تکنولوژی

انتقاد از زاکربرگ برای دویدن بدون ماسک در پکن

در رویه‌ای معمول هنگامی که مارک زاکربرگ از شهری بین‌المللی بازدید می‌کند، تصویری از آن شهر را در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارد. این در حالی است که در جدیدترین پست منتشر شده در این راستا، او تصویری از خود و تیم همراهش را در حال دویدن در شهر پکن چین منتشر کرده است. این حرکت او در راستای اجرایی کردن پروژه “سال دویدن” انجام شده که در قالب آن زاکربرگ اراده کرده در هر روز از سال 2016 میلادی چیزی در حدود یک مایل را بدود. 

این در حالی است که با انتشار این تصویر که او و تیم همراهش را در میدان تیانانمن پکن در روز جمعه نمایش می‌دهد، زاکربرگ با موجی از انتقادات مختلف روبرو شده است. انتقاداتی که از سوی کاربرانی منتشر شده که معتقدند زاکربرگ و تیم همراه او باید در هوای آلوده پکن از ماسک استفاده می‌کرده‌اند. 

زاکربرگ در توضیح تصویر منتشر شده اینچنین نوشته است:

واقعا حس خوبی است که بازهم به پکن بازگشته‌ام. من بازدیدم از این شهر را با دویدن در میدان تیانانمن و با عبور از شهر ممنوعه و گذر از صومعه بهشت به پایان رساندم. این حرکت من طی شدن 100 مایل را در سال دویدن نیز تثبیت کرد. باید از تمامی افرادی که همراه من چه شانه به شانه‌ام و چه در سراسر جهان دویدند تشکر کنم.”

نظرات کاربران در زیر پست مدیرعامل فیس‌بوک حکایت از نگرانی آن‌ها در خصوص سلامتی زاکربرگ و تیم همراهش (در خصوص آلودگی هوای پکن) دارد. این در حالی است که برخی از کاربران سوال کرده‌اند که زاکربرگ چگونه توانسته پست خود را از کشور چین، مکانی که دسترسی به این شبکه اجتماعی توسط دولت ممنوع شده به اشتراک بگذارد. 

به عنوان نمونه، Yiu Sing Lee در اظهارنظری اینچنین عنوان کرده است:

“شما چگونه توانستید در کشور چین از فیس‌بوک استفاده کنید؟ علاوه بر این آلودگی هوای چین عاملی مضر برای افرادی است که می‌دوند.”

黃洋達 در این خصوص می‌گوید: ” چطور از دیوارآتش بزرگ گذشتید؟”

دامنه این انتقادات به توییتر هم رسیده و کاربران در این شبکه اجتماعی نیز توییت‌هایی با نظرات مختلف را منتشر کرده‌اند. 

Christoph Rehage با انتشار توییتی، اینچنین به حرکت مدیرعامل فیس‌بوک عکس‌العمل نشان داده است:

“دویدن زاکربرگ در پکن، آن‌هم با درنظر گرفتن آلودگی شدید هوا، کاملا ریاکارانه است. او یک روز در پکن می‌دود و پس از آن به شهری با هوای خوب و پاک باز می‌گردد.”

کاربران دیگر هم در توییت‌های خود اعلام کرده‌اند آلودگی هوا روزانه موجب مرگ هزاران نفر می‌شود و عدم استفاده زاکربرگ از ماسک، پیغام مناسبی برای کاربران به همراه نخواهد داشت. 

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، مسئولان پکن اولین هشدار قرمز را در خصوص آلودگی بیش از حد هوا در پایتخت چینی‌ها به‌صدا درآوردند اما بر اساس گزارش سفیر آمریکا در پکن، هنگام دویدن زاکربرگ و تیم او در این شهر، شاخص‌های کیفیت هوا همچنان در وضعیت ناسالم قرارداشته‌اند. بر اساس این گزارش، شاخص PM2.5 برای ذرات ریز مخرب در 305 میکروگرم در هر متر مکعب ثبت شده بوده است. 

برخی معتقدند سفرهای زاکربرگ که در این اواخر چندین و چندبار به مقصد چین انجام شده با هدف تلاش برای بازکردن امکان دسترسی کاربران به این پلتفرم در داخل چین انجام شده است. او حتی زبان چینی را فراگرفته و در دیدار با دانش‌آموزان چینی، سخنرانی تاثیرگذاری را به این زبان ارائه داده است.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا