تکنولوژی

چرا فیس‌بوک در پاک کردن ویدیوی سربریدن تعلل کرد؟

فیس­بوک چگونه باید محتوای خشونت­ آمیز پست شده توسط کاربرانش را مدیریت کند؟ این سوال تازه­ ای نیست اما بحث در مورد آن به دلیل ویدیویی که هفته­ ی گذشته در فیس­بوک منتشر شد و صحنه­ ی جدا کدن سر یک زن از بدنش توسط مردی نقاب‌دار را نشان می­داد، مجددا داغ شده است.

می 2013: یک ويدیوی فوق خشن در شبکه ظاهر می­شود
آن­طور که مجلات خبری «  Le Huffington Post» و « Slate » بیان می­کنند، شروع ماجرا به ماه می 2013 باز می­گردد. زمانی­که حضور این ویدیو روی فیس­بوک برای اولین بار  به دلیل خشونت بیش از حد آن به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفت.
مقاله‌ای از BBC  خاطرنشان می­کند که فیس­بوک در ابتدا به دلیل احترام به حقوق و شرایط اولیه کاربری: آزادی بیان، از پاک کردن پیام­های که حاوی تصاویر آن بودند، امتناع کرد.
عکس‌العمل اولیه مدیریت فیس­بوک، به این ویدیو اما  شرایط کاربری این شبکه را که : «شما نباید محتوای تنفربرانگیز، خشونت آمیز، تهدید آمیز، پرونوگرافیک، عریان یا خشونت فاحش را منتشر کنید.» را در نظر نمی­گیرد.
سپس بعد از مواجهه با عکس­ العمل شدید کاربران و مجامع (و حتی تعدادی از کادر فیس­بوک)، این شبکه‌ی اجتماعی به این تصمیم می­رسد که ویدیوهایی از این دست را پس از گزارش شدن و بررسی سیاست­هایش، حذف کند.
اکتبر 2013: ویدیوی مذکور دوباره پدیدار می­شود…
در 21 اکتبر 2013 یک کاربر فیس­بوک به BBC هشدار می­دهد و یک مقاله­ ی تازه منتشر می­شود: ویدیوی سربریدن دوباره روی شبکه است و فیس­بوک از حذف آن خودداری می­کند. مقله با پیامی چالش برانگیز همراه است: آیا کسی هست که بتواند این ویدیو را تماشا کند؟
قصه با عکس­ العمل ­های فراوانی از طرف فعالان اینترنت و جوامع ادامه پیدا می­کند. «دیوید کامرون»؛ نخست وزیر بریتانیا نیز در توییتر، این امتناع را عملی عیر مسوولانه می خواند: ” اجازه ی انتشار ویدیوی سر بریدن خصوصا بدون هیچ گونه هشدار توسط فیس­بوک، غیرمسوولانه است. لازم است تا آن­ها اقدامات خود را برای والدین نگران، توضیح دهند”  (22 اکتبر 2013).
و بالاخره ویدیو حذف می­شود…
فیس­بوک در مواجهه با انتقادات در ابتدا، یک پیام قبل از نمایش ویدیو برای هشدار در مورد محتوای خشونت آمیز آن قرار داد. چند ساعت بعد، فیس­بوک در یک بیانیه اعلام کرد که در نهایت ویدیو را حذف کرده است: «بر اساس انتقادات گسترده، ما گزارش‌های خشونت اخیر را مرور کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این ویدیو خشونت را به شکل نادرست و غیر مسوولانه توجیه می­کند. به­این دلیل حذف می شود.» .
 
 پیام هشدار قبل از نمایش ویدیو؛ منبع تصویر: BBC
 
دلیل این رفتار فیس­بوک چیست؟
این رفت و آمدها و تغییرات عقیده نشانگر یک امر در تیم فیس­بوک است؛ ناتوانی در ایجاد یک خط روشن بین آزادی بیان کامل و گزارش و حذف محتوای آزار دهنده برای اکثریت افراد. این تناقض حاصل دو خط مشی متفاوت در ایجاد شبکه­ های اجتماعی است: یک رسانه بودن برای به اشتراک گذاری بیشترین اطلاعات و جذب بیشترین مخاطب و به­طور هم­زمان ایجاد قوانین برای حمایت از آگهی دهندگان (که ممکن است آگهی آن­ها در کنار ویدیوی سر بریدن به نمایش درآید) و 1.26 میلیارد کاربری که قرار است با هویت واقعی خویش در سایت ثبت نام کنند و پیشینه فرهنگی مختلف دارند و تحمل خشونت آنان بسته به سن و کشورشان متفاوت است و با وجود تمام محافظه کاری­ها، هنوز در این شبکه فعال هستند.
تا بدین­جا، مدیریت محتوای عمومی (که علاوه بر کاربران شامل 50 میلیون صفحه هم می­شود)، به معیار خشونت و عریانی محدود شده است. اما این سیستم اشتباهات بسیاری دارد و تصاویر فراوانی را که محتوای آزار دهنده ندارند را نیز سانسور می­کند. در طی این زمان، محتوای خشونت آمیز فراوانی بدون هیچ مشکلی منتشر می­شوند. مانند صفحاتی که خشونت علیه زنان را می­ستود و توسط زنجیره­ ی فمنیستی برملا شد.
علاوه بر اعلام حذف این ویدیو، فیس­بوک در بیانیه 22 اکتبر خود قدمی فراتر می­نهد و سیاست مدیریت خود را تشریح می­کند: «هنگامی­که کاربران ما ویدیوهایی از این دست، به اشتراک می­گذارند، آن­را محکوم کنید. اگر این اشتراک­گذاری تنها برای یک لذت سادیسمی یا تقدیس خشونت باشد، فیس­بوک آن­را حذف خواهد کرد.»
 
یک انتخاب «بسیار نادرست»
به اعتقاد روزنامه نگار متیو اینگرام (Mathew Ingram)، این خطوط به­ طور واضح، سلیقه­ ی سردبیری را به رسمیت می­شناسد که تصمیم بگیرد که یک پیام به دلیل محتوای آزار دهنده یا بحثی آزار دهنده که حوال آن صورت گرفته است، بماند یا حذف شود. چنین سیستمی به اعتقاد گاردین   [اشاره به گزارش گاردین است در تغذیه با شیر مادر که به اشتباه توسط فیس بوک بلاک شده بود] با وجود پیچیدگی ­های دنیای امروز، به شکل آشکاری بسیار نادرست است. 
نادرسی این تصمیم شامل چندین مورد می­شود. از بین آن­ها، بدترین آن از بین برد تصویر فیس­بوک به عنوان مکان جالبی است که کابران در مورد هرآن­چه دوست دارند صحبت می­کنند و وقت می­گذرانند. راه چاره اش هم قوانین روشنی‌ است که آزادی بیان را تبین و مصادیق محتوای آزار دهنده را مشخص می­کنند. امتناع از حذف و سپس قبول آن در مورد ویدئوی مورد سربریدن، نشان می­دهد که در این زمینه هنوز هیچ چیز مشخص نشده است.
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا