تکنولوژی

سخنرانی رایگان الگوریتم های گوگل از طرف انجمن انفورماتیک ایران

سخنرانی علمی شهریور ماه انجمن انفورماتیک ایران به معرفی الگوریتم­های جدید گوگل اختصاص دارد و در تاریخ 25 شهریور توسط رضا شیرازی برگزار می‌شود.
شرکت در این سخنرانی برای عموم آزاد است و مکان آن نیز مرکز تحقیقات مخابرات ایران در انتهای خیابان امیر آباد شمالی  است
 
موضوع سخنرانی:
گوگل در حال حاضر سهم بزرگی از بازار موتورهای جستجو را در دنیا اختیار دارد، با این وجود در سالهای اخیر در برخی از کشورها سهم بازار گوگل کاهش یافته و همین موضوع باعث گردیده تا از سال 2011 تا کنون شاهد تغییرات بسیار گسترده ای در الگوریتم های گوگل باشیم. گرچه رقابت سنگینی میان موتورهای جستجوی مختلف برای بدست آوردن سهم بیشتری از بازار وجود دارد و موتورهای جستجوی bing.com و ask.com تلاش زیادی برای بهبود سهم بازار خود انجام می­دهند اما تغییرات اخیری که در گوگل انجام شده فاصله گوگل با سایر جستجو را حتی از قبل هم بیشتر خواهد کرد. تغییرات اخیر در الگوریتم­های گوگل باعث گردیده که بازی کردن با نتایج گوگل از طریق متخصصین سئو و مدیران سایت­های اینترنتی دیگر به سهولت قبل قابل انجام نباشد. 
گوگل اولین الگوریتم ضد اسپم خود را با نام گوگل پاندا را در سال 2011 ارائه کرد. پاندا با تمرکز بر روی محتوای وب سایتها و مشکلات داخلی سایت­ها، وب سایتهایی که از روش­های اسپم استفاده می­کردند را مورد حمله قرار داد. پس از چند ماه الگوریتم پنگوئن معرفی گردید و پس از آن نیز الگوریتم گورخر. همچنین الگوریتم­های دیگری با نام­های مرغ مسگخور، کبوتر، Page Layout، SSL و… به الگوریتم های قبلی گوگل اضافه گردیدند. 
در واقع گوگل با تقویت الگوریتم­های ضد اسپم خود سعی دارد که وب سایتهایی که از روش های فریب آمیز استفاده می کنند را از نتایج خود حذف کند، برای چنین کاری هم به جای استفاده از منطق صفر و یک (اسپم بودن یا نبودن) از منطق فازی استفاده می کند. همین موضوع باعث شده است تا نتایج حال حاضر گوگل به نسبت دو سال قبل از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار شوند. 
سرعت تغییرات در الگوریتم­های گوگل تا حدی است که در یکماه اخیر شاهد دو بروزرسانی در آنها بودیم: 
آمدن الگوریتم جدیدی به نام کبوتر که با تمرکز بر روی نتایج محلی سعی می­کند بهترین نتیجه ممکن را به کاربر ارائه دهد، هدف این الگوریتم ارائه نتایج محلی به کاربر است، فرض کنید که شما در گوگل به دنبال یک پیتزا فروشی هستید و قطعا نتیجه برای شما مناسب خواهد بود که در نزدیکی محل شما باشد. 
اضافه شدن پارامتر SSL به پارامترهای گوگل، گوگل اعلام کرده است که از این پس به وب سایتهایی که از پروتکل امن استفاده میکنند امتیاز ویژه­ای خواهد داد و به مرور تمام وب سایتهای باید از پروتکل امن https استفاده کنند. 
فهرست مطالبی که در این سخنرانی ارائه می­شوند عبارتند از:
روند تغییر نگرش گوگل در مورد سایت­های اسپم و حرکت به سوی بهبود تجربه کاربران
الگوریتم­های ضد اسپم : پاندا، پنگوئن و گورخر
سایر الگوریتم­ها : مرغ مگسخوار، کبوتر، Page layout، اضافه شدن پارامتر SSL
 
درباره سخنران:
 
رضا شیرازی مفرد، فارغ التحصیل رشته هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه امیرکبیر تهران است؛ پروژه کارشناسی ارشد وی پیاده سازی الگوریتم بهینه موتور جستجوی وب در زبان فارسی بوده و در حال حاضر مدیرعامل شرکت تندیس تلاش و تفکر می­باشد. رضا شیرازی تجربه پیاده­سازی و بهینه­سازی سایت­های زیادی را در کارنامه کاری خود دارد و مشاور ​چند سایت برتر اینترنتی در ایران می­باشد.
 
اطلاعات بیشتر : 
 

منبع : آي تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا