تکنولوژی

پاورپوینت؛ اولین خرید بزرگ تاریخ مایکروسافت

در تاریخ 25 ژوئن سال 1987 میلادی، مایکروسافت در قالب اولین خرید بزرگ تاریخ خود، رسما پاورپوینت را با قیمت 14 میلیون دلار از شرکت Forethought خریداری کرد.

این در حالی است که انعقاد این قرارداد با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و مایکروسافت در این راه مجبور به کنار زدن رقبایی قدرتمند مانند اپل و زیراکس شد.

با این مقدمه، روبرت گاسکینس (موسس استارت‌آپ Forethought در دهه 1980 میلادی) که پس از پیوستن به شرکت مایکروسافت نیز با پیاده‌سازی سیاست‌های ویژه خود توانست فروش سالیانه 100 میلیون دلاری را برای پاورپوینت به ارمغان بیاورد، روایتی دقیق و خواندنی از نهایی شدن مراحل فروش پاورپوینت به مایکروسافت بیان کرده که در ادامه به نقل آنچه اتفاق افتاده از زبان او خواهیم پرداخت.

اولین پیشنهاد

ما در تاریخ 22 فوریه سال 1987 میلادی یعنی دو ماه پیش از زمان درنظر گرفته شده برای عرضه پاورپوینت به بازار،  رویداد ویژه‌ای را برای رونمایی از این محصول جدید برگزار و پنج روز بعد، پیشنهادی غیرمنتظره از طرف مایکروسافت برای خرید پاورپوینت دریافت کردیم.

در قالب این پیشنهاد، بیل‌گیتس رسما عنوان کرده بود ک مایکروسافت قصددارد به‌طور رسمی در بازار نرم‌افزارهای ارائه کنفرانس‌ها و محتویات متنی و چندرسانه‌ای مختلف، حضوری قدرتمند داشته باشد و از همین رو پاورپوینت را به عنوان محصولی با کیفیت انتخاب کرده است.

او خواستار خرید سریع این محصول بود و پیشنهاد داده بود توسعه‌دهندگان این محصول نیز در سانی‌ویل مستقر شده و فرایند دورکاری را در دستور کار قراردهند. در قالب این پیشنهاد، تمامی بخش‌ها و زیرمجموعه‌های دیگر پاورپوینت نیز به مقر مایکروسافت منتقل می‌شد.

یک هفته بعد یعنی در تاریخ 13 مارس 1987 جلسه‌ای برگزار و مجددا پیشنهاد مشابهی از سوی مسئولان مایکروسافت دریافت کردیم.

مایکروسافت پیشنهادی 5.3 میلیون دلاری پیش روی ما قرارداد و مشوق‌هایی هم برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری ما درنظر گرفته بود. این در حالی است که علاقه مایکروسافت تنها به خرید پاورپوینت محدود شده بود و مسئولان این شرکت اعلام کردند دیگر محصول ما یعنی FileMaker Plus سیستم‌عامل مک، محبوبیتی در ویندوز بدست نخواهد آورد. اگرچه این پیشنهاد جذابیت زیادی برای ما داشت اما از نقطه‌نظرهای دیگر نظیر مبلغ پیشنهادی نتوانست خواسته‌های سرمایه‌گذاران ما را برآورده کند. در هفته پس از این نیز مجددا دو پیشنهاد جدی و البته متفاوت پیش روی ما قرارگرفت.

عرضه پاورپوینت و پیشنهاد جدید

سیاست تیم توسعه‌دهنده بر آن بود تا پیش از هر اقدامی، روی عرضه پاورپوینت به بازار تمرکز کند. پس از عرضه، پیشنهاد جدیدی دریافت کردیم که البته بازهم نقاط مبهم زیادی در آن دیده می‌شد. مایکروسافت سه ساختار پیشنهادی جدید برای محصول و تیم توسعه دهنده ما در نظر گرفته بود که به ترتیب عبارت است از:

1. راه‌اندازی مرکز توسعه به‌منظور فعالیت از راه دور توسعه‌دهندگان و بازدید زمان‌بندی شده این افراد با هدف هماهنگی بیشتر از مرکز اصلی مدیریت نرم‌افزار مایکروسافت

2. راه‌اندازی مرکز مدیریت محصول در کنار مدیریت نرم‌افزاری، در قالب توسعه، مستندسازی و آزمایش سرویس‌های ارائه شده

3. راه‌اندازی مرکز کسب و کار مستقل که امکان فعالیت مستقل بخش تجاری را فراهم می‌کرد.

مایکروسافت برای نهایی کردن این قرارداد، 100 هزار سهم شرکت خود به ارزش 12 میلیون دلار (در زمان یادشده) را درنظر گرفته بود.

در تاریخ 10 ژوئن سال 1987 میلادی جلسه ویژه هیئت مدیره Forethought به‌منظور بررسی بیشتر شرایط این پیشنهاد برگزار شد. در این جلسه در کنار پیشنهاد مایکروسافت، پیشنهاد شرکت اپل، Anso، Borland و زیراکس نیز بررسی شد.

پیشنهاد اپل هیچ‌گاه به مرحله توافقات نهایی نرسید، Ansa نیز پیشنهادی برای ادغام دو شرکت ارائه کرده بود. Borland پیشنهاد خود برای خرید کل شرکت Forethought به مبلغ 18 میلیون دلار را پیش روی ما قرار داده بود و در نهایت زیراکس نیز پیشنهادی برای دریافت حق انحصاری نرم‌افزار پاورپوینت با مبلغی بیش از 18 میلیون عرضه کرده بود. پس از رایزنی‌های فراوان و دریافت پیشنهادهای دیگر، در نهایت در تاریخ 25 ژوئن 1987 و در حدود ساعت 11:30 پیش از ظهر، مایکروسافت با نهایی شدن قرارداد در ازای پرداخت مبلغ 14 میلیون‌دلار موافقت کرد تا پنجره تمام پیشنهادهای دریافتی دیگر بسته شود. قرارداد جدید بر خلاف پیشنهاد پیشین، امکان استقرار دائمی واحد تجاری ما را در کالیفرنیا فراهم می‌کرد.

علاوه بر مبلغ یادشده، تمامی نیروهای کاری Forethought نیز زیرمجموعه‌ای از واحد کاری پاورپوینت مایکروسافت به حساب آمده و افرادی که شغل آن‌ها با توسعه پاورپوینت ارتباطی نداشت نیز جایگاه مناسبی را در شرکت مایکروسافت برای ادامه فعالیت کاری پیش روی خود می‌دیدند.

محصول مناسب، زمان مناسب، مکان مناسب

با این تفاسیر، ما واقعا خوشبخت بودیم که محصول شرکت ما یعنی پاورپوینت دقیقا در زمانی که مایکروسافت به دنبال ورود به این حوزه از بازار نرم‌افزارهای رایانه‌ای بود، توسعه یافت و به مرحله عرضه رسید. این در حالی است که پیشنهاد اولیه آن‌ها تا پیش از عرضه محصول نهایی ما چیزی در حدود 5 میلیون دلار (در قالب سهام مایکروسافت) بود اما پس از عرضه موفقیت‌آمیز پاورپوینت، پیشنهادی در حدود سه‌برابر مقدار اولیه (در قالب وجه نقد) دریافت کردیم که برای سرمایه‌گذاران ما نیز خوشایند بود.

نهایی شدن این قرارداد باعث شد ما به عنوان اولین واحد تجاری زیرمجموعه بخش نرم‌افزاری مایکروسافت، اما به طور کاملا مستقل به فعالیت خود ادامه دهیم. 

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا