تکنولوژی

مقایسه سـه گوشی هوشــمنددر یک گـزارش

نام نویسنده: م.ر.بهنام رئوف

هفته گذشته درباره اینکه چرا گوشی هوشمند بخریم یا اصلا چه گوشی‌ای هوشمند است و چه گوشی‌ای هوشمند نیست صحبت کردیم.

از بین سوالاتی که همواره از سوی مخاطبان دنیای‌اقتصاد مطرح می‌شود به نظر می‌رسد با توجه به تنوع محصولاتی که در بازار وجود دارد از یک سو و قابلیت‌های نزدیک به یکدیگر در بین مدل‌های مختلف از سوی دیگر، انتخاب یک گوشی برای علاقه‌مندان سخت و دشوار شده است. به خصوص اگر قرار باشد این گوشی یک تا دو سال ميهمان دستان کاربران باشد. به همین دلیل از این هفته در نظر داریم چند گوشی هوشمند را با تمام قابلیت‌ها، معایب و محاسنش بررسی کنیم.

این روزها رقابت در عرضه گوشی‌های هوشمند به شدت نفس‌گیر شده است. چرا که معمولا شرکت‌های سازنده همزمان با هم گوشی‌های خود را عرضه می‌کنند. شاید همین مساله هم باعث شده تا انتخاب برای کاربران سخت باشد. در حالی که این روزها سامسونگ گوشی گالکسی اس 3 را روانه بازار کرده است رقیب هموطنش هم اپتیموس 4 ایکس را به بازار عرضه کرده است. هر چند که کاربران حرفه‌ای این دو گوشی را رقیب یکدیر عنوان می‌کنند، اما از آن سو کاربران متعصب معتقدند که هیچ رقیبی به پای گالکسی اس 3 سامسونگ نمی‌رسد. در این بین اچ تی سی وان ایکس هم در رده همین گوشی‌ها قرار می‌گیرد.

سال گذشته در چنین روزهایی ال‌جی، اپتیموس 2 ایکس را روانه بازار کرد که تا پیش از از عرضه گالکسی 2 طرفداران زیادی در بازار داشت. اما به هر حال ال‌جی امسال در کنگره جهانی موبایل از این گوشی 4 هسته‌ای خود رونمایی کرد. One X اچ تی سی و S III سامسونگ هم‌اکنون رقبای سرسختی برای این مدل محسوب می‌شوند اما هر کدام از این دو گوشی به‌رغم طرفدارن زیادی که دارند از نظر امکانات سخت‌افزاری کاستی‌هایی نسبت به Optimus 4X دارند. اولی باتری ضعیف تر دارد و دومی پردازنده و چیپست ضعیف تر. این سه گوشی را به این دلیل مورد بررسی قرار دادیم که هر سه گوشی علاوه بر آنکه از جدیدترین گوشی‌های عرضه شده به بازار هستند، هر سه نیز جزو گوشی‌های چهار هسته‌ای بوده و مشخصات نزدیک به یکدیگر دارند.

طراحی
اچ تی سی وان ایکس و گلکسی اس 3 سامسونگ از نظر طراحی شباهت‌های زیادی با هم دارند. در گوشه‌های هر دو گوشی زوایای منحنی به کار گرفته شده است حال آنکه در اوپتیموس 4 ایکس زوایای به‌کار گرفته شده بیشتر تند است و شکل گوشی به مستطیل نزدیک تر است. در روی دو گوشی وان ایکس و 4 ایکس هیچ دکمه ای وجود ندارد. دکه‌های کاربردی به شکل لمسی و در زیر صفحه نمایش تعبیه شده است حال آنکه در گوشی گالکسی 3 یک دکمه در قسمت زیر ال سی دی قرار گرفته است.

در سمت چپ گالکسی اس ۳ کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و در سمت راست آن کلید پاور قرار دارد. در بالای گوشی نیز جک هدفون 5/3 میلی‌متری و در پایین آن پورت micro USB آن تعبیه شده‌اند. در پشت گوشی لنز دوربین ۸ مگاپیکسلی قرار داشته و در دو طرف آن فلاش LED و بلندگوی اصلی آن قرار دارند. در زیر قاب پشتی گوشی، شیار میکرو سیم کارت، شیار مموری کارت micro SD (که قابلیت پشتیبانی از کارت‌های حافظه تا ظرفیت ۶۴ گیگابایت را دارد) و باتری قرار دارد.

این درحالی است که در سمت چپ وان ایکس هم میکرو یو اس بی (micro USB)، در بالای آن کلید پاور به همراه جک هدفون 5/3 میلی‌متری صدا و جدار میکرو سیم‌کارت داشته و در سمت راست آن کلیدهای کم و زیاد صدا قرار دارند. این گوشی دارای یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت و در جلوی گوشی هم یک دوربین مکالمه ویدئویی قرار گرفته که داری کیفیت 3/1 مگاپیکسل است.

اما صفحه رویی ال جی اپتیموس 4 ایکس هیچ کلیدی ندارد و سه کلید بازگشت، خانه و تنظیمات هم به شکل لمسی و در قسمت پایین صفحه نمایش تعبیه شده است که در صورت ضربه زدن به صفحه نمایش نمایان و در غیر اینصورت مخفی هستند. در لبه بالایی گوشی کلید پاور و در مقابل آن محل جک 5/3 میلیمتری هدفون قرار دارد.

پورت MicroUSB همراه با میکروفن اصلی در پایین گوشی مشاهده می‌شود. پورت MicroUSB امکان خروجی HD TV با آداپتور MHL را فراهم می‌کند. که البته برای استفاده از آن باید آداپتور MHL را از بازار تهیه کرد؛ چرا که در جعبه گوشی قرار ندارد.

یک شیار کوچک در قاب پشت گوشی وجود دارد که با قرار دادن ناخن در آن می‌توانید درب باتری را باز کنید. به طور کلی باز کردن و بستن درب گوشی به راحتی و بدون هیچ دردسری انجام می‌شود و نیاز به قلق خاصی ندارد. باتری گوشی قابل تعویض است و در حالت مکالمه در شبکه نسل سوم تا 10 ساعت و 50 دقیقه و در شبکه نسل دوم تا 9 ساعت و 20 دقیقه دوام دارد. نکته قابل توجه و متفاوت این گوشی با دو گوشی دیگر استفاده از سیم کارت معمولی است حال آنکه هر دو گوشی قبلی تنها قابلیت به‌کارگیری سیم کارت میکرو را دارند.

دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی است همراه با یک فلاش LED. عکاسی با این گوشی با توجه به کیفیت صفحه نمایش آن لذت بخش است. استفاده از فوکوس در عکاسی با این گوشی به راحتی از طریق لمس صفحه نمایش و محل مورد نظر تصویر امکان‌پذیر است. همچنین صفحه نمایش بزرگ این گوشی به همراه قابلیت عکس‌برداری پانوراما می‌تواند برای علاقه‌مندان به عکاسی جذاب باشد. بلندگو در پایین قاب پشت مشاهده می‌شود. ساختار قاب پشت مانند چرم است. به شکل کلی جنس بدنه از پلاستیک است و همین امر باعث شده تا وزن این گوشی به‌رغم اندازه آن سبک‌تر شود. کلید ولوم در طرف چپ گوشی قرار داشته و در طرف راست گوشی کلیدی قرار ندارد. این گوشی در دو رنگ مشکی و سفید به بازار عرضه شده است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا