تکنولوژی

مدیرعامل مخابرات: مخابرات روی گنج خوابیده است

سونيتا سراب پور- روز گذشته به مناسبت بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی مسوولان شرکت مخابرات ایران طی نشستی به ارائه گزارش عملکرد مخابرات در سال گذشته و برنامه‌هاي سال‌جاری، پروژه تغییر و تحول در شرکت مخابرات و… پرداختند.

در ابتدای این نشست مظفرپور رنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، به شیوه مدیریت و نحوه فکر مدیران این شرکت پرداخت و گفت: «مخابرات به تعبير بنده و تیم مخابرات روی یک گنج خوابیده است. اما یافتن همین گنج نیز برای شرکت بسیار سخت است. منابع و بنیان‌های این ثروت حقیقی نیز شامل نرم‌افزار، دانش و گستردگی شبکه مردم است که اینها دارايي‌هاي ارزشمندی است که در اختیار مخابرات قرار گرفته است.» وی در طول این نشست بارها تایید کرد که این دارایی‌ها مسوولیت مخابرات را افزایش می‌دهد ومخابرات باید در تبدیل این دارایی بالقوه به ثروت بسیار کوشا باشد. همچنین وی تمرکز اصلی مخابرات را به راضی نگه داشتن کاربران دانست و اعلام کرد که این شرکت در تلاش است با همگرایی و یکپارچه‌سازی در حوزه‌هاي مختلف مخابراتی و ارائه خدمات نوین ارتباطی به محبوب‌ترین شرکت ایرانی چه در کشور و چه در منطقه تبدیل شود. پور رنجبر تایید کرد که تمامی دست‌اندرکاران فعال در شرکت مخابرات باید در تلاش باشند تا این زیبای خفته عظیم چابک و چالاک شود.


تغییر روش و استراتژی

پوررنجبر یکی از راه‌های تحول در ساختار مخابرات برای کسب سودآوری بیشتر و در نهایت رضایت کاربران را به تدوین استراتژی جدید و فاصله گرفتن این شرکت از روش‌های سنتی دانست و اعلام کرد که اعضای فعال در هیات‌مدیره بعد از جلسات مختلف به این نتیجه رسیدند که با ساختاری قبلی مخابرات این شرکت نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند، بنابراین در یک برنامه عملیاتی برای این شرکت 7 حوزه جدید به همراه 40 هدف اساسی در نظر گرفته شد. بنابراین این شرکت در حال حاضر در دوران گذر و تحول است. وی در ادامه تاکید کرد که این شرکت تصمیم دارد در حوزه ثابت به یک شرکت سرآمد تبدیل شود.

پور رنجبر به تغییر استراتژی این شرکت اشاره کرد و گفت اصلا به تدوین استراتژی اعتقاد ندارم، اما به خود استراتژی اعتقاد دارم، زیرا خطر نزدیک شدن به مباحث نظری، پوشه روی پوشه گذاشتن، کارمند زیاد کردن و گرفتار نظریه‌ها شدن، همان چیزی است که دستگاه‌های دولتی درگیر آن هستند و این خطر، شرکت ا به کندی می‌برد.

وی گفت: در سال 91 عمر ما در مخابرات به مبحث تئوری و شعار گذشت و در سال 92 این مباحث را عملیاتی می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص حوزه‌هاي پول‌ساز برای مخابرات گفت: در راس درآمد‌هاي شرکت مخابرات ایران شرکت ارتباطات سیار وجود دارد که 6 هزار و 639 میلیارد تومان از بخش تلفن همراه درآمد داشته ایم. همچنین در بخش تلفن همراه نیز سرویس‌های پولساز voice در مقام نخست و پیامک و دیتا در مقام دوم و سرویس‌هاي ارزش افزوده در مقام سوم قرار دارند. در بخش تلفن ثابت نیز در آمد این شرکت در حدود دو هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی سود کلی مخابرات از بخش سیا 2 هزار و 345 میلیارد تومان بوده است و در بخش ثابت نیز این سود برابر 290 میلیارد تومان بوده است. همچنین کل سود خالص مخابرات از تجمیع این حوزه‌ها دو هزار و 187 میلیارد تومان بوده است.


اختلاف با شرکت‌های ندا نداریم

در ادامه نشست پور رنجبر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اختلاف این شرکت با شرکت‌هاي ندا (شرکت‌هاي خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت) گفت: ما اختلافی با شرکت‌هاي ندا‌ نداریم هر کدام از ما یعنی چه مخابرات و چه شرکت‌هاي ندا پروانه خاص خود را داریم و هر کدام بسته به همین پروانه عمل می‌کنیم. اما شاید اگر مشکلی پیش می‌آید به خاطر تفاسیر متفاوتی باشد که از پروانه‌ها داریم.

وی در ادامه افزود: در حوزه خدمات متاسفانه ما به بلوغ نرسیده‌ایم در مقابل نیز در زمینه مدیریت هم در بخش‌های مختلف کشور و در شرکت‌های متعدد مدیریت بالغ و کارآمدی وجود ندارد. از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ما هم سازمان جدیدی است که اگر قوانین آن را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که گاه در قوانین این سازمان نیز مشکلاتی وجود دارد.

پور رنجبر تایید کرد که مخابرات باید خدماتی را به شرکت‌هاي ندا ارائه کند، اما گاهی توقع این شرکت‌ها کمی بالا می‌رود و انتظار دارند بیشترین خدمات را با کمترین قیمت دریافت کنند که البته این شرکت‌ها هم حق دارند، اما ما تلاش می کنیم مطابق پروانه‌ای که در اختیار داریم به وظایف خود عمل کنیم.


رگولاتور یا شورای رقابت

در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تغییر تعرفه‌هاي تلفن ثابت و اینکه در این زمینه تصمیم‌گیر نهایی شورای رقابت است یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: رگولاتوری و شورای رقابت هر یک وظایفی دارند که ما هر دو را قبول داریم، به عنوان مثال در حوزه قیمت‌گذاری در بخش انحصاری شورای رقابت و در حوزه مسائل مربوط به رقابت سازمان تنظیم مقررات اعمال نظر خواهند کرد. وی تاکید کرد که این شرکت بدون اجازه و رضایت نهاد‌های تصمیم‌گیر ر این حوزه تصمیمی برای افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت اتخاذ نخواهد کرد.
پور رنجبر همچنین تصریح می‌کند که افزایش تعرفه‌ها در بخش تلفن ثابت به گونه‌ای نخواهد بود که مشترکان این سرویس دچار مشکل شوند.


انحصار برای رایتل به ضرر مخابرات و كاربران

مدیرعامل شرکت مخابرات همچنین تمدید دوره انحصار برای اپراتور سوم را محروم کرد ن کاربران و شرکت‌ مخابرات در ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه دانست و افزود: تمدید انحصار دیتا دو قشر را متحمل ضرر کرد. در واقع این داستان مانند محدودیت در بخش پهنای باند برای کاربران نهایی است. به طوری که در حال حاضر در پهنای باند ا عدد منحوس 128 مشکل داریم و شرمنده مردم هستیم. وی تاکید کرد که بحث انحصار و تمدید خدمات اپراتور سوم مردم را از دریافت سرویس‌های دیتا محروم و باعث به هم خوردگی برنامه‌ریزی‌هاي شرکت مخابرات شد. پور رنجبر در ادامه تصریح کرد: البته ممکن است در این میان عده‌ای بگویند مگر سرویس‌های دیتا بیش از 20 تا 30 درصد بر درآمدزایی شرکت مخابرات تاثیر دارند، اما واقعیت این است همین 20 تا 30 درصد عدد بزرگی محسوب می‌شود و در سرویس‌های آتی مخابرات نقش بسزایی دارد؛ چرا که دیتا یک سرویس پایه محسوب می‌شود. وی در عین حال یادآور شد این شرکت آماده است به محض پایان رسیدن دوره انحصار این موضوع را پیگیری کند. از سوی دیگراین شرکت توانایی ارائه خدمات نسل چهارم تلفن همراه را نیز دارد و تمام تلاش خود را خواهد کرد که زمان پایان دوره انحصار این اپراتور را جلوتر بیندازد و قطعا این موضوع را در دولت جدید پیگیری خواهد كرد.


ما هم از اختلالات شاکی هستیم

در این نشست پور رنجبر در پاسخ به این سوال که چرا در خصوص اختلال در شبکه تلفن همراه کشور طی چند روز گذشته این شرکت به کاربران خود پاسخگو نیست، گفت: تا کنون گزارشی در خصوص این اختلالات در یافت نکرده‌ایم. اگر اختلالات اینترنت را می‌گفتید برای آن یک توضیح داشتم ؛
چرا که خود ما هم درگیر این موضوع هستیم. وی مشکلات اینترنتی کشور و عدم پاسخ روشن از سوی مخابرات را نیز به کمبود پهنای باند در کشور ارتباط داد و با انتقاد به این موضوع که همه در این داستان انتظار پاسخ از مخابرات را دارند گفت ما نیز مانند دیگر منتقدان این حوزه مصرف کننده هستیم و در این جا باید به دنبال جواب از نهادی بود که متولی ورود پهنای باند به کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا