ورقه‌‌هایی مجزا تبدیل شده تا به نوعی  مشخصاتی در سطح پوست واقعی حیوانات را بازسازی کند. در نهایت نیز محصول بدست آمده به قسمت دباغی فرستاده می‌شود. در پایان هم با لایه‌هایی از چرم ساخته می‌شود که حتی تفکیک آن از چرم حیوانات برای متخصصان نیز کار دشواری است.

مزایای چرم‌های تولیدی Modern Meadow بسیار است اما اصلی‌ترین مزیت آن‌، جلوگیری از آسیب‌رسیدن به حیوانات است. علاوه بر این، در ترکیب چرم‌های مصنوعی موجود در بازار از پلیمرهایی مانند پلی‌اورتان و پلی‌وینیل کلرید (PVC) استفاده می‌شود که سوزاندن آن‌ها گازهای خطرناکی را تولید خواهد کرد. این در حالی است که در استفاده از پروتئین‌ها، بازسازی مشخصه‌های پلیمرهای مصنوعی درنظر گرفته می‌شود اما محصولی بدون ایجاد خطرات جانبی برای محیط زیست را شاهد خواهیم بود. این استارت مدعی است فرایند تولید این چرم‌ها در مقایسه با نمونه‌های سنتی، کاهش 80 درصدی ضایعات را نیز به همراه خواهد داشت.

از جمله مزایای دیگر استفاده از چرم‌های تولیدی این استارت آپ، امکان بهینه‌سازی مواد تشکیل‌دهنده بر حسب موارد استفاده از چرم است. در نتیجه این امر، امکان تولید چرم‌های محکم‌تر، باریک‌تر، با خصوصیات الاستیکی بیشتر و یا حتی چرم نیمه‌شفاف نیز وجود خواهد داشت اما امکان ایجاد چنین مشخصه‌هایی در چرم‌های معمولی، بسیار دشوارتر خواهد بود. Modern Meadow در جدیدترین مرحله جذب سرمایه، با دریافت 40 میلیون دلار، مجموع سرمایه دریافتی خود را به 53.5 میلیون دلار افزایش داده است. این سرمایه در جهت انتقال فعالیت‌های استارت‌آپ از فاز تحقیق و توسعه به فاز تولید و عرضه چرم تولیدی به بازار استفاده خواهد شد. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا