تکنولوژی

پرواز اولین ماشین پرنده

Stefan Klein ، طراح و مهندس اسلواک موفق شد پرواز اولین ماشین پرنده را ثبت کند.
این اتوموبیل پرنده Aeromobil Version 2.5  نام دارد و Klein 20 سال به روی طراحی این ماشین زمان صرف کرده است. باله های این اتوموبیل-هواپیما تاشو هستند و پروانه هایش نیز روی دم آن قرار دارد. 
ظاهر این خودرو بسیار زیباست اما آیا قابلیت های پروازش نیز مانند ظاهرش بی نظیر است؟
 
 
بله.ظاهرا این وسیله به عنوان یک هواپیما نیز ویژگی های منحصر به فردی ازجمله اتاقک خلبان کارآمدتر و ساده،  وزن بسیار سبک و همچنین باله های کوچک روی دم دارد. نیروی محرکه آن نیز توسط یک موتور100 hp Rotax 912 تامین می شود که زیر صندلی ها جاسازی شده است. 
البته Aeromobil V2.5 ، اولین ماشین پرنده نیست. Terrafugia متعلق به ارتش آمریکا نیز هم پرواز می کند و هم روی زمین  با جمع شدن باله ها حرکت می کند. PAL-V آلمانی نیز روی زمین موتورسیکلتی سه چرخ است و روی آسمان یک چرخ بال!
زمانی که این وسیله به عنوان اتوموبیل روی زمین حرکت می کند باله هایش به سمت عقب تا می شود و موتور مستقیما چرخ های جلو را به حرکت درمیآورد. چرخ های کوچک عقبی نیز به حمل دم خودرو کمک می کند. وزن این خودرو با باک خالی و بدون سرنشین 450 کیلوگرم است و کابین کوچک آن نیز فقط جای 2 نفر است.
 
 
 زمان پرواز، خلبان با فشار دگمه ای باله های 8.2 متری هواپیما را باز می کند و زمان تیک آف سرعت هواپیما به 200 کیلومتر در ساعت می رسد. طبق گفته Klein اندازه خودرو در حالت اتوموبیل، دقیقا استاندارد دیگر اتوموبیل هاست و در پمپ بنزین های معمولی قابل سوخت گیری است. این خودرو در حالت اتوموبیل بسیار سبک وزن است و وزن آن نصف وزن خودروی کامپکت Ford Fiesta است که 1041 کیلوگرم است. بدنه خودرو هم مشابه خودروهای مسابقه ای است.
Klein طراح و سازنده این محصول، هم مدرک مهندسی مکانیک دارد هم هنرهای تجسمی و در خانواده ای بزرگ شد که هم پدربزرگ و هم پدر و برادرش خلبان بودند.در حقیقت وی یک مهندس هنرمند محسوب می شود و اختراع جدیدش را ترکیبی از هنر و تکنولوژی می داند. 
احتمالا تا 2 سال دیگر این خودرو به تولید انبوه می رسد.
 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا