تکنولوژی

ایده بزرگ آقای زوکربرگ

 

“بیشتر ما اینترنت را دست کم میگیریم. اما به این فکر کنید که دسترسی به اینترنت برای 5 میلیارد نفری که آن را ندارد ، چه ارزشی میتواند داشته باشد.” این همه ایده‌ سایت  Internet.org  است.سایتی که توسط مارک زاکربرگ ، موسس فیس بوک  اداره میشود.

مارک در مصاحبه ای با CNN’s New Day   در این باره توضیح میدهد:

” ما میخواهیم شرایطی ایجاد شود که هرکس هرکجا- حتی کودکی که در روستایی در هندوستان زندگی میکند و هرگز رنگ کامپیوتر را هم ندیده- بتواند به خرید برود تلفنی داشته باشد و آنلاین شود و از تمام امکاناتی که ما و شما از آن بهره مندیم استفاده کند. “

بر طبق آمار بانک جهانی ، از 7 میلیارد نفر جمعیت کره زمین، 4.5 میلیارد نفر به اینترنت دسترسی ندارند.

بیشترین محرومیت مربوط به کشورها اریتره  ( فقط هشت دهم درصد مردم دسترسی دارند) ، تیمور شرقی (با % 0.9 دسترسی )  و میانمار ( با  1.1 درصد دسترسی) است. حتی در آمریکا که مهد اینترنت به حساب می‌آید  % 19 مردم به اینترنت دسترسی ندارند.

در حال حاضر تعداد کاربران فیس بوک 1 میلیارد نفر است.

زاکربرگ دنیایی را تصور میکند که در آن تمام مردم  توانایی این را دارند که احساسات و عقاید خود را آزادانه به اشتراک بگذارند : ” به نظر من در اینصورت دنیا بسیار مکان بهتری خواهد بود چراکه دسترسی به شبکه جهانی جزو حقوق بشر است .”

مارک برای عملی کردن این رویای بزرگ قدم هایی نیز برداشته و با چند شرکت فعال در صنعت تکنولوژی مانند   Qualcomm، Nokia و Samsung  قرارد همکاری بسته است.

چند شرکت دیگر هم در این زمینه فعالیت هایی داشته اند.

شرکت گوگل در پروژه ای به نام Loon”  ” سعی دارد  با ارسال بالون‌های دارای آنتن رادیویی به جو زمین،  افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند را به دنیای مجازی متصل کند.

 Alcatel-Lucent هم قصد دارد تا با وارد کردن تکنولوژی ارزان قیمت خود – LightRadio –  به روستا های کوچکی که برج مخابراتی ندارند قدمی در همین راستا بردارد. 

 همچنین کارخانه های سازنده موبایل در ساخت گوشی هایی که کمتر از 15 دلار قیمت داشته باشد با هم رقابت میکنند.این یکی از اهداف سه شرکت بزرگ سازنده گوشی های موبایل یعنی Nokia ، Samsung  و BlackBerry است که سخت در تلاش رسیدن به آن هستند.

اما هزینه رسیدن به این آرزوی بزرگ چقدر است؟

زاکربرگ در حال حاضر بیشتر از 1 میلیارد دلار در راه رسیدن به این هدف سرمایه گذاری کرده است و امیدوار است که بیشتر از این هم بتواند انجام دهد.

کلید اصلی موفقیت ، فعالیت  در زمینه موبایل خواهد بود که جزئی بزرگ  از استراتژی توسعه فیس بوک است. فیس بوک تمرکز خود را حالا روی تبلیغات در گوشی های موبایل قرار داده است و در این زمینه سرمایه گذاری کرده است.

زاکر برگ می‌گوید: “اگر ما میخواستیم که صرفا به روی افزایش درآمد تمرکز کنیم، همین 1 میلیارد نفری که در حال حاضر در فیس بوک حضور دارند، مسلما بیشتر از 5 یا 6 میلیارد کاربر آینده درآمدزا هستند.به عقیده ما اتصال به دنیای این دنیای مجازی حق همه است به همین انرژی زیادی در این زمینه خواهیم گذاشت.”

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا