تکنولوژی

کلید موفقیت در تحول دیجیتالی

2015 سالی بود که تحول دیجیتالی به‌عنوان یک نیاز پذیرفته شد و در نتیجه در این سال عبارت «تحول دیجیتالی» در همه‌جا به چشم می‌خورد. درحالی‌که سال‌هاست سازمان‌ها نقش کلیدی خلاقیت را در موفقیت کسب‌وکار درک کرده‌اند، در سال 2015 بود که تحول دیجیتالی به‌عنوان باارزش‌ترین ابزار شناخته شد.  فواید این رویکرد کاملا شناخته شده است: تحول دیجیتالی منجر به برخورداری از استراتژی کارآگاهانه‌‌تر، تولید باکیفت‌تر، افزایش مزیت‌ رقابتی و در نهایت بهبود عملکردهای کاری می‌شود. هرچند، چیزی که همچنان نامعلوم است این است که تحول دیجیتالی در مفهوم عملی چه معنی دارد. ما اینک این اصطلاح را پذیرفته‌ایم، اما در واقع چه میزان پیشرفت کرده‌ایم و تا کجا باید پیش برویم؟

 

2015- تحول دیجیتالی «منسجم»

سال 2015 شاهد گسترش تحول دیجیتالی «منسجم» بود. در سال‌های قبل، سازمان‌های بر تحول تکنولوژی سمت کاربر  متمرکز بودند و شاهد خلاقیت‌های فوق‌العاده‌ای بودیم که منجر به بهبود تجربیات تازه و سطح بالای رضایت مصرف‌کننده می‌شد مانند برنامه‌ها و رابط‌ها. به این موضوع توجه کنید: « چرا لازمه تحول دیجیتالی این است که مدیران ارشد اطلاعات مهارت‌های جدید بیاموزند؟» دوباره شاهد تکرار این گفته هستیم که: سازمان‌ها در حال بهبود برنامه‌های Front End Development 1 و 2back-end applications هستند تا از این تغییرات سریع تحویل تولیدات و خدمات سمت کاربر حمایت کنند. برای مثال، امسال هارو کاونسیل 3 قرارداد 37 میلیون یورویی امضا کرده تا سیستم‌های تکنولوژی اطلاعات کل مجموعه خود را به‌روزرسانی کند و اطمینان حاصل کند که کارکنان آن از تکنولوژی جدید بهره جسته و بیشتر به خدمات دیجیتال و آنلاین دسترسی پیدا کنند. چنین رویکردهای منسجمی معمولا در بخش خصوصی هم برای دستیابی به موفقیت‌های دیجیتالی ضروری است به‌ویژه در سازمان‌هایی که با رقیبانی در حال رقابت هستند که کمتر به تکنولوژی تکیه دارند.

 

ایستادن در بالای منحنی

تازه‌ترین موج پیشرفت‌های دیجیتالی که شامل چند مجرایی، تجزیه و تحلیل‌های توده‌ای، اجتماعی و داده‌ها می‌شوند به‌طور فزاینده‌ای در روش‌های دیجیتالی که توسط سازمان‌های بریتانیایی به‌کار می‌روند مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرفت‌ها با متدولوژی‌هایی نظیر سیستم‌های چابک که تحویل سریع و حمایت از خدمات و تولیدات دیجیتالی را امکان‌پذیر می‌سازند، تکمیل شده‌اند ضمن اینکه از دقت زیاد مورد نیاز برای اطمینان از تداوم تجربه بی‌نقص مشتری حفاظت و نگهداری می‌کند. 

 

2016 تحول فرهنگی

 زمان آغاز به اتخاذ و استفاده از این پیشرفت‌ها هم در تکنولوژی و هم رویکردها فرا رسیده است. بریتانیا همچنان در مراحل اولیه دوره تحول دیجیتالی موفقیت آمیز باقی مانده است. تحقیقاتی که به دنبال بررسی پیشرفت دیجیتالی در خدمات شهروندی بریتانیا هستند دریافته‌اند که برنامه تحول دیجیتالی تاثیر عمده‌ای هم بر منافع کارمندان و هم بر عموم مردم داشته است. 7 مورد از این 10 موردی که در این تحقیق بررسی شدند، تصدیق کردند که شاهد تاثیراتی در وظایف افراد بوده‌اند.با وجود این، همچنان موانع و مشکلاتی سر راه است؛ عدم وجود مهارت کافی و عدم برنامه‌ریزی برای بالا بردن مهارت کارکنان موجود. 37 درصد از اعضای این تحقیق بیان کرده‌اند که آموزش کافی برای مهارت‌های دیجیتالی ندیده‌‌اند. همین‌طور در سال 2016، تحول دیجیتالی بر کل محصولات  و فرهنگ یک سازمان تاثیرگذار خواهد بود. کسب‌وکارها به صورت فزاینده‌ای باعث ایجاد و هدایت تغییرات دیجیتالی می‌شوند، در نتیجه با کار تیمی یکپارچه و مشارکتی روی پروژه‌ها و آموزش‌های بیشتر برای حمایت از این تغییرات همکاری قابل انعطاف و دوجانبه‌ای را با بخش‌های آی‌تی توسعه می‌دهند. در حال حاضر تحول دیجیتالی، با تصوری که سازمان‌ها از آن دارند، از بخش‌های متفاوت سازمان‌ها هدایت می‌شوند، گاهی یک کارمند ارشد اطلاعات یا کارمندان ارشد دیجیتال با مسوولیت‌های وسیع و گسترده، دست به هدایت آن می‌زنند، لازمه سازمان‌های امروز اشراف کل سازمان بر این تحولات است. به مولفه‌های حیاتی موفقیت برنامه‌های تحول دیجیتالی و راه‌های رسیدن به آنها نگاه کنید: در سال 2016، تحول دیجیتالی به‌طور گسترده و فزاینده‌ای در اختیار کارکنان ارشد اطلاعاتی، به معنی همه مدیران ارشد، خواهد بود. همچنین، دیجیتالی شدن هم بر جذب و هم بر ابقای کارکنان تاثیر دارد؛ به این دلیل که کارکنان کنونی و آینده به صورت فزاینده‌ای به دنبال استفاده نفوذی از ارزش شبکه‌ها، منابع و مهارت‌های دیجیتالی شخصی خود برای ایجاد کسب‌وکار کوچک خود در بازار کار چندتکه هستند و این باعث ایجاد چالش‌هایی برای رهبران کسب‌وکارها می‌شود.

 

دیگر عقب‌ماندگی از رقبا در کار نیست

اکنون که فواید تحول دیجیتالی بیشتر نمایان شد، قدم بعدی برنامه‌های تاکتیکی و بیشتر هماهنگ شده است. اگر شما پیوسته به ابتکارات مجزا واکنش نشان می‌دهید، به این معناست که کاملا عقب مانده‌اید و رقبایتان بر شما برتری دارند.  در سال 2016 برای سازمان‌ها بسیار ضروری است که یک برنامه را به صورت یک کل واحد ارزیابی کنند تا هم مشکلات موجود را برطرف کنند و هم در حوزه‌های جدید، نوآوری و خلاقیت داشته باشند، تا کلید موفقیت در تحول دیجیتالی را به دست آورند.  در کل، در این مقاله به تعدادی خطر که بر سر راه دیجیتالی شدن در بریتانیا وجود داشت اشاره شد، اما همچنان همه دنیا و کسب وکارها در آغاز این سفر هستند و قدم بعدی نه تنها استفاده و اتخاذ تکنولوژی بلکه تفکر دیجیتالی است. 

 

پاورقی:

1- به برنامه‌نویسی سمت سرور Back-End می‌گویند.

2- برنامه‌نویسی سمت کاربر Front End Development گفته می‌شود.

3- Harrow Council

 

نقل از : دنیای اقتصاد

منبع : information-age

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا