تکنولوژی

بررسی یک قفل هوشمند

یک قفل هوشمند مانند Kwikset Kevo می‌تواند به کمک بلوتوث ۴.۰ به شما این امکان را بدهد که تنها با یک اشاره انگشت روی قفل آن را باز کنید. قفل این کار را از طریق یک تلفن هوشمند که در جیب شماست انجام می‌دهد اما اگر تلفن هوشمند هم نداشته باشید سازندگان این قفل یک دستگاه کوچک به شما می‌دهند که از آن طریق می‌توانید قفل‌ها را ببندید و باز کنید. 

این قفل هوشمند همچنین به شما اجازه می‌دهد یک کلید الکترونیکی (eKeys) برای دوستتان بفرستید تا او بتواند در غیاب شما وارد خانه شود
این ایده که تلفن هوشمند دسته کلید ما شود البته طی سالهای گذشته طرفدار زیادی داشته  و شرکتهای مختلفی محصولاتی را روی آن عرضه کرده‌اند. 
 
 
 
Kwikset Kevo  با قیمت ۲۱۹ دلار عرضه می‌شود که البته در مقایسه با قفل‌های عادی بسیار قابل توجه است ( تقریبا ۷ برابر قیمت یک قفل عادی) . با این حال در مقایسه با راحتی و مزیت‌هایی که این قفل به همراه می‌آورد قابل محاسبه نیست. 
این قفل بسیار شبیه یک قفل وقتی شما این قفل را لمس می‌کنید یک حلقه LED دور قفل روشن می‌شود که در واقع نشان دهنده این است که دارد فکر میکند به شما اجازه ورود بدهد یا خیر. اگر دستگاه نتواند ارتباطی با کلید الکترونیکی ( روی تلفن هوشمند ) برقرار کند رنگ LED قرمز می‌شود که به معنی جلوگیری از باز شدن قفل است و اگر ارتباط برقرار شود رنگ قفل سبز و باز می‌شود. 
وقتی برای بار نخست می‌خواهید با این قفل کار کنید باید آن کالیبره کنید و این قفل هوشمد نوع ضربه شما حفظ می‌کند و هنگام برقرار کردن ارتباط با تلفن هوشمند دستگاه باید این نوع ضربه را هم دریافت کند . این کار به خصوص از آن جهت مهم است که مثلا اگر تلفن شما جلوی در خانه‌تان افتاد کسی با داشتن آن نتواند وارد خانه شود. 
 
 
این قفل یک اپلکیشین هم دارند که شما می‌توانید از طریق آن کلید الکترونیکی برای دوستان یا فامیل خود ارسال کنید که با آن بتوانند وارد خانه شوند. البته شما می‌توانید هر زمان که خواستید این کلیدها را حذف کنید. البته خوب است بدانید که تنها یک کلید الکترونیکی رایگان است و سایر کلیدها ۱.۹۹ دلار برای شما خرج برمی‌دارند ( کلیدسازی که یادتان هست ) .البته فعلا فقط اپلیکشین برای آیفون وجود دارد و کاربران اندروید باید از یک دستگاه جانبی یا همان کلیدهای قدیمی استفاده کنند. 
البته یک مشکلی که این وسط وجود دارد این است که این قفل اساسا به اینترنت متصل نمیشود برای همین شما مثلا نمی‌توانید از راه دور این قفل را برای کسی باز کنید بنابراین تنها راه ارسال یک کلید الکترونیکی برای افراد است که اگر آنها یک تلفن هوشمند با بلوتوث ۴ نداشته باشند عملا باید پشت در بمانند. 
در واقع اتصال از طریق بلوتوث ۴ صرفا الان با دستگاه‌های iOS کار میکند ( آیفون ۴ اس به بعد ) . دارندگان دستگاه‌های اندرویدی حتی اندروید ۴.۳ هم نمی‌توانند از این قفل استفاده کنند. البته سازندگان آن امیدوارند که نسخه ۴ بلوتوث خیلی زود فراگیر شود.
این دستگاه با چهار باتری AA کار می‌کند که برای حدود یک سال کار کافی است.
 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا