تکنولوژی

ويندوز 9 در راه است

 

شرکت مایکروسافت نخستین نسخه از سیستم‌عامل خود را در تاریخ 20 نوامبر 1985 با نام Windows روانه بازار کرد و در آن زمان رابط کاربری گرافیکی در اختیار کاربران گذاشته بود تا بتوانند به راحتی از امکانات رایانه‌ای استفاده کنند. این محصول پس از گذشت چند سال توسعه یافت و سرانجام به محبوب‌ترین سیستم‌عامل رایانه‌ای جهان تبدیل شد. مایکروسافت پس از گذشت حدود 30 سال هنوز هم به واسطه Windows حاکمیت بازار جهانی رایانه‌های شخصی را در دست دارد و این طور که آمارها نشان می‌دهد، همچنان بیش از 90 درصد بازار جهانی رایانه‌های شخصی در دست مایکروسافت است. آمارها حاکی از آن است که 46.64 درصد بازار جهانی رایانه‌ها در اختیار ویندوز 7 است و در کنار آن 31.22 درصد در اختیار ویندوز XP، 6.7 درصد در اختیار ویندوز 8، 3.57 درصد در اختیار ویندوز ویستا، 3.64 درصد در اختیار ویندوز 8.1 و 0.03 درصد از بازار جهانی رایانه‌ها هم در اختیار ویندوز 2000 قرار گفته است.

شرکت مایکروسافت در اکتبر 2013 آخرین نسخه از این سیستم‌عامل را با نام Windows 8.1 برای رایانه‌ها عرضه کرد و به صورت همزمان نسخه‌های Windows Phone 8 برای دستگاه‌های موبایلی و Windows Server 2012 R2 برای سرورها عرضه شد که البته این نسخه از سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت چندان مورد پسند کاربران جهانی قرار نگرفت. همین مسئله باعث شد شرکت مایکروسافت فرآیند طراحی و تکمیل نسخه بعدی این محصول را سرعت بخشد و بر این اساس، طی روزهای گذشته برخی منابع آگاه اعلام کردند که مایکروسافت در سال 2014 میلادی از نسخه بعدی سیستم‌عامل خود موسوم به Windows 9 رونمایی می‌کند.

باید اعتراف کرد که مایکروسافت در جریان عرضه ویندوز 8 و ویندوز 8.1 چندان موفق عمل نکرد و با این دو نسخه از سیستم‌عامل رایانه‌ای خود نتوانست محبوبیت از دست رفته در این حوزه را باز گرداند. اما منابع آگاه می‌گویند که این روند با عرضه نسخه بعدی ویندوز به طور کامل متحول می‌شود. بر خلاف آنچه که از پیش تصور می‌شد، Windows Blue با نام ویندوز 8.1 در اواسط سال 2013 میلادی عرضه شد و به عنوان نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز به دست کاربران نرسید. بر همین اساس کارشناسان به‌این نتیجه رسیدند که نسخه بعدی این محصول با نام ویندوز 9 در اواخر سال 2014 وارد بازار شود.

مایکروسافت این روزها بیشترین تمرکز خود را معطوف به طراحی و تکمیل نسخه جدید سیستم‌عامل خود کرده است. با این وجود برخی از منابع آگاه اعلام کردند که این محصول با نام ویندوز 9 به‌دست کاربران نمی‌رسد و شرکت مایکروسافت برای آن نام Threshold را در نظر گرفته است. البته باید گفت که این خبر چندان هم غیرواقعی به‌نظر نمی‌رسد. زیرا “تری مایرسون”(Terry Myerson) مدیر مرکز ویندوز در شرکت مایکروسافت در ایمیل‌های کاری خود به کارمندان داخلی این شرکت نسخه بعدی ویندوز را با نام Threshold خطاب می‌کند. او در یکی از این ایمیل‌ها توضیح داده است که قصد دارد همه نسخه‌های ویندوز را یکپارچه کند و به‌جای آنکه برای انواع دستگاه‌های الکترونیکی نسخه‌های مختلف ویندوز را به تولید برساند، یک نسخه ویژه از سیستم‌عامل ویندوز را با قابلیت استفاده روی انواع دستگاه‌های الکترونیکی روانه بازار می‌کند. اگر این اتفاق محقق شود، سیستم‌عامل Threshold به عنوان نسخه جدید پلتفورم جامع مایکروسافت با قابلیت اجرا روی کنسول بازی Xbox One، رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های موبایلی عرضه می‌شود و به عبارت دیگر سیستم‌عامل Windows Threshold به صورت تک‌نسخه‌ای و واحد جایگزین پلتفورم Xbox One، Windows و Windows Phone می‌شود.

برای آن دسته از کاربرانی که با نام Threshold آشنایی ندارد باید بگوییم که این کلمه نام نخستین سیاره کشف شده در اطراف زمین است که دور آن یک هاله نورانی وجود دارد. نخستین بار در سال 2001 میلادی از نام این سیاره برای بازی Halo استفاده شد و شرکت مایکروسافت امتیاز استفاده از آن را به صورت انحصاری برای خود ثبت کرد.

این طور که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند Threshold یک سیستم‌عامل واحد محسوب نمی‌شود که امکان نصب آن روی انواع دستگاه‌های الکترونیکی وجود داشته باشد. در عوض پیش‌بینی می‌شود که این سیستم‌عامل موج جدیدی از ویندوز باشد که بر اساس یک هسته مرکزی و واحد ساخته می‌شود و با برخی تغییرات اندک در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اصل با یک شکل ظاهری و قابلیت‌های اجرایی به کار می‌رود. شرکت مایکروسافت برای یکپارچگی هرچه بیشتر این سیستم‌عامل از هم‌اکنون در حال کار کردن روی یک فروشگاه اینترنتی جامع است که ابزارها روی آن به راحتی می‌توانند روی کنسول بازی، دستگاه‌های موبایلی و رایانه‌های شخصی نصب شوند. مدیران ارشد مایکروسافت همچنین در حال ساخت سیستم مرکزی واحدی هستند که به تولیدکنندگان ابزارها و نرم‌افزارها امکان می‌دهد محصولات خود را به را حتی برای هر سه بخش مجزای تحت پوشش ویندوز ارایه دهند.

با این وجود منابع آگاه می‌گویند که Threshold سطح دیگری از قابلیت‌های اجرایی را در اختیار مایکروسافت می‌گذارد. این شرکت بزرگ نرم‌افزاری با نسخه جدید سیستم‌عامل جامع خود قصد دارد پشتیبانی گسترده‌ای را از دیگر محصولات خود انجام دهد. بر این اساس کلیه ابزارها و نرم‌افزارهایی که در زمینه‌های مختلف در شرکت مایکروسافت به تولید می‌رسند، به‌راحتی می‌توانند در این نسخه جدید از ویندوز پشتیبانی شوند. بر این اساس می‌توان گفت که مجموعه نرم‌افزاری Office، موتور جست‌وجوی Bing، ابزارهای سازمانی و مدیریتی، ابزارهای سرگرمی و … به عنوان بخشی از Threshold توسعه میابند.

“استیو بالمر”(Steve Ballmer) مدیرعامل مایکروسافت که آخرین روزهای حضور خود در این شرکت را پشت‌سر می‌گذارد و به‌زودی از این سمَت کناره‌گیری می‌کند، در ژوئیه 2013 از آغاز طرحی موسوم به “یک مایکروسافت” خبر داد. در توضیحات این طرح اعلام شد که شرکت مایکروسافت قصد دارد همه ابزارها و خدمات خود را یکپارچه کند و آنها را به صورت یک مجموع مرتبط در اختیار کاربران بگذارد تا این شرکت به هدف نهایی خود یعنی “یک مایکروسافت” نایل شود.

البته باید توجه داشت که پیش از عرضه Threshold مایکروسافت یک نسخه به‌روز شده از سیستم‌عامل خود را روانه بازار می‌کند که احتمال می‌رود این نسخه با نام Windows 8.2 یا Windows 8.1 Update 1 عرضه شود. این اتفاق برای نسخه موبایلی سیستم‌عامل مایکروسافت هم رخ می‌دهد و پیش‌بینی شده است که این به‌روزرسانی‌ها در فصل دوم سال 2014 میلادی صورت گیرد.

به دنبال پیگیری مراکز خبری برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، “فرانک شاو”(Frank Shaw) مدیر ارتباطات مایکروسافت گفت که این شرکت در شرایط کنونی آمادگی لازم را برای دادن توضیحات بیشتر ندارد و ترجیح می‌دهد تا اواخر ژانویه 2014 در این زمینه سکوت کند. با این وجود “پیتر کلین”(Peter Klein) مدیر مالی مایکروسافت تایید کرده است که نسخه بعدی سیستم‌عامل این شرکت به صورت سازگار با دستگاه‌های موبایلی و لمسی ساخته می‌شود و در مجموع کاربران آن را ارزان‌تر، سبک‌تر و هماهنگ‌تر با ابزارهای کاربردی در اختیار می‌گیرند.

اگر بخواهیم یک نتیجه کلی از این صحبت‌ها بکنیم، باید بگوییم که سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت به‌زودی دست‌خوش تغییرات بزرگی می‌شود و در آینده نزدیک نسخه ویژه‌ای از این محصول به دست کاربران می‌رسد که به گفته مدیران ارشد مایکروسافت، آن دسته از نیازهایی که کاربر هنوز از آن‌ها مطلع نشده است را هم پاسخ می‌گوید.

منبع : ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا