تکنولوژی

جنگ متولیان آی تی در ایران

سخنان حمید شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و دیدگاه‌های مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضاي مجازي درباره حدود مسوولیت‌ها و وظایف مرکز و شورای عالی فضای مجازی عملا تریبون سومین جشنواره ارزیابی وبگاهای دولتی را محلی کرد برای طرح دیدگاهایی که نشان از اختلافی جدی و آشکار میان مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعضای شورای عالی فضای مجازی دارد.

به گزارش عصر ارتباط اگرچه اختلاف رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم با مهدی خوان بهابادی که اخیرا از سوی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس مرکز و دبیر شورای عالی فضای مجازی منصوب شده است، ریشه در گذشته‌ای نه‌چندان دور دارد اما نشانه‌های علنی آن در پی تشکیل رسمی شورای عالی فضای مجازی و دبیری و ریاست اخوان بر مرکز ملی فضای مجاز بروز یافته است.

اخوان به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی قبل از حضور حکیم‌جوادی رئیس سازمان فناوری اطلاعات این‌گونه سخنان خود را در سالن همایش‌های صدا و سیما خطاب به حاضران آغاز کرد:«فعالیت دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی مصداق کار بی‌ریاست با بودجه کم نهایت حمایت از بخش خصوصی را داشته‌اند اما دستگاه‌های زیادی داریم که بودجه‌های صدها میلیاردی و امکانات بیشتر داشته‌اند ولی متاسفانه به دلیل نگاه حاکم دولتی نتوانسته‌اند فضای مطلوبی به وجود آورند.»

حمایت آشکار اخوان از عملکرد شورای عالی اطلاع‌رسانی رویه دیگری نیز داشت که در انتقاد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمایان می‌شود، آنجایی که گفت:«میزبانی پورتال‌ها و وب‌سایت‌های دستگاه‌های حاکمیتی باید به داخل کشور انتقال می‌یافت که این اتفاق افتاد و طبق اعلام 96 درصد دستگاه‌ها نیز وب‌سایت‌های خود را به داخل انتقال داده‌اند. یکی از دلایل این کار توسعه بخش خصوصی و استفاده از توان این بخش بود تا بازار توسعه یابد اما متاسفانه بخش خصوصی از این اتفاق هیچ بهره‌ای نبرد و هر دستگاه دولتی برای خودش دیتاسنتر راه انداخت.»

این در حالی است که حکیم‌جوادی در گفت‌وگویی با فارس گفته بود:«برخی از این دستگاه‌ها، اطلاعات خود را به دیتاسنترهای موجود در کشور (خصوصی یا نیمه‌خصوصی) سپرده‌اند.»

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در دولت برای انجام کارها توسط دستگاهای دولتی رقابت است، با مورد انتقاد قرار دادن این سیاست گفت:«در کشور میان دستگاه‌های دولتی رقابت ایجاد شده و هر کس فکر می‌کند کاری در حوزه فضای مجازی دارد باید خودش انجام دهد و سرمایه‌گذاری سنگین انجام دهد که همین موضوع عایدات بخش خصوصی را صفر کرده است.»

پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی یکی از انتقاداتی که به این شورا مطرح شد فقدان حضور نماینده بخش خصوصی در این شورا بود که اخوان در سخنان خود ضمن انتقاد از رفتارهای دولتی در حوزه آی‌سی‌تی گفت:«شورای عالی فضای مجازی آمده است که با گرفتن مشورت از بخش خصوصی تصمیم‌گیری کند، نمی‌شود در اتاق دربسته یک جمعی بنشینیم تصمیم‌گیری کنیم. امیدوارم به زودی با نمایندگان بخش خصوصی جلساتی را برگزار کنیم.»

شیخ به دنبال یک متولی است

حمید شهریاری که اکنون علاوه بر دبیری شورای عالی اطلاع‌رسانی مدتی است در کسوت ئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه فعالیت می‌کند و اخیرا به عنوان عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز منصوب شده است، در سومین دوره برگزاری جشنواره ارزیابی وبگاه‌های دولتی تنها در همان ابتدا از دست‌اندرکاران جشنواره که خود رئیس آن نیز به شمار می‌رود تشکر می‌کند و با لبخندی بر روی لب می‌گوید:«بنده برای این جشنواره کاری نکردم جز اینکه چند تا امضا کردم. دوستان و همکاران در شورای عالی اطلاع‌رسانی زحمات این جشنواره را کشیدند.»

شهریاری که خود را جزو پیشروان پیگیری طرح یکپارچه‌سازی تولی‌گری در حوزه فناوری اطلاعات می‌داند، با اعلام نام شوراهای موازی و اختلاف‌هایی که میان این شوراها وجود داشت و دارد، گفت:«اشکال سر آدم‌ها نبود، هر یک از این شوراها و نهادهای حوزه فاوا در میانه نزاع‌های دولتی تشکیل شده‌اند. در واقع ظرفیت قانونی برای تعارضات وجود داشت.»

تعارضات هشت شورا و نهاد تصمیم‌گیری فاوا از شورای عالی انفورماتیک گرفته تا کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات با ترسیم دایره‌هایی بر پرده سفید سالن همایش‌ها یک به یک ترسیم می‌شود و نقاط تداخل‌ها نمایان. شهریاری با صراحت در حضور احمد بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه رئیس جمهور گفت:«دولت نمی‌توانست تعارضات را حل کند کمااینکه طرح ادغام شوراهای موازی نیز به نتیجه نرسید. چون هر یک از این شوراها و نهادها با مصوبات مختلفی به وجود آمده‌اند دولت نمی‌تواند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کند. توانش را ندارد.»

سالن همایش‌های صدا و سیما که به دلیل حضور کم‌شمار میهمانان عملا صندلی‌های خالی بسیاری داشت اما شاهد سخنانی بود که این سخنان خطابش میهمانان حاضر در سالن نبودند، کسانی بودند که در سالن حضور نداشتند اما باید می‌شنیدند. شهریاری با اشاره به اینکه باید بر مبنای متدولوژی وظایف این حوزه را ساماندهی کرد، گفت:«شورای عالی فضای مجازی می‌تواند یک وزارتخانه جمع کند. می‌تواند بگوید این شورا باشد یا نباشد.»

او برای اینکه زخم کلماتش را برای کسانی که نگران ادغام یا کمرنگ‌تر شدن نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند کم کند، ادامه می‌دهد:«روز اول که مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد به آقای اخوان اعلام کردم دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با تمامی امکانات و بودجه‌اش در اختیار شماست.»


نگرانی‌های وزارتخانه‌ای از حضور شورای عالی مجازی

حاضران در سالن بی هیچ واکنشی به سخنان سخنرانان گوش دادند. اخوان پس از پایان سخنانش پیش از اینکه شهریاری پشت تریبون قرار گیرد با همراهی دبیر شورای عالی فضای مجازی سالن را ترک می‌کند. هنوز علی حکیم‌جوادی مهم‌ترین میهمان دولتی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که عملا می‌توانست گوش خوبی برای شنیدن حرف‌های اخوان و شهریاری باشد، پا به سالن همایش‌ها نگذاشته است هرچند که نزدیکان او در سالن حضور داشتند.

دقایقی پس از پایان سخنان دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، حکیم‌جوادی وارد سالن می‌شود و پشت تریبون قرار می‌گیرد. او سخنانش را به دو بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید:«امروز پارادایم‌ها تغییر کرده‌اند. دیگر نمی‌توان گفت که یک متولی خاص برای یک حوزه کافی باشد.»

اگرچه حکیم‌جوادی در سالن حاضر نبود اما سرآغاز سخنانش و ارتباط تنگاتنگ آن با سخنن شهریاری نشان داد او برخلاف شهریاری و مدافعان یکپارچه‌سازی تولی‌گری در حوزه فناوری اطلاعات همچون وزیر ارتباطات معتقد به تداوم تعدد تولی‌گری در حوزه فناوری اطلاعات است.

او ادامه داد:«اگر همه دستگاه‌ها هم درگیر فناوری اطلاعات شوند ایرادی ندارد، هنوز سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی آنقدری نسیت که به دنبال محدودسازی باشیم.»

او در حالی که بارها از عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه فناوری اطلاعات دفاع کرد انتقاد صریح خود به سخنان شهریاری و اخوان را در قالب این جملات بیان کرد:«این هنر نیست که هر دفعه دستگاه‌های مختلفی را شبیه آن چیزی که قبلا وجود داشه راه بیندازیم و در نهایت کاری از پیش نبریم، امیدوارم با شورای عالی فضای مجازی به یکپارچگی برسیم و عملا شاهد متولی جدید دیگری نباشیم.»

منبع : عصر ارتباط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا