تکنولوژی

همه چیز درباره موبایل جدید ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا

آی تی ایران – چه می‌توان دربار موبایل جدید نوکیا گفت؟ شاید بتوان آن را در سه کلمه خلاصه کرد: دوربین، ۴۱ ، مگاپیکسلی!

نوکیا ۱۰۲۰ جدیدترین موبایل نوکیا یکی از دستگاه‌هایی بود که بیشترین اطلاعات از آن تا پیش از معرفی رسمی آن لو رفته بود.

نوکیای جدید که دارای ویندوز ۸ است در آمریکا به طور اختصاصی توسط AT&T و با قیمت ۲۹۹ دلار – تحت دو سال قرارداد – فروخته می‌شود. پیش فروش آن از ۱۶ جولای شروع می‌شود و از ۲۶ جولای به صورت آنلاین و همچنین در فروشگاه‌ها در دسترس همگان قرار خواهد داشت.

مهمترین چیزی که درباره این گوشی موبایل می توان گفت میزان مگاپیکسل خیره‌ کننده آن است و در واقع همه آن چیزی است که بعد از گوشی ۴۱ مگاپیکسلی Nokia 808 PureView از این شرکت انتظار داشتیم و آن آوردن این دوربین روی سری محصولات لومیا مثل لومیا ۹۲۰ و سایر مدل‌های مشابه بود که تحت ویندوز فون کار می‌کردند.

موبایل جدید یا بهتر بگوییم دوربین جدید از شش قطعه لنز کارل زایس ( که پیش از در لومیا ۹۲۵ به کار رفته بود) تشکیل شده و می‌تواند عکسهای با زاویه باز ( Wide Angle) نیز بگیرد.
همچنین این موبایل از 3xزوم ، فوکوس اتوماتیک ( و البته فوکوس دستی ) و یک سیستم دو فلشی تشکیل شده است. همچنین این موبایل می‌تواند فیلم‌های ویدیویی 1080p اچ دی با ۳۰ فرم در ثانیه ضبط کند.

نوکیا همچنین با این موبایل گام موفقی در زمینه عکاسی در نور کم برداشت، البته پیش از این نیز دوربین لومیا ۹۲۸ این شرکت عنوان بهترین دوربین موبایل در نور کم را از آن خود کرده بود . در نوکیا ۱۰۲۰ نیز همین تکنولوژی بهبود بهتری پیدا کرده و باعث عکس‌های با کیفیت بهتر شده است. به خصوص برخی تست‌های اولیه عکسهای آن در مقایسه با آیفون ۵ نمایانگر عملکرد بهتر موبایل نوکیاست.

این گوشی امکانات سریع و مناسبی را در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرار می‌دهد از جمله دسترسی سریع به تنظیمات دوربین و همچنین تنظیمات دستی نوردهی یا مثلا عکسبرداری با زمان طوانی نوردهی ( برای عکسهایی که نورها حالت کشیده در تاریکی پیدا می‌کنند) . دوربین این موبایل خودآموز جالبی نیز روی خود دارد که برای افرادی که آشنایی چندانی با عملکردهای عکاسی ندارند به راحتی کار با آن را توضیح می‌دهد البته باید صبر کنیم تا خود گوشی را ببینیم و متوجه شویم چه چیزهایی قرار است به ما یاد دهد.

سیستم‌های کنترلی که در این گوشی نوکیا در دسترس دارندگان آن قرار می‌گیرد قابل مقایسه با سایر دوربین‌ها در گوشی‌های دیگر نیست مثلا دوربین گالاکسی اس ۴ سامسونگ در مقایسه با دوربین این گوشی به راحتی کنار زده می‌شود.

واقعیت این است که ۴۱ مگاپیکسل مورد نیاز بسیاری از افراد نیست به همین دلیل همانند Nokia 808 PureView این مقدار مگاپیکسل به یک فایل ۵ مگاپیکسلی ترجمه می‌شود که قابلیت زوم بالا ( بدون کاهش کیفیت تصویر ) دارد. البته تکنولوژی که نوکیا از آن برای دوربین‌ موبایل‌های خود استفاده می‌کند این است که در هر فضای پیکسل به جای قرارگرفتن یک پیکسل ، ۸ پیکسل را جای می‌دهد به این ترتیب کیفیت کلی تصویر علی رغم داشتن اندازه ۵ مگاپیکسل دارای کیفیت ۴۱ مگاپیکسل است.

نوکیا حالا از این روش oversampling برای ویدیو نیز بهره گرفته و حالا شما می‌توانید حتی در هنگام زوم نیز ویدیوهایی با کیفیت HD بگیرید. البته این پیشرفتها به تصویر خلاصه نمی‌شود بلکه نوکیا گفته است تکنولوژی صدای این گوشی که شرکت آن را ضبط غنی ( rich recording ) می‌خواند نیز صدایی شفاف و بدون نویز را ضبط می‌کند حتی اگر صداهای اطراف مزاحمی وجود داشته باشند.


طراحی و مشخصات

گوشی در سه رنگ سفید مات، سیاه یا زرد عرضه می‌شود همانند گوشی‌های دیگر لومیا کناره‌های گرد و لبه‌های نسبتا تیز دارد و بسیار شبیه نوکیا ۹۲۰ است با این حال کسانی که آن را لمس کرده‌اند می گویند کیفیت ساخت آن و حس آن فوق‌العاده است.این گوشی از پلی کربنات ساخته شده و شکل طراحی آن در دست گرفتنش را راحت می‌کند. با این حال این گوشی از لومیا ۹۲۰ لاغرتر و سبک‌تر است

این گوشی با نسل چهارم موبایل 4G LTE سازگار است و صفحه نمایش آن ۴.۵ اینچ آمولید پیور موشن با 1,280×768-pixel HD برخوردار است. این گوشی همچنین یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی در بالای صفحه نمایش نیز دارد.

پردازنده آن 1.5GHz dual-core Qualcomm Snapdragon S4 است و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی( بدون امکان اضافه کردن) دارد و تا ۷ گیگابایت نیز فضای رایگان روی SkyDrive مایکروسافت در اختیار دارندگانش قرار می‌دهد.

لومیا ۱۰۲۰ با شارژ وایرلس جداگانه عرضه نشده اما شما می‌توانید یک کاور شارژر وایرلس را جداگانه برای آن خریداری کنید که مثل یک گریپ برای دوربین عکاسی، به موبایل متصل می‌شود و قیمت آن ۷۹ دلار است .

قیمت ۳۰۰ دلار برای یک موبایل تحت قرارداد قیمت بالایی است که مدتها بود کسی آن را ندیده اما به نظر می‌رسد که نوکیا روی موفقیت تلفیق دو دستگاه ( بهترین موبایل خود و بهترین دوربین موبایل ) شرط بندی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا