تکنولوژی

هرآنچه در کنفرانس F8 فیس‌بوک شاهد خواهیم بود

کنفرانس F8 فیس‌بوک با محوریت توسعه‌دهندگان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در سن‌فرانسیسکو برگزار خواهد شد و اگرچه در حال حاضر این شرکت به‌طور رسمی از آنچه در این رویداد دو روزه رونمایی خواهد شد سخن نگفته اما با استناد به خبرهای موجود می توان حدس و گمان‌هایی در خصوص قسمت اعظم خبرهای منتشر شده داست. با این دید، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مواردی که مطئنا تمرکز اصلی در این رویداد ویژه را به خود اختصاص خواهند داد.

روبات‌های گفتگو

در چند روز گذشته حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون پشتیبانی فیس‌بوک مسنجر از روبات‌های گفتگو منتشر شده است. این در حالی است که فیس‌بوک در کنفرانس سال گذشته خود از پلتفرم فیس‌بوک مسنجر به عنوان راهکاری که دسترسی توسعه‌دهندگان به برنامه مورد استفاده بیش از 900 میلیون کاربر را فراهم می‌کند، رونمایی کرده بود. با این تفاسیر در کنفرانس سال جاری احتمالا شاهد رونمایی از رابط کاربری جدید به‌منظور بهره‌گیری از روبات‌های گفتگو در برنامه پیام‌رسان خواهیم بود و مطمئنا افزونه‌هایی هم برای بهره‌گیری هر چه بهتر شرکت‌ها از این قابلیت درنظر گرفته خواهد شد.

به‌کارگیری تکنولوژی روبات‌ها در برنامه پیام‌رسان فیس‌بوک، با توجه به اینکه توسعه دهندگان مدت‌هاست به بسته توسعه نرم‌افزاری گفتگوها در این پیام‌رسان دسترسی دارند، مطمئنا عجیب نخواهد بود. این در حالی است که راهکاری مشابه در حال حاضر از سوی رقبای قدرتمندی مانند لاین، کیک، وی‌چت، تلگرام، مایکروسافت، اسکایپ و اسلک مورد استفاده قرارگرفته و خبرهایی مبنی بر فعالیت گوگل در جهت بهره‌گیری از تکنولوژی مشابه نیز به‌گوش می‌رسد.

با این وجود، ورود فیس‌بوک به این بازار، با توجه به بهره‌گیری از پایگاه عظیم داده‌های کاربری و توانایی‌های شگرف در تبلیغات و درآمدزایی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیریت محتویات ویدئویی

محتویات ویدئویی یکی از اولویت‌های اصلی برای فیس‌بوک به حساب می‌آیند و در همین راستا به احتمال زیاد شاهد اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید با محوریت ویدئوهای 360 درجه، به ویژه نمونه‌های سازگار با Oculus Rift خواهیم بود. نرم‌افزار رسمی ویژه کنفرانس شرکت فیس‌بوک به‌طور فهرست وار به ارائه دو راهکار ویژه که در قالب استفاده از آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند فرمت‌های ویدئویی را به‌منظور سازگاری هرچه بیشتر با تکنولوژی واقعیت مجازی بهینه‌سازی کنند و در نهایت آن‌را در برنامه مورد نظر خود به‌کار گیرند اشاره کرده است.

با توجه به اینکه مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و توانایی‌های جدید به‌تازگی و در هفته گذشته به Facebook Live  افزوده شده، احتمال رونمایی از قابلیت‌های جدید در این زمینه، بعید به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر از آنجایی که سرویس پخش زنده ویدئویی در ماه آگوست راه‌اندازی شده و قابلیتی نوپا به حساب می‌آید، ارائه راهکارهای جدید برای بازشدن دسترسی توسعه‌دهندگان به این قابلیت، کمی زود به‌نظر می‌رسد.

با این وجود مطمئنا شاهد اختصاص یک قسمت از رویداد F8 به قابلیت پخش ویدئو در شبکه فیس‌بوک خواهیم بود.

Instant Articles برای همه

فیس‌بوک با نمایش قابلیت‌های موجود در برنامه Instant Articles، امکان دسترسی تمامی ناشران و توسعه‌دهندگان به شبکه اجتماعی که می‌تواند میزبانی مفید برای محتویات تولیدی آن‌ها باشد را فراهم خواهد کرد. در قالب این طرح، ناشران محتویات مختلف و بنگاه‌های خبرپراکنی در تمامی ابعاد می‌توانند از قابلیت Instant Articles فیس‌بوک که رقیبی برای برنامه Accelerated Mobile Pages شرکت گوگل خواهد بود استفاده کنند. این قابلیت این امکان را در اختیار ناشران قرار خواهد داد تا محتویات مورد نظر خود را روی سایتی که نه‌تنها از حجم بالای بازدیدکننده برخوردار است، بلکه میزان بالای به‌اشتراک‌گذاری مطالب نیز در آن دیده می‌شود پیش روی کاربران قرار دهند. علاوه بر این، وب‌سایت یادشده از بهینه‌سازی ویژه برای گوشی‌های همراه نیز برخوردار شده است. فیس‌بوک مدعی است در حال حاضر چندصد ناشر از آمادگی خود برای آغاز همکاری و استفاده از این سرویس خبر داده‌اند.

به‌سود رساندن توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری

با توجه به اینکه تمرکز رویداد هفته جاری شرکت فیس‌بوک بر ایجاد انگیزه در حضور جدی‌تر توسعه‌دهندگان به‌منظور تولید محتویات لازم در جهت شکوفاشدن هر چه بیشتر قابلیت‌های ابزارها و محصولات فیس‌بوک است، کمک به توسعه‌دهندگان در جهت رساندن کار انجام شده آن‌ها به سرمایه و پول، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. این به آن معنا است که مطمئنا بخشی از کنفرانس یادشده به به‌روزرسانی‌های انجام شده در خصوص شبکه Audience Network شرکت فیس‌بوک (که در سال 2014 رونمایی و توانایی‌های تبلیغاتی این شبکه اجتماعی را از وب‌سایت آن به نرم‌افزارهای همراه جانبی توسعه می‌دهد) مرتبط خواهد بود.

بر اساس جدیدترین تحقیقاتی که فیس‌بوک انجام داده، ارائه تبلیغات بومی و محلی، تا سال 2020 میلادی به جزئی اساسی در چشم‌اندازِ به سودرساندن توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری تبدیل خواهد شد. محققان معتقدند تا زمان یادشده، دو سوم از حجم تبلیغات نمایش داده شده روی دستگاه‌های همراه، بومی و محلی بوده و آگهی دهندگان چیزی در حدود 53 میلیارد دلار را به تولید آگهی‌های بومی و محلی ویژه دستگاه‌های همراه اختصاص خواهند داد. فیس‌بوک نیز اعلام کرده استفاده از آگهی‌های بومی و محلی در شبکه اجتماعی و دیگر محصولات این شرکت از سه ماهه اول سال 2015 میلادی تا کنون، با رشد 10 برابری همراه بوده و حالا چیزی در حدود 83 درصد از حجم کل Audience Network را به خود اختصاص داده است.

در قالب این طرح، احتمالا شاهد اعلام امکان استفاده توسعه‌دهندگان ویندوزی از شبکه Audience به‌منظور ایجاد سازگاری هرچه بیشتر با نرم‌افزارهای این پلتفرم خواهیم بود. مدیر اجرایی مایکروسافت در قسمت ویندوز و دستگاه‌های فعال برپایه این پلتفرم، تری مایرسون در کنفرانس بیلد این شرکت از برنامه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی رونمایی کرد که در قالب آن Audience Network و نصب بسته‌های توسعه نرم‌افزاری ویِژه برنامه‌های تولیدی دستگاه‌های همراه به پلتفرم ویندوز اضافه خواهد شد.

یادآوری‌های مهم!

همان‌طور که می‌دانید، این اولین کنفرانس F8 مایکروسافت پس از خرید Parse توسط فیس‌بوک خواهد بود. این در حالی است که مسئولان فیس‌بوک تاکنون هیچ خبر مهمی در خصوص عملکردها و توانایی‌های این سرویس منتشر نکرده‌اند و جا دارد از این فرصت به‌منظور تبیین هرچه بیشتر عملکردها و اهداف آن استفاده کنند.

از جمله موارد دیگری که مطمئنا اشاره به آن و یادآوری از آن در این کنفرانس خالی از لطف نخواهد بود طرح Free Basicsفیس‌بوک و نحوه پیاده‌سازی آن در کشورهای مختلف، توسط توسعه‌دهندگان خواهد بود.

Oculus Rift و سیاست‌های جدید فیس‌بوک در زمینه واقعیت مجازی نیز مطمئنا جایگاه ویژه‌ای در این رویداد خواهند داشت. این در حالی است که اولین سری محصولات Oculus نیز روانه بازار شده‌اند و فیس‌بوک می‌تواند آمار و ارقام مرتبط با فروش و البته راهکارهای مورد نظر به‌منظور ادامه روند توسعه این تکنولوژی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار دهد.

در صورتی که با خواندن این مطلب همچنان مشتاقید تا اطلاعات کاملی از تمامی آنچه در این رویداد معرفی می‌شود بدست آورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم پوشش کامل این رویداد را از وب‌سایت آی‌تی‌ ایران دنبال کنید.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا