تکنولوژی

کاهش سهم اپل از بازار تبلت چقدر مهم است ؟

بر اساس جدیدترین گزارش IDC که بر اساس تخمین‌های فروش تبلت در چهارماهه منتهی به  ژوئن انجام گرفته چشم‌انداز فروش برای تمام شرکت‌ها به جز لنوو  چندان راضی کننده نیست. 
علی رغم آنکه فروش جهانی تبلت نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته و به ۴۹.۳ میلیون دستگاه تبلت رسید فروش تبلت نسبت به چهارماهه منتهی به ماه مارس ۲ درصد کاهش یافته است. هر چند ۱۱ درصد فروش بالاتر در یک سال را باید وضعیت رشد مناسبی ارزیابی کرد اما واقعیت این است که بخش عمده این درصد بالاتر متعلق به رشد بالای فروش تبلت‌های لنوو است که نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. 
اپل با۲۶.۹ درصد از سهم فروش جهانی ( ۱۳.۳ میلیون آی‌پد) همچنان جایگاه نخست این عرصه را در اختیار دارد اما واقعیت برای این شرکت اصلا مطلوب نیست چرا که سهم اپل در سال گذشته ۳۳ درصد ( ۱۴.۶ میلیون ) و دو سال قبل ۶۰.۲ درصد (‌۱۷ میلیون دستگاه ) بوده است. 
شرکت دوم این صنعت یعنی سامسونگ هم سهم خود را نسبت به دو سال قبل از ۷.۴ درصد به ۱۷.۲ درصد رسانده اما این سهم افتی بیش از یک درصدی ( ۱۸.۸ درصد) نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. 
لنوو با رشد خیره کننده فروش تبلت در جایگاه سوم قرار دارد اما این شرکت تنها ۴.۹ درصد از سهم بازار را در پایان این فصل به خود ختصاص داده است. 
 
جین فیلیپ بوچارد مدیر بخش تحقیقات تبلت IDC می‌گوید: همچنان که در فصل قبل اشاره کردیم بازار تبلت از سمت تلفن‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ تحت فشار زیادی قرار گرفته است ضمن اینکه دوره نگهداری تبلت توسط دارندگان هم افزایش قابل توجهی یافته است. در عین حال اما IDC پیش‌بینی می‌کند که در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ بازار تبلت با تقاضای بیشتری روبه رو شود به خصوص عرضه محصولات جدید یا همکاری‌هایی از نوع اپل – IBM نیز بر بازار تاثیر مثبت خواهد گذاشت. 
 
 
آیا اپل واقعا عقب رفته است؟
یک تحقیق جدید در آمریکا و کانادا که توسط گروه Chitika انجام گرفته نشان می‌دهد اپل همچنان هفتاد درصد از نمایش آگهی‌های اینترنتی را در اختیار دارد. این میزان برای آمازون که در جایگاه دوم این بخش قرار دارد ۷.۳ درصد و برای سامسونگ ۶.۳ درصد است. در واقع این آمار نشان دهنده اهمیت تبلت‌ها از زاویه‌ای دیگر است. از منظر دیگر دنیای تبلت‌ها به شکل و شمایل جهان موبایل‌ها تبدیل می‌شود. در آنجا هم اپل سهم قابل توجهی از بازار را از دست داده است اما سودآوری خود را از آن‌ها افزایش بخشیده است. تبلت‌ها هم اکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از درآمد اپل در سال گذشته را تشکیل می‌داد اما در همین حال سود این شرکت در این مدت افزایش قابل توجهی یافت دلیل این موضوع این است که اپل توانسته متوسط قیمت فروش (ASP) را از مارس ۲۰۱۳ تا فصل اخیر ۲۰۱۴ بین ۴۴۹ تا ۴۴۴ دلار نگاه دارد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا