تکنولوژی

ایرانسل به بورس میرود

 

دو سال پیش بود که همراه اول خودش را از فرابورس به بورس رساند و از همان زمان بحث ورود دیگر اپراتور تلفن همراه کشور یعنی ایرانسل به تالار شیشه‌ای بورس مطرح شد.

در ابتدا گفته می‌شد که همراه اول تصمیم دارد از فرابورس به بورس وارد شود و در کنار آن ایرانسل نیز 21 درصد از سهامش را در بورس ارائه خواهد داد؛ در این میان رایتل نیز از قافله بورسی شدن جا نماند و در همان زمان 29 درصد از سهامش را در فرابورس به فروش رساند.

چند ماه پس از انتشار این اخبار و در بهمن ماه سال گذشت بالاخره اعلام شد که همراه اول توانسته است به بورس راه پیدا کند و این درحالی بود که خبری از ورود ایرانسل به بورس با داشتن شرایط ورود به بورس نبود.

این شرکت بر اساس پروانه متعهد بود که به میزان 21 درصد کل سهام دارنده پروانه را طی سه سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن پروانه فعالیت از طریق بورس عرضه عمومی کند و این درحالی بود که از لازم‌الاجرا شدن این بند اکنون نزدیک به پنج سال می‌گذشت.

تیرماه امسال این شرکت از سوی معاونت نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور اخطاری را برای ورود سریع‌تر به بورس دریافت کرد.

در همین راستا اگرچه سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور اقدامی در جهت تعیین تکلیف موضوع در انطباق با قوانین و مقررات مربوطه یا حداقل جریمه آن شرکت بابت نقض تعهدات به عمل نیاورده بود، سازمان بازرسی کل کشور از رگولاتوری درخواست کرد که اقدامات مناسبی را در راستای تعیین جریمه ایرانسل جهت دیرکرد در ورود به بورس انجام دهد.

بحث لزوم پایبندی ایرانسل به مفاد پروانه‌اش که به اعتقاد برخی اعضای رگولاتوری دارای ابهاماتی بود تا آن جا پیش رفت که کمیسیون اصل 90 نیز به این امر ورود پیدا کرده و به بررسی چرایی عدم ارائه سهام ایرانسل در بورس پرداخت.

پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور د نهایت به این موضوع منجر شد که در مردادماه امسال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات فرصتی شش ماهه را برای ورود به بورس به اپراتور ایرانسل داد و بر اساس اعلام این کمیسیون مقرر شد زمانی‌که ایرانسل پیشنهادات خود را برای نحوه اجرا و زمانبندی عرضه سهام ارائه داد، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این باره تصمیم بگیرد که سهام ایرانسل چه زمانی و به چه نحوه ای وارد بورس خواهد شد.

اکنون تنها نزدیک به یک ماه تا پایان مهلت ایرانسل برای ورود به بورس باقی مانده است و باید منتظر ماند که بررسی‌های اپراتور دوم تلفن همراه در نهایت به چه نتیجه‌ای منجر می‌شود.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا