تکنولوژی

اظهار نظرهای مسوولان دولت یازدهم درباره فیلترینگ

نام نویسنده: سونیتا سراب‌پور

«فیلترینگ» ارثیه‌ای از دولت‌های گذشته برای دولت یازدهم به شمار می آید، پدیده‌ای که به خاطر برخوردهای سلیقه‌ای در دو دولت گذشته به یک معضل برای کاربران تبدیل شده و باز کردن گره‌های کور آن حالا به دولت تدبیر و امید سپرده شده است. دولتی که یکی از وعده‌های اصلی آن رفع محدودیت‌ها و آزادی دسترسی کاربران به شبکه اینترنت بود. هر چند این وعده تاکنون و بعد از گذشت تقریباً یک سال و هشت‌ماه به طور کامل محقق نشده است اما به باور بسیاری از کارشناسان این دولت توانسته جلوی فیلترینگ سلیقه‌ای و بسته شدن سرویس‌های اینترنتی باقی‌مانده را بگیرد. به جرأت باید گفت دولت تدبیر و امید و شخص رئیس دولت همچنان بر سر وعده روزهای انتخاباتی خود برای رفع محدودیت و آزادی دسترسی کاربران به شبکه اینترنت، محکم ایستاده و از هر فضایی برای احقاق این حق کاربران در تلاش است. گواه این ادعا را می‌توان از اظهارات بی‌شماری که از سوی موافق و مخالفان فیلترینگ از زمان کار این دولت مطرح شده است دریافت به صورتی که دیگر بهبود فیلترینگ فعلی دغدغه بسیاری شده است.  در این مطلب شما را به خواندن گزیده اظهارات برخی از مسئولان و مدیران ارشد در خصوص فیلترینگ از شروع به کار دولت تدبیر و امید دعوت می‌کنیم.

 

  پیش از انتخابات:

خرداد 92- حسن روحانی، کاندیدای ریاست‌جمهوری یازدهم: فیلترینگ باعث بی‌اعتمادی مردم و دولت می‌شود.

 خرداد 92- محمد باقر قالیباف، کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم: فیلترینگ اینترنت ضرورت است اما نباید در این بحث تنگ‌نظری و رفتار سلیقه‌ای اعمال شود.

خرداد92- علی‌مطهری، نماینده مجلس در واکنش به فیلترینگ خبرگزاری مهر: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نمی‌تواند خودسرانه دستور فیلترینگ صادر کند.

 

  بعد از انتخابات:

تیر92- مهدی‌اخوان بهابادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی: مشکل فعلی در حوزه فیلترینگ عدم هوشمندسازی آن‌است. این وظیفه حاکمیت است که از وظایف تصدیگری‌اش جدا و روی این حوزه متمرکز شود.

شهریور 92- حسن روحانی رئیس جمهوری: دیدگاه دولت این است که مردم باید به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند. نظارت ما در این مورد باید بر حفظ هویت ملی و اخلاقیات ما مبتنی باشد.

مهر 92- عبد‌الصمد‌خرم‌آبادی، دبیر کارگروه فیلترینگ: رفع فیلتر فیس بوک به هیچ وجه در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نبوده و نیست. هیچ برنامه‌ای برای بررسی رفع فیلتر فیس‌بوک نداریم.

آبان92- علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد: باید فیلترینگ سایت‌های اینترنتی را به حداقل ممکن و در مواقع ضروری برسانیم و نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه‌های اجتماعی نیز قابل دسترسی شوند و قید غیرقانونی برای دسترسی به آنها برداشته شود و افراد راحت‌تر به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

آبان 92- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: باید صفحات آموزنده شبکه اجتماعی فیس بوک در دسترس باشد و مدل فیلترینگ بر اساس محتوا باشد تا مردم بتوانند از محتوای مفید ان شبکه اجتماعی استفاده کنند.

آبان 92- محمد حسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی: سیاست‌های فیلترینگ و اختصاص پهنای باند اینترنت در کشور باید متناسب با قوانین و نظامات حقوقی طراحی شود و از حالت سلیقه‌ای بیرون بیاید.

آذر 92- اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی: این روش که برخی مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهایی(شبکه‌های اجتماعی) می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست و همه باید در این زمینه قانون را رعایت

کنند.

آذر92- غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه: فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجماعی فیلتر شده موارد مجرمانه‌ای دارند.

آذر92- محمود واعظی، وزیر ارتباطات: به عنوان عضوی از کمیته تعیین مصادیق با برخی از روش‌های گذشته این کمیته در مورد فیلتر سایت‌های اینترنتی موافق نیستیم. در تلاشیم تا سخت گیری‌های موجود بازنگری شده و کاهش پیدا کند.

آذر 92- عبد‌الصمد‌خرم‌آبادی، دبیر کارگروه فیلترینگ: اپلیکیشن وی‌چت به خاطر نقض حریم خصوصی و جمع‌آوری اطلاعات کاربران فیلتر شد.

دی92- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: فیلترشدن «وی چت» ربطی به کاهش درآمدهای حاصله این وزارتخانه از مکالمه و پیامک ندارد.

دی 92- رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کارگروه فیلترینگ: فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی راهکار مؤثری برای سالم‌سازی این فضاها نیست. باید فضا و ابزاری برای این شبکه‌ها درست شود تا هم بخش‌های متضاد با جامعه حذف شود و هم استفاده از بخش‌های مفید آن قابل دسترس باشد.

بهمن 92- مهدی اخوان بهابادی، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی: زمانی که سایت‌های اینترنتی را فیلتر می‌کنیم اما ابزارهای فیلترشکن را برای دور زدن سامانه فیلترینگ باز می‌گذاریم تا کاربران به وفور از فیلترشکن‌ها استفاده کنند این به معنای مسخره کردن فلسفه فیلترینگ است.

اردیبهشت 93- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: رئیس جمهوری دستور به توقف فیلتر واتس اپ داده است و دولت مخالف فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است

اردیبهشت93- عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کمیته فیلترینگ: رئیس جمهوری نمی‌تواند مانع اقدامات کمیته فیلترینگ شود.

اردیبهشت 93 – حسن روحانی، رئیس جمهوری: با کمک شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دوران بلند‌گوهای یک‌طرفه و منبرهای یک طرفه به سر آمده. به جوانان کشور اعتماد کنیم؛ چرا که جوانان ما با فطرت پاک هستند و ایران را با همه وجود دوست دارند و اگر هم روزی خطایی صورت بگیرد انسان توبه می‌کند و خدا هم توبه‌‌پذیرنده و بخشنده است.

خرداد 93- محمدرضا آقا‌میری، عضو کمیته فیلترینگ: تأسفانه برخی اخبار به گونه‌ای منعکس شده تا به نظر برسد که دولت اعتقادی به فیلترینگ ندارد؛ اما چنین نیست و دولت معتقد است که باید فضای پاک سایبری در اختیار داشته باشیم.

تیر93- علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد: جلوی فیلترینگ بی‌منطق خواهیم ایستاد.

شهریور 93- حسن روحانی، رئیس جمهوری: ما نمی‌توانیم با زور همه چیز را به مردم بگوییم. ما تنها دو چیز یاد گرفته‌ایم: دیوار و فیلتر. وقتی شما فیلتر را می‌آورید آنها هم می‌روند فیلترشکن درست می‌کنند. اگر قرار بود این مسأله حل شود تا الان درست شده بود. حال یک مریض با فیلتر، ون و دیوار درست نمی‌شود.

شهریور 93- غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه: وزارت ارتباطات باید ظرف یک ماه زمینه و بستر لازم را برای مسدود‌سازی و کنترل اطلاعات شبکه اجتماعی نظیر واتس‌اپ، وایبر و… را فراهم کند.

شهریور 93- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: به طور جدی اعتقاد به حذف محتوای مجرمانه داریم اما اینکه با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.

مهر93- حسین شاه‌مرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی: شبکه‌های اجتماعی را چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه آنها را فیلتر بکنیم و چه فیلتر نکنیم، مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. هیچ نظامی نمی‌تواند جلوی آزادی اندیشه و آزادی مردم را بیرد.

مهر93- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: بنای دولت فیلتر شبکه‌های اجتماعی نیست و از کاربران می‌خواهم تا رعایت اخلاق را در استفاده از این شبکه‌ها داشته باشند.

مهر93- اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی: من موافق بسته شدن شبکه‌های اجتماعی نیستم اما باید مسائل و ملاحظات امنیتی رعایت شود.

آبان93- محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:  با راه‌اندازی فاز اول فیلترینگ هوشمند سیستم فیلترینگ در کشور نظام‌مند و همراه با رفع مشکلات سیستم فیلترینگ

خواهد بود.

آبان 93- رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات دولت دهم: ضرر وایبر و واتس‌اپ بیش از نفعشان است و نباید برای فیلتر کردن این شبکه‌ها تعارف کرد.

آبان 93- محمدرضا صادق، مشاوره رسانه‌ای رئیس جمهوری: موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسانه‌ای تلفن همراه در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فضای مجازی پیشنهاد شد ولی رأی نیاورد و به تصویب نرسید.

آبان 93- رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیته فیلترینگ: وایبر و اینستاگرام فیلتر نمی‌شود، بلکه محتوای آنها پالایش

خواهد شد.

 

منبع : ویژه نامه فیلترینگ روزنامه ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا