تکنولوژی

بریگزیت برای شرکتهای Fintech خوب است یا بد؟

David Gyori نویسنده، محقق و مشاور در حوزه فینتک (Fintech) ، به عنوان موسسه شرکت Banking Reports و عضو دیوان داوری Fintech Awards اروپا در بررسی ویژه‌ای به مزایا و معایب پیاده‌سازی بریگزیت ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا )  ا در بخش فین تک مورد بررسی قرار داده است. 

به عقیده او اگرچه بریگزیت یک فاجعه و تصمیمی کاملا اشتباه به حساب می‌آید و برآیند تاثیرات آن در حوزه فینتک منفی است اما همچنان می‌توان تاثیرات مثبتی را هم برای آن درنظر گرفت. 

 

مرتبط : تولد پدیده‌ای به نام فین‌تک

 

پیشی گرفتن از رقبای سنتی

با پیاده‌سازی بریگزیت، سرعت اجرای تصمیمات و فعالیت‌های همراه با نوآوری و ابداع بانک‌ها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. بانک‌های بزرگ بین‌المللی نیز مجبور به دست و پنجه نرم‌کردن با تاثیرات شدید بریگزیت خواهند بود و همین امر، منابع و زمان قابل توجهی را صرف تمرکز روی مدیریت بریگزیت خواهد کرد. روندی که در نهایت شرایطی مشابه با بحران‌های اقتصادی سال 2008 میلادی را تداعی خواهد کرد و البته فرصت‌هایی هرچند مقطعی را برای پیشی گرفتن شرکت‌های فعال در حوزه فینتک از رقبای سنتی آن‌ها ایجاد خواهد کرد تا این شرکت‌ها بتوانند خود را به جایگاه بهتری برسانند.

 

جلوگیری از خطرپذیری در ترازنامه‌های مالی

یکی از تفاوت‌های اساسی میان سرویس‌دهندگان سنتی و قدیمی بازار مالی و اعتباری با شرکت‌های فینتک آن است که شرکت‌های مدرن فینتکی، از ساختاری برخوردارند که به عنوان یک پلتفرم، می‌تواند توازن و تعادل مناسبی را میان عرضه و تقاضا ایجاد کرده و در اکثر موارد، این تعادل مانعی برای خطرپذیری در ترازنامه‌ها خواهد بود. 

به عبارت دیگر، در حال حاضر که بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، سرمایه‌گذاران و دیگر بازیگران سنتی در حال مبارزه با ضرر و زیان‌های شدید و غیرمنتظره در ترازنامه خود هستند، پلتفرم‌های فینتک که سرویس‌هایی مانند سرمایه‌گذاری عمومی، وام‌های P2P و یا تجارت برپایه زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی را در دستورکار قرارداده‌اند تنها باید با موج ثانویه ایجاد شده در پرتو اجرای بریگزیت از جمله افزایش ریزش مشتریان، کاهش حجم مبادلات و یا کاهش میزان وام‌های دریافتی دست و پنجه نرم‌کنند. طبیعت مقاوم این پلتفرم در مقابل مشخصه‌های همراه با تورم در ترازنامه‌های مالی، مزیتی ویژه برای فینتک، حتی در کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. 

 

توزیع بهتر فعالیت‌های فینتکی در قاره اروپا

در هشت سال گذشته، لندن پایتخت بلامنازع فینتک در قاره اروپا بوده و این برتری، مانع از رشد درگاه‌های بالقوه‌ای مانند آمستردام، استکهلم، فرانکفورت، لوکزامبورگ، زوریخ، مادرید، دوبلین، وین، پاریس و سایر شهرها شده است. با این وجود، بریگزیت ساختارهای جدیدی را در این حوزه ایجاد خواهد کرد تا شاهد بازاری رقابتی‌تر و البته با گستردگی بیش از پیش باشیم. این در حالی است که حتی حوزه‌های مرتبط با فینتک در خارج از اتحادیه اروپا نیز می‌توانند شاهد رشد بی‌نظیری باشند. 

 

عدم یکپارچگی در رگولاتوری‌ها

یکی از مشکلات موجود در برابر توسعه فینتک، نبود سازگاری و هماهنگی میان محیط‌های رگولاتوری مختلف است. یک مثال خوب در این زمینه، بیت‌کوین است که در برخی شرکت‌ها به‌کارگیری آن ممنوع اعلام شده، در برخی دیگر استفاده از آن تا حدودی متداول است، در برخی به عنوان ارز رایج مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کشورهایی خاص به استفاده از آن تشویق و ترغیب می‌شود و در نهایت برخی آن را به حاشیه رانده و یا حتی در مواردی، هیچ قانون مشخص و معینی در خصوص به‌کارگیری آن وجود ندارد. 

وجود این تفاوت‌ها در رگولاتوری‌های شرکت‌های مختلف و یا در زمینه ارائه مجوز و امکان بهره‌برداری متفاوت در کشورهای مختلف، “عدم یکپارچگی در رگولاتوری‌ها” خوانده می‌شود. در این راستا، جدایی رگولاتوری‌های بریتانیا از 27 کشور اتحادیه اروپا، یک چالش جدید برای شرکت‌های حوزه فینتک خواهد بود که سعی در گسترش دامنه فعالیت خود دارند. 

این در حالی است که در صورت گسترش بریگزیت به کشورهای دیگر و وقوع Frexit, Grexit, Italeave, Polend, Hunxit, Czechout, Finish شرایط به مراتب بدتر از این خواهد شد. 

 

دسترسی دشوارتر به سرمایه

اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذار که فعالیت‌هایی در سطح جهانی دارند، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در چارچوب‌های قانونی و ثبت‌شده به هدف تزریق کنند. در این خصوص، اولویت با چارچوب قانونی به نام “Delaware Incorporated” است که اکثر شرکت‌های آمریکایی که سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذار را دریافت می‌کنند یا خود را به این سطح رسانده‌اند و یا تلاش می‌کنند تا پیش از جذب سرمایه، به معیارهای موجود در این چارچوب برسند. این در حالی است که فعالیت به عنوان یک شرکت بریتانیایی ثبت شده، در جایگاه دوم اولویت‌ها قرارگرفته و در واقع تا زمان حال، شرکت‌های بریتانیایی به عنوان واجدشرایط‌ترین شرکت‌های پذیرفته شده در اتحادیه اروپا مدنظر قرار گرفته‌اند. 

با این وجود، پیاده‌سازی بریگزیت شارش و تبادل سرمایه میان شرکت‌های بریتانیایی و دیگر شرکای فعال در اتحادیه اروپا را کاهش خواهد داد و حتی ثبت شرکت‌های غیربریتانیایی در بریتانیا را با دشواری بیشتری همراه خواهد ساخت. 

 

کاهش نرخ رشد با توجه به عدم قطعیت در بازار

اگرچه شرکت‌های فعال در حوزه فینتک، کوچک‌تر و در عین حال چابک‌تر از رقبای سنتی خود هستند اما این شرکت‌ها نیز تاثیرات منفی را از کاهش نرخ رشد محیط‌های اقتصادی کلان و البته بروز عدم قطعیت و سردرگمی در بازار این حوزه دریافت می‌کنند. 

شک و تردید در بازار، نوسانات قیمتی را به همراه خواهد داشت و این نوسانات نیز به خودی خود خطرساز هستند. درنظر داشته باشید که هیچ شرکتی مایل به پذیرفتن ریسک در صورتی که هیچ بازگشت سرمایه و یا سودی در کار نباشد، نخواهد بود. 

***

درنظر داشته باشید اگرچه این مطلب سه تاثیر مثبت و منفی بریگزیت روی فینتک را مورد بررسی قرار داده اما واقعیت بریگزیت هنوز در مرحله پیاده‌سازی قراردارد. به عبارت دیگر، بریگزیت ممکن است ملایم، کاملا آرام و یا حتی سریع و خشن و همراه با مشکلات گسترده‌تر به مرحله اجرا درآید و همین امر، تبعات و البته مزایای موجود را به عنوان متغیری تابع عملکرد بریگزیت پیش روی ما قرار خواهد داد. 

 

این مطلب را هم درباره «فین‌تک» و «بریگزیت» بخوانید : 

استارتاپ‌های بانکی و انقلاب در وام بانکی

تحلیل تکنولوژیک خروج بریتانیا از  اتحادیه اروپا

گوگل ترندز: بریتانیایی‌ها از عواقب بریگزیت آگاه نبودند

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا