تکنولوژی

فناوري به رستوران‌هاي جهان نيز نفوذ كرد

 

با پيشرفت علم و تكنولوژي، حالا ديگر فناوري ميهمان لحظه لحظه زندگي ماست و براي بسياري از مردم به ويژه قشر جوان زندگي بدون گجت هاي كوچك و بزرگ حتي قابل تصور نيست. گوشي هاي هوشمند، تبلت و لپ تاپ بيشترين استفاده را در ميان مردم دارد و دامنه توانمندي ها و ارائه خدمات اين وسايل الكترونيكي نيز روز به روز بيشتر مي شود تا جايي كه امروز جزء لاينفك رستوران هاي مدرن در سراسر جهان شده اند؛ رستوران هايي كه صاحبان آنها به سمت (IRT) تكنولوژي اينتراكتيو رفته اند تا با كمك صفحات نمايشگر لمسي، بلوتوث، پروژكتورها، تكنولوژي 3D و… انقلابي در صنعت رستوران داري ايجاد كنند. در چنين رستوران هايي تمام مراحل از رزرو جا تا انتخاب غذا از روي منو و پرداخت پول، بدون دخالت پيشخدمت و گارسون ها اتفاق مي افتد و مشتري مي تواند علاوه بر خوردن غذا، محيط را نيز براي خود كاملا اختصاصي كند به عنوان مثال اشکال و رنگ روی میز و دیوار اطراف خود را به دلخواه خود عوض كرده و موزيك دلخواه خودش را بشنود.

تكنولوژي در رستوران هاي لندن

در رستوران های لندن تاكنون شاهد نوآوری های فراوانی از تسمه نقاله و دکمه های اینتراکتیو گرفته تا روبات سخنگو و بشقاب هایی که خود به خود گرم می شوند بوده ایم و حالا هم تازه ترین مورد، يك سینی پرنده I-tray در یکی از رستوران های فست فود لندن است که درست مانند فیلم های علمی- تخیلی، برگرها را به دست مشتری مي رساند و آنها را به ياد بشقاب پرنده مي اندازد.

 این روبات پرنده کوچک و سبک كه از فیبرهای کربنی ساخته شده و 4 ملخ دارد، از آشپزخانه با آی پد کنترل می شود و با سرعت حدود 40 کیلومتر بر ساعت مي تواند تا 50 متر بالا برود و سفارش ها را به سرعت به دست مشتري برساند. بر روي اين روبات 2 دوربین HD نصب شده كه فيلم ها را بدون تأخير به آي پدي در آشپزخانه مي فرستد تا به سوي ميز مشتري هدايت شود. بسياري، I-tray را یک مینی هلیکوپتر می دانند که سرعت آن بیش از 6 برابر راه رفتن معمولی یک پیشخدمت است پس غذا بسیار گرم تر و سریع تر سرو می شود و رضایت مشتری نیز افزايش مي يابد. در حال حاضر تنها 2 روبات پرنده در اين رستوران کار می کنند ولی قرار است تا پایان سال جاری میلادی این رقم به 64 مورد در رستوران های بریتانیا برسد.

در لندن رستوران جالب توجه ديگري نيز وجود دارد كه از لحظه ورود تا خروج از آن تكنولوژي و فناوري هاي پيشرفته شما را همراهي مي كند. ميزهاي اين رستوران درواقع صفحات لمسي نسبتا بزرگي هستند كه مشتري مي تواند با كمك آن علاوه بر انتخاب غذا و انواع نوشيدني، كارهاي ديگري نيز انجام دهد به عنوان مثال هرچند زمان بين سفارش دادن و دریافت غذا چندان زياد نیست ولی در همین مدت هم می تواند خود را با بازی های موجود سرگرم کند، براي مقصد بعدي خود تاكسي خبر كند يا اطلاعاتی درباره غذايي كه سفارش داده است، به دست بياورد. به عنوان مثال اندازه هر پرس غذا چه قدر است و چه ميزان كالري دارد يا چند نفر در روز اين غذا را سفارش مي دهند. همچنين با یک وب کم می تواند به آشپزخانه سر بزد و به طور تصادفی و لحظه ای عملکرد  آشپزها را ببيند. اين رستوران كه در منطقه ای توریستی قرار دارد براي گردشگران گزينه اي منحصر به فرد محسوب مي شود چون منوهای غذا با يك پروژکتور روی میز تابانده مي شود پس حتی اگر مشتري زبان را به خوبی نداند نيز می تواند با دیدن عکس غذاها حدس بزند کدامیک را بیشتر می پسندد، پس از خوردن غذا نيز صورتحساب را نيز پرداخت كرده و از رستوران خارج مي شود بدون اين كه نياز باشد با كسي صحبت كند.

روبات ها در رستوران هاي چيني

تصور كنيد دررستوران نشسته ايد و به جاي پيشخدمت ها روبات هايي بامزه و رنگي با راه رفتن روي نقاله هايي ويژه، غذا را براي شما سرو كنند؛ چنين منظره‌اي را مي‌توايد در يكي از رستوران هاي چين مشاهده كنيد. صاحب اين رستوران با صرف 5 ميليون يوآن(500 هزار پوند) يك رستوراني روباتيك ايجاد كرده است و هر روبات موجود در اين رستوران نيز بين 200 تا 300 هزار يوآن ( 20 تا 30 هزار پوند) قيمت دارند. اين روبات ها پس از يك شارژ 2 ساعته، مي توانند 5 ساعت متوالي و بدون وقفه كار كنند و علاوه بر راهنمایی و سرگرم کردن مشتری ها، غذا درست کرده و به دست آنها برسانند. وقتی یک مشتری وارد رستوران می شود، روبات راهنما با باز کردن بازوهای مکانیکی اش می گوید: «سلام انسان زمینی به رستوران روبات ها خوش آمدی» و با اين كار به وي خوشامد می گوید. اين روبات ها مي توانند حالات صورت خود را به بيش از 10 نوع تغيير دهند، با بچه ها رفتاري كودكانه داشته باشند يا خود را شبيه جنگ ستارگان درآورند. اين روبات ها همچنين تلاش مي كنند و مردمي که در حال رد شدن از خیابان هستند را با گفتن جملاتی جالب به داخل رستوران بکشانند و در واقع به دنبال براي جلب مشتری هستند.

در رستوراني ديگري در اين كشور نيز غذاها به سرعت روي نقاله حركت مي كنند تا به دست شما برسد و اگر هم عجله داشته باشيد مي توانيد هنگام انتخاب غذا با كمك آي پد كنار ميز، گزينه اي خاص را انتخاب كنيد تا غذا روي لاين پرسرعت به شما تحويل داده شود. در ظروف اين رستوران با نام   sendo-kunيك ميكروچيپ جاسازي شده است و به محض اين كه بشقاب در حال حركت روي تسمه نقاله به ميز مورد نظر برسد، درب آن به صورت اتوماتيك باز مي شود و شما مي توانيد غذاي خود را برداريد. با برداشتن هر 5 ظرف غذا يك بازي به شما هديه داده مي شود و علاوه بر اين كه سرگرم مي شويد، جایزه نيز دارد.

به هر حال آنچه كه به نظر مي‌رسد تكنولوژي به بسياري از كارها سرعت و جذابيت مي‌دهد ولي در عين حال بايد اين واقعيت تلخ را قبول كرد كه در آينده بسياري از شغل‌ها به طور صددرصد در اختيار تكنولوژي قرار خواهد گرفت و نيروي انساني از صحنه حذف خواهد شد.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا