تکنولوژی

کی‌کجاس راه‌اندازی شد

به رغم اینکه چندین سایت روی سرویس‌های مکان محور به زبان فارسی راه‌اندازی شده اما یک سرویس جدید به نام کی‌کجاس مزه جدیدی از یک بانک جست و جوی مکان را به ما نشان می‌دهد.

پیش از این در خرداد ماه نخستین خبر راه‌اندازی این سایت منتشر شده بود اما زمان راه‌اندازی دقیق آن مشخص نشده بود. 

سرویس کی کجاس که از امروز فعالیت خود را آغاز کرده در ابتدای کار فقط شهر تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد ولی قرار است در آینده نزدیک به کل ایران گسترش یابد. 

بنا بر اطلاعات موجود در این سایت کی کجاس ۲۴۰ دسته بندی موضوعی مختلف را انجام داده و به گفته خودش ۵۰۰ هزار مکان ثبت شده در کل ایران را در داخل خود دارد .

 

 

در یک دسترسی که چند روز قبل از سوی مدیران این سرویس در اختیار آی تی ایران قرار گرفته بود ما توانستیم بخش‌های مختلف این سایت جدید را مورد آزمایش قرار دهیم و شاید یکی از مهمترین چیزهایی که در ابتدا نظر ما را جلب کرد سرعت بسیار بالای لود شدن نقشه، جست و جو و کاربری در این  سرویس است که آن را  کاملا در مقایسه با سرویس‌های مشابه مبتنی بر نقشه متمایز می‌کند. مدیران کی‌کجاس درباره این سرعت بالای وب سایت می‌گویند که این سایت همچون Gmail از تکنیک Single Page Web Application استفاده می‌کند که تفاوت‌های بنیادینی با نسل‌های قدیمی وب سایت‌ها دارد. در این نوع از Web Application ها که به گفته کی‌کجاس برای نخستین بار در این وب‌سایت بارگذاری شده در هنگام جابه‌جایی بین صفحات به جای دانلود شدن یک صفحه HTML حجیم و سنگین فقط داده‌های مورد نیاز از سمت سرور و از طریق API فراخوانی می‌شوند. با این تکنیک حجم درخواست‌ها و پاسخ‌های سرور به کمترین مقدار خود رسیده و سرعت بارگذاری صفحات نسبت به تکنیک‌های قدیمی وب دهها برابر بیشتر است. 

 

 

سرعت بالای این وب سایت به خصوص با توجه به سرعت و کیفیت نسبی پایین اینترنت در ایران خود را کاملا به کاربر نشان می‌دهد البته به گفته بنیانگذاران کی‌کجاست میزبانی سرورهای آن در داخل ایران ، فشرده سازی تصاویر ( Tile) ها تا حداکثر ممکن ، بهره‌گیری از تکنیک‌هیا مختلف Caching و پیکربندی مناسب سرور و همچنین در نظر گرفتن Performance در نوع برنامه‌نویسی قسمت‌های مختلف ( کلاینت، سرور،‌ API، موتورجست و جو و .. هم تجربه کاربری را سریعی را برای کاربر به نمایش می‌گذارند. 

کی کجاس به نوعی یک بانک اطلاعاتی شهری با محتوای باز است یعنی همانند ویکی‌پدیا همه می‌ةوانند در سرویس عضو شده و در ثبت و تغییر یا به روز نگاه داشتن اطلاعات اماکن نقشه نقش ایفا کنند اما شاید مهمترین نگرانی در چنین سرویسی اطمینان از نحوه تغییر اطلاعات از سوی کاربران است. به همین دلیل در این سرویس هم مانند برخی سرویس‌های مشابه مثل گوگل مپ میکر دو سطح کاربری عادی و ویژه در نظر گرفته شده که کاربران عادی پس از فعالیت مستمر در سیستم و پس از کسب امتیاز و درصد اعتماد بالا می‌توانند درخواست خود را مبتنی بر ارتقا به کاربر ویژه اعلام کنند تا از سوی مدیران سایت این سطح دسترسی به آنها داده شود. 

اما این سرویس همانند  Foursquare می‌خواهد کاربران به نوعی تجربه خود از حضور در یک مکان را در قالب نظر یاعکس با دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب افراد برای حضور در یک مکان مثل رستوران می‌توانند نظرات دیگر کاربران را درباره غذاها و سرویس آن رستوران مشاهده کنند. 

به جز این کی‌کجاس سوالات مرسومی مثل” چی‌بخورم ؟” یا” چی کار کنم؟ “ را بر اساس مکان کاربر پاسخ دهد.

با توجه به ماهیت سایت کی‌کجاس ازدر اختیارقراردادن اطلاعات مکانی مثل رستوران‌ها به نظر می‌رسد که عمدتا کاربران موبایل را به سمت خود جلب کند که قرار است به زودی اپلیکیشن موبایل آن هم راه‌اندازی شود. 

سایت کی‌کجاس از امروز فعالیت خود را به طور آزمایشی آغاز کرده است. 

  

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا