تکنولوژی

14 شغلی که سلامت دارندگانش را به خطر می‌اندازد

 حال حاضر شغل‌های مختلفی وجود دارند که علی‌رغم پرداخت حقوق و مزایای خوب، می‌توانند برای سلامتی شما خطراتی به‌همراه داشته باشند. در ادامه به چند مورد از شغل‌های موجود از این دست، اشاره خواهیم کرد. در صورتی که شما نیز در حال حاضر یکی از حرفه‌های زیر را انتخاب کرده‌اید، بهتر است بار دیگر و با بررسی خطرات احتمالی آن برای سلامتی شما، به آن نگاهی دقیق‌تر داشته باشید و یا حتی بیمه عمر را برای خود در نظر بگیرید!

 

پرستار

شاغلین در بخش پزشکی روزانه با افراد بیمار زیادی سر و کار دارند و فشار کاری و استرس زیادی نیز همه روزه در انتظار آن‌هاست. این در حالی است که بیماری‌های مسری نیز ممکن است از طرق مختلف به این افراد سرایت پیدا کنند. کارکردن برای ساعت‌های طولانی و در قالب برنامه‌های شیفتی نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قراردهد و ابتلا به بیماری را تا حد زیادی ساده‌تر کند.

 

اپراتورهای واحد خدمات

این‌ها مردان و زنانی هستند که در صنایع اکتشاف زغال‌سنگ، نفت و گاز فعالیت می‌کنند. این افراد در معرض آلودگی‌های متفاوت موجود در محیط و هوای این مناطق و همچنین احتمال سوختگی، بریدگی، جرح و مواردی اینچنینی هستند. این افراد ممکن است ساعت‌های طولانی را به کار با حقوق پایین (در مقایسه با هزینه‌های بالای درمانی) بگذرانند.

 

خلبان‌ها و کمک‌خلبان‌های شاغل در خطوط هوایی

خلبان‌ها و کمک‌ خلبان‌ها ممکن است در معرض مشکلات متفاوتی که ناشی از نشستن‌های طولانی مدت هستند، قرارگیرند. در واقع قرارگرفتن این‌ افراد در موقعیتی ثابت برای طولانی مدت، اثراتی منفی بر روی گردش خون و قلب آن‌ها خواهد داشت. خطرات چاقی و البته استرس‌های فراوان را در کنار قرارگرفتن در معرض تشعشعات قراردهید تا سختی این شغل را بیش از پیش درک کنید. 

 

بازرسان مهاجرت و گمرک

بازرسان مهاجرت و گمرک که مسئولیت بازرسی افراد، کالاها و موارد اینچنینی در هنگام ورود افراد به کشور را برعهده دارند، روزانه با صدها نفر روبرو می‌‌شوند و همین امر می‌تواند قرارگرفتن آن‌ها در معرض ابتلا به بیماری را افزایش دهد. این در حالی است که محتویات چمدان‌ها، بسته‌ها و کیف‌ها نیز ممکن است آلودگی‌هایی را به همراه داشته باشند. 

 

رفتگران و کسانی که وظیفه جمع‌آوری و تفکیک مواد بازیافتی را دارند

افرادی که مسئولیت جمع‌آوری زباله‌ها و مواد بازیافتی از منازل، شرکت‌ها و سازمان‌ها را برعهده دارند همواره با محتویات و مواد مختلفی روبرو می‌شوند. موادی که بعضا ممکن است آلودگی‌های خطرناکی را به همراه داشته باشند و سلامتی این افراد را تهدید کنند.

 

 رادیولوژیست‌ها

این شاغلین نیز ممکن است با موقعیت‌های خطرناک و متفاوتی در شغل خود روبرو شوند. این افراد روزانه با آزمایش‌های مختلف رادیواکتیو و مواد مختلف سروکار دارند. رادیولوژیست‌ها در طول روز زمان زیادی را به نشستن و خواندن آزمایش‌ها اختصاص می‌دهند و تکنسین‌های هسته‌ای نیز ایزوتوپ‌های رادیواکتیوی که در آزمایش‌هایی خاص استفاده می‌شوند را ترکیب می‌کنند که همین امر می‌تواند آن‌ها را در مقابل مقادیر زیادی از تشعشعات قراردهد.

 

جراحان و تکنسین‌های جراحی

جراحان شغل پر استرس و با مسئولیت زیادی دارند. این افراد ساعت‌های طولانی و بعضا عجیب و غریبی را به کارکردن می‌گذرانند و با فرایندهای پیچیده‌ای سروکار دارند. این امر می‌تواند به واردشدن فشارهای زیاد و بروز شرایط خاص پزشکی برای این افراد منجر شود. این افراد و همچنین متخصصان جراحی، در معرض انواع و اقسام بیماری‌هایی قرار می‌گیرند که بعضا بسیار هم ناگوارند. 

 

متخصصین بیهوشی، پرستاران بیهوشی و دستیاران بیهوشی

با توجه به فعالیت این افراد در اتاق‌های جراحی، ساعت‌های طولانی و عجیب کاری در کنار دیگر خطراتی که در حوزه مشاغل پزشکی وجود دارند ممکن است به تهدیدی برای سلامت آن‌ها تبدیل شود. علاوه بر این، داروهای مورد استفاده این افراد برای بیماران ممکن است بر روی خود آن‌ها نیز تاثیرات منفی به همراه داشته باشد.

 

مهمانداران هواپیما

برخلاف خلبان‌ها، این افراد ساعت‌های طولانی بر روی صندلی نمی‌نشینند اما آن‌ها نیز در معرض تشعشعات مختلف قراردارند. از سوی دیگر مهمانداران همواره با افراد مختلفی در طول پرواز سروکار دارند و همین امر ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف را تسهیل خواهد کرد.

 

بافت‌شناس‌ها

این افراد معمولا آماده‌سازی لازم برای اجرای کار پاتولوژیست‌ها و پزشکان آسیب‌شناس را برعهده دارند اما در این‌راه، این افراد نیز با آلودگی‌ها و البته استفاده از ابزارهای تیز و برنده روبرو می‌شوند. انجام فرایندهای دقیق، حساس و پیچیده‌ای که ممکن است آسیب‌هایی به دست و مچ این افراد وارد کند را نیز فراموش نکنید. 

 

اپراتورهای جرثقیل (نفت و گاز)

این افراد نیز هنگامی که در محیط کار هستند در معرض آلودگی‌های زیادی قرار می‌گیرند. احتمال بروز آسیب‌های مختلف از بریدگی تا سوختگی نیز از جمله موارد قابل توجه در محیط کاری این افراد است. 

 

تعمیرکاران مواد نسوز

افرادی که در این حوزه شاغل هستند و وظیفه تعمیر کوره‌ها و اجاق‌های مختلف را برعهده دارند در معرض دوده‌ها و مواد خطرناک و آلوده قراردارند. همچنین احتمال بروز بریدگی و سوختگی نیز در این افراد زیاد است. 

 

دندانپزشکان و دستیاران آن‌ها

دندانپزشکان با توجه به پیاده‌سازی درمان‌های متفاوت بر روی دهان و دندان افراد مختلف، در معرض ویروس‌ها و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرند. آلودگی‌های مختلف در محیط کاری این افراد و نشستن‌های طولانی بر روی صندلی را نیز به این خطرات، اضافه کنید.

 

دامپزشک‌ها

کارکردن با حیوانات نیز می‌تواند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد. دامپزشکان در معرض خطرات متفاوت ناشی از نیش‌زدن و یا گازگرفتن حیوانات مختلف قرار دارند. آلودگی‌ها و بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان را نیز باید به لیست خطرات این شغل، اضافه کرد. 

با همه این تفاسیر مدنظر داشته باشید که خطرناک بودن یک شغل، به معنای بی‌فایده بودن و حذف از لیست مشاغل مورد نظر شما نیست. افراد زیادی وجود دارند که با عشق و علاقه فراوان در حرفه‌ها و مهارت‌های یادشده به فعالیت می‌پردازند و سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف، خطرات را کاهش دهند. پیش از هر چیز کافی است از دنبال‌کردن تمامی قوانین ایمنی و توجه به محیط اطراف و خطرات آن، اطمینان حاصل کنید و اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را در خصوص خود و افراد دیگری که در محل کار وجود دارند، مدنظر قراردهید.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا