تکنولوژی

اعراب با پسوند “خلیج فارس” مخالفت کردند

مهر- درخواست ثبت پسوندهای جدید مطابق با فرهنگ و مورد علاقه ایرانیان در راستای سومین دوره ثبت پسوندهای اینترنتی جدید در گروه پسوندهای عمومی به موسسه بین المللی آیکان- مرکز مدیریت اینترنت- ارائه شد.

ثبت دامنه های اینترنتی برای سومین بار است که در تاریخ اینترنت اتفاق می افتد و براین اساس سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنت (آیکان) به پذیرش پسوندهای اینترنتی جدید در گروه پسوندهای عمومی (TOP LEVEL DOMAIN) یا (TLD) اقدام کرده است.

این یک برنامه جهانی است و هر شخص و هر سازمانی در جهان می تواند برای دریافت نام TLD درخواست دهد؛ اما موضوعی که از حساسیت ویژه ای برای دولتها برخوردار است نامهای مورد درخواست درباره اسامی ملی، فرهنگی و مشاهیر کشورها است.

با آغاز پذیرش درخواست‌های ثبت پسوندهای جدید اینترنتی از سوی سازمان مدیریت نام‌ها و ارقام اینترنتی – آیکان- که به نوعی مدیریت کل اینترنت را در دست دارد همان‌طور که انتظار می‌رفت، این اقدام پس از 9 سال وقفه (بعد از اضافه شدن پسوندهایی مانند دات آسیا و…) با استقبال گسترده فعالان اینترنتی در سراسر جهان روبرو شد.

مهدی عباس نیا- مدیرعامل شرکت Asia Green IT System با اعلام رسمی ارائه پسوندهای درخاستی و دلایل آنان به موسسه آیکان، بر لزوم حمایت مردمی از ثبت پسوندهای مربوط به ایران در اینترنت تاکید کرد و گفت: پسوندهای دات پارس (.PARS)، دات خلیج فارس (.PersianGulf)، دات نوروز (.Nowruz) و دات همراه (.همراه) از جمله پسوندهای ایرانی درخواست شده توسط این شرکت هستند که هم اکنون در مرحله ارزیابی اولیه قرار دارند.

وی گفت: در این مرحله از ارزیابی، آیکان از کلیه ذینفعان اینترنت می‌خواهد که نظرات خود را در قالب کامنت در وب سایتی که برای همین منظور در نظر گرفته شده ثبت کنند؛ جمع بندی این نظرات می‌تواند در تصمیم نهایی آیکن برای قبول یا رد درخواست یک پسوند تأثیرگذار باشد.

عباس نیا خاطرنشان کرد: در این راستا اعراب از همین فرصت استفاده کردند و مخالفتهایی را در خصوص ثبت پسوند اینترنتی خلیج فارس در قالب نظر در سایت آیکان ابزار داشتند. براین اساس ایرانیان هم می توانند نسبت به ثبت نظرات مثبت خود در مورد پسوندهای ایرانی درخواستی اقدام کنند.

وی ادامه داد: برای ثبت نظر باید از طریق آدرس https://gtldcomment.icann.org/ اقدام کرد؛ همچنین اطلاعات کامل درباره نحوه ثبت نام و ثبت نظر، در این وبسایت از طریق پایگاه اینترنتی www.DotPars.org، پایگاه اینترنتی رسمی راه اندازی شده برای این منظور ارائه شده است.

بنا بر این گارش نظرات ثبت شده در وب سایت آیکن به نام درج کننده نظر نمایش داده شده و با رعایت اصول عمومی مربوط شامل رعایت نکات ادبی، عدم توهین به سایرین و ارائه منطق و دلیل برای حمایت و به هر زبانی امکان‌پذیر است؛ لذا ایرانیان می‌توانند به زبان فارسی مطالب خود را ارسال کنند.

همچنین توجه به این نکته الزامی است که ثبت نظر برای هر پسوند باید به صورت جداگانه انجام پذیرد و برای پنل های مختلف Community Evaluation و Community Objection و Geographic Names (برای خلیج فارس) به صورت جداگانه ثبت شود.

یکی از ملاک‌های آیکان برای انتخاب یک پسوند از میان دو پسوند پارس و پاریس، میزان حمایت اعلام شده از سوی جامعه ای ست که آن پسوند برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا