تکنولوژی

داستان آرون سوارتز از خودکشی تا آزادی اطلاعات

کمتر از یک هفته پس از آنکه آرون سوارتز خودکشی کرد، فیلمسازی به اسم Brian Knappenberger به سراغ دوستان و نزدیکان این استعداد ۲۶ ساله اینترنتی رفت که چند هفته قبل به خاطر هک اطلاعات دانشگاه MIT  به ۳۵ سال زندان و یک میلیون دلار جریمه نقدی محکوم شده بود.

در نسخه خلاصه و اولیه فیلم او که We Are Legion نام گرفته ( روی یوتیوب ببینید ) با حضور کسانی چون Tim Orielly و تیم برنزلی و برخی فعالان اینترنتی و اعضای کنگره دیده می‌شوند که عموما نسبت به تناسب مجازات‌های مربوط به هک اعتراض دارند. آن‌ها معتقدند قانون Computer Fraud and Abuse Act  که بر اساس آن سوارتز به ۳۵ سال زندان محکوم شد مربوط به ۳۰ سال قبل و تاریخ گذشته است. این فیلم قرار است در سال ۲۰۱۴ آماده نمایش شود.
 
تیم برنزلی خالق وب در هنگام مصاحبه
 
آرن سوارتز که بود؟
آرون هیل سوارتز متولد ۱۹۸۶ برنامه نویس، نویسنده و یک فعال اینترنتی بود. او جزو تیمی بود که به طراحی فید وب یا به اصطلاح RSS کمک کردند.  او همچنین عضو  Creative Commons ( صادر کننده لایسنس Creative Commons  ) و همچنین وب سایت اجتماعی خبری Reddit بود. 
سوارتز به طور عمده سالهای اخر عمر خود را روی فعالیت‌های اینترنتی و کمپین‌های آگاه‌سازی گروه‌های اجتماعی گذراند.او در جریان کمپین علیه قانون سوپا (Stop Online Piracy Act) که به دولت آمریکا اجازه قانونی بستن وب‌سایت‌ها را می‌داد گروه Demand Progress را به راه انداختت. 
در ژانویه سال ۲۰۱۱ او توسط پلیس دانشگاه MIT و ماموران مخفی آمریکا دستگیر شد. جرم او دانلود متون غیر قانونی متون آکادمیک از کتابخانه آنلاین JSTOR  بود. بازپرس‌های فدرال او را بر اساس قوانین دزدی کامپیوتری به پرداخت ۱ میلیون دلار و ۳۵ سال حبس محکوم کردند. 
دو سال بعد و دو روز پس از آنکه دادگاه دومین درخواست بخشش وکلای سوارتز را نپذیرفتند جسد او در آپارتمان خودش در بروکلین نیویورک پیدا شد در حالی که خود را حلق‌آویز کرده بود. 
در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ نام  آرن سوارتز در تالار افتخارات اینترنت ثبت شد. 
 
اعتقاد به آزادی اطلاعات 
سوارتز یک فعال تمام عیار اینترنتی بود. او پایه گذار سایت Watchdog.net بود جایی که با لحنی گزنده فعالیت سیاستمداران و دولت را زیر نظر داشت. در سال ۲۰۰۸ او مانیفست آزادی دسترسی را نگاشت و در طی سال‌های بعد نیز باراه‌اندازی کمپین‌های متعدد موضوع دسترسی آزادانه به اطلاعات را پی گرفت. او یکی از شاخص‌ترین صداهای مخالف قانون سوپا بود که تحت عنوان حمایت از کپی‌رایت قدرت قانونی قابل توجهی به دولت برای بستن سایت‌ها می‌داد. در آن زمان بسیاری از شرکت‌های بزرگ اینترنتی مثل گوگل و یاهو همصدا با فعالان اینترنتی به این قانون اعتراض کردند. او بعدا و پس از آنکه تصویب این قانون به تعویق افتاد یکی از سخنرانان اصلی تجمعی بود که در واشنگتن در این باره برگزار شد و در آن جا گفت که چگونه در طی یک شب سایتی راه انداخته و بیش از ۳۰۰ هزار امضا علیه این قانون جمع آوری کرده است. 
 

“ما توانستیم نبرد علیه قانون سوپا را ببریم چون هر کسی تلاش کرد از آزادی دفاع کند” – آرون سوارتز  در جریان سخنرانی در واشنگتن

 
در سال ۲۰۰۸ او ۲.۷ میلیون سند دادگاه فدرال را از سیستم PACER  دانلود و منتشر کرد. این اسناد اطلاعات عمومی بود و این سیستم بابت هر صفحه آن ۸ سنت پول از کاربران دریافت می‌کرد. هدف او در واقع اعتراض به دریافت پول برای اسناد عمومی بود. این کار او به گفته هافینگتون پست خشم FBI را برانگیخت هر چند به دلیل عمومی بودن اسناد پیگیری قانونی علیه او صورت نگرفت.
در سال ۲۰۱۰ او از بردلی منینگ سربازی که منبع ویکی لیکس بود حمایت کرد. یک سال بعد او و کیوین پولیسن سیستمی تحت عنوان Stronbox را برای نیویورکر راه‌اندازی کردند تا از این طریق افراد ناشناس بتوانند بدون ترس از به خطر افتادن هویت‌شان اطلاعات خود را به گزارشگران برسانند.
 
هک MIT، دستگیری، محکومیت و مرگ
بر اساس اسناد منتشر شده سوارتز در اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل سال ۲۰۱۱ حجم قابل توجهی از متون آکادمیک را از کتابخانه JSTOR دانلود کرد البته او در همین حین به خاطر آنکه برای دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام می‌داد اکانت JSTOR را هم داشت. سوارتز برای اینکار دستگاه لپ تاپ خود را به سویچ شبکه MIT متصل کرد. بعدا گفته شد که در ورودی آن هم قفل نبوده است. 
در ژانویه ۲۰۱۳ او در آپارتمان خود جایی که با شریک زندگی‌اش زندگی می‌کرد، خودکشی کرد. او  خود را دار زد و هیچ یادداشتی نیز در این مورد بر جای نگذاشت.
اعضای خانواده و او دوستانش پس از مرگ دادستان‌های فدرال و سیستم قضایی این کشور را به خاطر شرایطی که منجر به مرگ وی شد مقصر دانستند. شریک او به وال استریت جورنال گفت که پس از محکومیت دوتن از دوستانش و ناامیدی از پس گرفتن شکایت MIT و عدم تامین مالی جریمه او بسیار ناامید بود. 
 
عکس دوربین‌های امنیتی به هنگام ورود به اتاق سوییچ دانشگاه MIT
 
مرگ او بسیاری از فعالان اینترنتی را بیدار کرد و اعتراض به قوانین قدیمی هک و به خصوص به کارمن اورتیز دادستانی که علیه سوارتز اعلام جرم کرده بود بالا گرفت. هافینگتون پست از جمع آوری امضا به کاخ سفید برای اخراج وی خبر داد و رویتر او را ”نماد آنلاین“ خواند که تلاش کرد ازادی اطلاعات را توسعه دهد .
در ژانویه ۲۰۱۳ اعضای گروه هکری Anonymous دو دامنه اینترنتی دانشگاه MIT را هک کردند تا یادبود خود را بر آن‌ها بنویسند. در آنجا این گروه لیستی از درخواست‌های خود برای تغییر سیستم کپی رایت ایالات متحده را به همراه مانیفیست آزادی دسترسی سوارتز منتشر کردند. چند روز بعد سیستم ایمیل MIT برای مدت ۱۰ ساعت توسط هکرهای گروه Aush0k  از کار افتاد . آنها همچنین تمام ترافیک سایت MIT را به صفحه‌ای در سایت دانشگاه هاروارد فوروارد کردند که توسط سوارتز نوشته شده بود. در ۲۶ ژانویه وب سایت قوه قضایه USSC.gov توسط گروه  Anonymous هک شد و به جای آن ویدیویی قرار داده شد که مضمونش این بود که سوارتز چاره دیگری نداشت.
پس از مرگ سوارتز تحقیقات جداگانه‌ای توسط برخی اعضای کنگره در این مورد آغاز شد،‌ برخی وکلا و برخی نمایندگان مجلس برای آنکه چنین اتفاقی برای دیگر کاربران اینترنت نیفتد قانونی تحت عنوان نام نام آرون سوارتز Aaron’s Law را پیشنهاد دادند که به اصلاح قانونی منجر می‌شود که آرون شوارتز بر اساس آن به ۳۵ سال حبس محکوم شد.

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا