تکنولوژی

فرهنگ کسب‌وکار در هلند

هلند کشوری با مساحت 40 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 17 میلیون نفر که در شمال غربی اروپا واقع شده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 بیش از 800 میلیارد دلار بوده است. دامداری و کشاورزی از ارکان مهم اقتصاد هلند محسوب می‌شود. کشتی‌سازی و صنایع شیمیایی از صنایع مادر در هلند به شمار می‌رود.

بخشی از صادرات این کشور ذخایر گاز طبیعی آن است. همچنین هلند در پرورش و تجارت گل مقام اول را در جهان دارد. این کشور به‌رغم کوچکی آن سهم بزرگی در تجارت و بانکداری جهانی دارد و کشورهای اتحادیه اروپا مهم‌ترین شرکای تجاری آن محسوب می‌شوند. بیش از نیمی از سهام شرکت نفتی شل را هلند در اختیار دارد و مابقی را بریتانیا. هلند با نرخ باسوادی 100 درصد یکی از بهترین رکوردهای آموزشی در اروپا را دارد. این کشور زادگاه نقاشان معروفی چون رامبرانت، یوهانس ورمر و ون گوگ است. بسیاری از فیلسوفان بزرگ مانند اسپینوزا و دزیدریوس اراسموس در این کشور زندگی می‌کردند. طرز رفتار و ارزش‌ها اساس هر فرهنگی را شکل می‌دهند. این دو مسیر فکری افراد و رفتاری افراد را منعکس می‌کنند. اگر می‌خواهید با همتای خود به‌طور موثر ارتباط داشته باشید، درک این آداب و ارزش‌ها می‌تواند اهمیت بسزایی داشته باشد. عدم درک این مسائل می‌تواند یک مانع فرهنگی باشد که فرآیند ارتباط را مختل کند و اثر معکوسی بر موفقیت فعالیت‌های شما در یک کشور دیگر داشته باشد.

 

ایجاد روابط با هلندی‌ها

• بسیاری از هلندی‌ها با کسب‌وکار با خارجی‌ها آشنا هستند؛ چرا که هلندی‌ها تاریخی طولانی در روابط با خارجی‌ها دارند.

• بیشتر شرکت‌ها با ساختار بوروکراتیک ممکن است هنوز شما را با شیوه معرفی‌تان قضاوت کنند؛ بنابراین معقول است که در صورت ممکن، یک معرف شخص ثالث داشته باشید؛ گرچه لزومی هم به این کار نیست.

• نکته مهم این است که نشان دهید چگونه رابطه کاری با شما برای هر دو طرف سودمند است.

• هلندی‌ها به کسب‌وکار به چشم‌انداز بلندمدت نگاه می‌کنند؛ بنابراین اهداف شرکت‌تان را واضح بیان کنید.

• هر چند هلندی‌ها مردمانی مهمان‌نواز هستند، اما در مورد خانواده و دوستان‌شان محتاطند. در واقع آنها هنگام کار محتاط و رسمی رفتار می‌کنند.

 

زبان

زبان هلندی (Dutch) زبان مادری بیش از 22 میلیون نفر در هلند و بلژیک است. جامعه هلند پیش‌تر به شدت با خطوط مذهبی و ایدئولوژیک سازماندهی شده بود؛ به طوری که هر قشر مدارس، روزنامه‌ها، اتحادیه‌های صنفی و… خود را داشت. اثرات این امر می‌تواند هنوز در رسانه‌ها، گروه‌ها و سیستم‌ آموزشی هلند مشاهده شود. به‌عنوان یک اقتصاد باز، هلند مستعد توسعه بین‌المللی است. در هلند رسم قدیمی در مذاکرات وجود دارد که در تماس‌های نزدیک و منظم بین اتحادیه‌های صنفی، سازمان‌های کارفرمایان و دولت استمرار دارد. هلند به‌عنوان کشوری با سازماندهی بالا، که در آن اصول جمع‌گرایی، مسوولیت اجتماعی، بردباری و سعی و کوشش وجود دارد، شهرت خوبی دارد. جامعه هلند جامعه‌ای است که بر مبنای توافق و رضایت عمومی بنا شده است. همه هلندی‌ها ارزش نظرات خود را می‌دانند و از ارائه آنها تردید نمی‌کنند. این به‌دلیل روش و رفتار کلی آنهاست: بردباری. هر کسی حق ارائه نظرات خود را دارد.

 

تابوهای فرهنگی

اگر همکار هلندی شما منتقدانه به چیزی که گفته‌اید یا کاری که کرده‌اید واکنش نشان می‌دهد، این را به حساب عدم پذیرش او نگذارید. او تنها نظر خود را اعلام می‌کند. گرچه جامعه هلند یک جامعه بردبار و کثرت‌گرایانه است، اما بهتر است از برخی مسائل به‌خصوص در آغاز رابطه کاری با آنها اجتناب کنید. اینکه در ابتدای آشنایی آنها را با نام کوچک خطاب کنید یا اینکه هنگام صحبت با آنها دست‌تان را در جیب‌تان بگذارید چندان چهره موجهی از شما در ذهن مخاطب هلندی ایجاد نخواهد کرد. درآمد افراد، سوالات شخصی و خودمانی در مورد لباس، ظاهر و وزن نیز از موضوعاتی هستند که باید از آنها اجتناب کنید.

 

وقت‌شناسی و جلسات

هلندی‌ها 36 تا 40 ساعت در هفته کار می‌کنند. هلندی‌ها عموما بسیار وقت‌شناس هستند. وقت‌شناسی در کسب‌وکار به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود؛ هرچند عذرخواهی برای دیر رسیدن با رفتار مناسب طرف هلندی روبه‌رو خواهد شد. اگر برای جلسات تاخیر داشتید، حتما با طرف هلندی تماس بگیرید. آنها به زمان شخصی اهمیت زیادی می‌دهند؛ بنابراین اگر می‌خواهید رابطه کاری خوبی با هلندی‌ها داشته باشید، از آنها نخواهید تا دیر وقت کار کنند یا آخر هفته سر کار بیایند.

سعی کنید برنامه زمانی جلسات را در طول تابستان (ژوئن تا آگوست) نگذارید؛ چرا که این زمان، دوره معمول تعطیلات در این کشور است. وقت‌شناسی در جلسات به شدت مهم و ضروری است. دیر رسیدن به جلسات ممکن است شما را فردی غیر قابل اعتماد و فردی که برای ضرب‌الاجل‌ها اهمیت قائل نیست، نشان دهد.

 

سلسله مراتب در محیط کار

سلسله مراتب در کسب‌وکار هلند عموما خیلی شدید نیست. در واقع می‌توان گفت تا حدودی انعطاف‌پذیر است. حتی می‌توان گفت زمانی که هلندی‌ها احساس ضرورت کنند، به آسانی قدرت و نفوذ خود را در شرکت نادیده می‌گیرند و رئیس بخشی از گروه تلقی می‌شود. البته این به آن معنا نیست که فرد مدیر هیچ اختیاری ندارد. احساس مسوولیت هنگام کار کردن مستقل برای کارمندان هلندی امری معمول است.

 

استراتژی و برنامه‌ریزی کسب‌وکار

شرکت‌های هلندی در مورد استراتژی‌شان بسیار محتاط، هوشیار و عمل‌گرایانه رفتار می‌کنند و اغلب از برنامه‌ریزی مرحله به مرحله استفاده می‌کنند. مسیر استراتژیک یک شرکت تا سطوح پایین آن تبیین شده است.

 

منبع : دنیای اقتصاد 

منبع : businessculture¸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا