تکنولوژی

فرش قرمز بارسلونا برای موبایل

نام نویسنده: م. ر بهنام رئوف

دنیای فناوری اطلعات و ارتباطات روز به روز در حال تغییر است. تغییرات تکنولوژیک به جایی رسیده است که شاید قدرت پیش‌بینی را از تحلیلگران گرفته باشد.

در این بین اما نمایشگاه‌های سالانه مکانی است برای رونمایی از محصولات یک سال پیش رو. دو روز پیش کنگره جهانی موبایل(Mobile World Congress) در بارسلون اسپانیا کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه که در روزهای آخر دومین ماه سال میلادی برگزار می‌شود، مورد استقبال کارشناسان و علاقه‌مندان دنیای ارتباطات و به خصوص علاقه‌مندان به تلفن همراه و فناوری‌های وابسته قرار می‌گیرد.


هیولای مگاپیکسل

هر چند که اپل به عنوان یکی از مدعیان بازار تلفن همراه جهان، هیچ‌گاه در این نمایشگاه حضور نمی‌یابد و تنها به برگزاری کنفرانس‌های سالانه برای معرفی دستاوردهای خود بسنده می‌کند؛ اما MWC سالانه شاهد بازیگران اصلی این بازار است. هر چند که در نخستین روز این نمایشگاه شرکت‌های بسیاری اقدام به ارائه محصولات خود کردند اما بدون تردید اولین روز با هنرنمایی نوکیایی‌ها به پایان رسید. نوکیا که این روزها به نظر می‌رسد در بخش گوشی‌های هوشمند حال و روز خوشی نداشته باشد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط موسسات مختلف اعلام می‌شود که جایگاه نخست خود را به سامسونگ واگذار کرده است؛ اما در این نمایشگاه اولین گوشی هوشمد با فناوری انحصاری خود؛ یعنی فناوری PureView را به نام Nokia 808 PureView معرفی کرد.

نوکیای فنلاندی همواره اولین برندی است که سعی می‌کند گوشی تلفن همراه را با دستگاه‌های دیگری تلفیق کند. این شرکت نخستین گوشی دوربین‌دار جهان را عرضه کرد و همواره و در طی عرضه مدل‌های مختلف سعی کرده بود با افزایش کیفیت دوربین‌های خود از سایر رقبایش در بازار جلوتر باشد. نوکیا اولین گوشی با دوربین‌های 5، 8 و 12 مگاپیکسلی را عرضه کرده است؛ اما این بار و در حالی که سایر رقبای نوکیا در پی عرضه گوشی با دوربینی بالاتر از او بودن در کمال ناباوری گوشی عرضه کرده است كه به دوربین 41 مگاپیکسلی مجهز شده است. Nokia 808 PureView از حسگر 41 مگاپیکسل با عالی‌ترین عملکرد اپتیک کارل‌زایس تا به امروز و فناوری جدید نمونه‌برداری پیکسل برخوردار است. این ترکیب در مورد ثبت تصاویری به اندازه بیلبورد نیست.

به جای آن، با این دوربین می‌توان تصاویر حیرت‌انگیزی در اندازه معمولی با قابلیت مدیریت و تغییر در آنها ایجاد کرد. این فناوری به این معنی است که برای ثبت نماهایی در اندازه‌های مشخص (مثلا 5 مگاپیکسل) دوربین از فناوری نمونه‌برداری استفاده می‌کند که تا 7 پیکسل را در یک پیکسل «ناب» ترکیب کند و نویزهای تصاویری که در دوربین دیگر گوشی‌های مبایل وجود دارد حذف کند. مهم‌تر از همه اینکه شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه کاهش در جزئیات تصویری که ثبت کردید تا 3 برابر بزرگنمایی کنید و هیچ پیکسل‌ مصنوعی در تصویر ایجاد نمی‌شود.

عملکرد دوربین به ويدئو نیز بسط داده می‌شود. دوربین امکان ضبط با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه با 4 برابر بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت را به یمن وجود حسگر بزرگ و پردازش قدرتمند تصاویر که از پس یک میلیارد پیکسل در ثانیه بر می‌آید فراهم می‌کند. در وضوح‌های پایین‌تر، توانایی‌های بزرگنمایی با 6 برابر بزرگنمایی در 720p و تا 12 برابر بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت در ضبط ويدئویی nHD (360×640) افزود می‌شود. با تمام این قابلیت‌ها اما سیستم عامل این گوشی نوکیا بل است. به نظر می‌رسد که این تولیدکننده قصد ندارد از سیستم عامل خود دست بکشد و به سمت سیستم عامل‌های جدید رود. هر چند که نوکیا در یک سال گذشته چند مدل گوشی مجهز به ویندوز موبایل عرضه کرده است و در نظر دارد همکاری خود با مایکروسافت برای ارائه گوشی‌های بیشتر در این بخش را افزایش دهد؛ اما بدون تردید سقوط پادشاه دنیای موبایل به جایگاه دوم درپی ضعف سیستم عاملش صورت گرفته است.

حتی اگر بخواهیم خوشبینانه به این داستان نگاه کرده و عنوان کنیم که سیستم عامل ویندوز‌فون یا حتی سیمبین سیستم عامل‌های خوبی هستند؛ اما نمی‌توان از محبوبیت آندروید و آی او اس گذشت. دو رقیبی که این برند فنلاندی را اکنون با مخاطرات بسیاری در بازار مواجه کرده است. داخل این گوشی پردازنده 3/1 گیگاهرتز برای سریع‌تر کردن همه کارها وجود دارد. 16 گیگابایت حافظه داخلی و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس‌دی قابل ارتقا تا 32 گیگابایت، برای گنجاندن همه تصاویر و ويدئوهایی که ضبط می‌کنید نیز در این گوشی دیده می‌شود.

هوشمند پروژکتوری
اگر بخواهیم رونمایی نوکیا را یک رونمایی عجیب غریب نام‌گذاری کنیم، می توان سامسونگ را هم در این بخش وارد کرد. چرا که این شرکت کره‌ای که اکنون با کپی برداری از داستان موفقیت فنلاندی‌ها این برند را در بخش گوشی‌های هوشمند زیر پای خود گذاشته است در MWC خوش درخشیده است. هر چند که تا لحظه نگارش این گزارش خبری از رونمایی از گلکسی اس 3 در كار نیست، اما به هر حال سامسونگ نسخه‌ای به روز شده از گوشی «گلکسی بیم» خود را به صورت رسمی رونمایی کرد، گوشی هوشمندی که به یک پروژکتور داخلی مجهز است. بزرگ‌ترین ویژگی این گوشی توانایی نمایش دادن عکس، فیلم و دیگر انواع رسانه‌ها روی دیوار، سقف یا هر فضای مسطح دیگری به وسعت 50 اینچ است. سامسونگ این گوشی را برای اولین بار در کنگره جهانی موبایل سال 2010 رونمایی کرد.

نسخه‌ای که به تازگی توسط این شرکت عرضه شده نسخه‌ای جدید از همان گوشی است که از سیستم عامل نان زنجبیلی یا آندروید 3/2 برخوردار است. این گوشی از نمایشگری چهار اینچی برخوردار است و قدرت پروژکتور آن 15 لومن (واحد اندازه گیری شارژ نوری) است. داشتن پروژکتور برتری بزرگ این گوشی هوشمند به شمار می‌رود و دیگر ویژگی‌های آن با گوشی‌های آندرویدی برابری می‌کند. گلکسی بیم دارای دوربین عکاسی پنج مگاپیکسلی بوده و از پردازشگر دو هسته‌ای یک گیگا هرتزی برخوردار است، همچنین حافظه داخلی این گوشی هشت گیگابایت است.

البته گفته می‌شود که سامسونگ در نظر دارد در این نمایشگاه گوشی‌های جدید دیگری با نام‌هایGalaxy S Advance Galaxy Attain 4G و Galaxy M Style M340S را هم رونمایی کند.Advance یکی از گوشی‌های هوشمندی است که یادآور Galaxy S است. صفحه نمایش این گوشی همانند Galaxy S، 4 اینچی با وضوح تصویر 800×480 پیکسل است و از رابط کاربر TouchWiz 4.0 بهره می‌برد. این گوشی در دو نسخه 8 و 16 گیگابایتی راهی بازار می‌شود. Galaxy Attain 4G از دیگر گوشی‌های جدید سامسونگ است که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین خصوصیاتش پشتیبانی از سرویس‌های شبکه LTE است، بنابراین با شبکه‌های نسل چهارم سازگار است، اما این گوشی با شبکه‌های چین سازگار است. Galaxy M Style M340S هم در رده گوشی‌های باریک قرار می‌گیرد، ضخامت این گوشی فقط 9/9 میلی‌متر است و با 5/123 گرم وزن گوشی خوش‌دستی به نظر می‌رسد.

سونی با سه آندورید جدید
سونی اریکسون که از چند ماه پیش و در پی پایان شراکت این دو شرکت هم‌اکنون با نام سونی در بازار فعالیت می‌کند در نمایشگاه امسال از سه مدل تلفن هوشمند جدید رونمایی می‌کند که نمایشگر آنها بین 5/3 تا 4/4 اینچ است.Sony Xperia S، این مدل پیش از این در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی لاس‌وگاس 2012 رونمایی شده بود. اما به دلیل اینکه این تلفن همراه هوشمند ظرف روزهای آینده وارد بازار می‌شود حضور آن در کنگره جهانی موبایل می‌تواند به یک فرصت مناسب برای جذب مشتری بیشتر تبدیل شود.این دستگاه که یک نمایشگر 4/4 اینچی دارد از بدنه یکپارچه آلومینیومی و فناوری WhiteMagic برخوردار است. این فناوری می تواند حداکثر بهینه‌سازی و نور نمایشگر را در تمام شرایط استفاده تضمین کند.Sony Xperia P، این مدل جدید «ایکس- پریا» دارای یک پردازشگر دو هسته‌ای 1 گیگاهرتزی، دوربین 8 مگاپیکسلی، امکان ثبت ویدیو در کیفیت HD و عکاسی پانورامیک است.

ماژول فناوری NFC برای استفاده از سرویس‌های «ارتباطات زمینه نزدیک» و پرداخت‌های از راه موبایل و سیستم عامل آندروئید 3/2با قابلیت به ارتقا به آندروید 0/4 بستنی نانی تا نیمه دوم سال از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

Sony Xperia U، ویژگی مهم این تلفن همراه هوشمند سونی شفاف بودن قسمت پایین بدنه است. این قسمت شفاف می‌تواند با عکس‌ها یا فیلم‌هایی که روی نمایشگر هستند رنگ‌آمیزی شود.

هوشمندهای جنوب شرقی

در بین گوشی‌هایی که تا به امروز در این نمایشگاه عرضه شده است می‌توان به محصولات جنوب شرقی آسیا هم اشاره کرد. اچ تی سی تایوانی ازOne X كه يك تلفن شاخص در خانواده دستگاه‌هاي جديد One HTC اين شركت محسوب مي‌شود، رونمايي كرد.
One X يك تلفن هوشمند چهار هسته‌اي با سيستم عامل آيس كريم سندويچ و يك صفحه‌نمايش HD بزرگ و داراي Beats Audio است. One X همچنين داراي يك صفحه‌نمايش 7/4 اينچي سوپر LCD 2 با رزولوشن 1280×720 HD پيكسل و شيشه محافظ گوريلا گلس است. دوربين هشت مگاپيكسلي در قسمت عقب اين تلفن هوشمند داراي فلاش LED و فوكوس خودكار همراه با قابليت فيلمبرداري و پخش با كيفيت 1080p HD است. One S دیگر گوشی این برند است که فاقد پردازنده پرقدرت چهار هسته‌اي است، اما آخرين سيستم عامل آيس كريم سندويچ گوگل را اجرا مي‌كند. One S برخلاف One X،

پردازنده دو هسته‌اي اسنپ دراگون S4 شركت كوالكام را اجرا مي‌كند.در کنار اچ تی سی هواوی هم که از چند سال پیش به تولید گوشی می‌پردازد نیز اقدام به رونمایی از محصولات خود کرده است. این شركت چيني اعلام كرد كه محصول Ascend D Quad اين شركت، سريع‌ترين تلفن جهان است و این محصول جديد را با گلكسي نكسوس سامسونگ و آخرين آي فون اپل مقايسه كرده است. هواوي مدعي شده است Ascend D Quad كه داراي نمايشگر 5/4 اينچي 720p HD و پردازنده چهار هسته‌اي است، سريع‌تر از اين تلفن‌ها است، چراكه حاوي تراشه خود اين شركت است.

در کنار گوشی‌های رونمایی شده تبلت‌ها هم در این نمایشگاه به رقابت با یکدیگر پرداختند. سامسونگ و ویوسونیک دو شرکتی بودند که در این نمایشگاه تبلت‌های خود را عرضه کرده‌اند. سامسونگ Galaxy Noteرا رونمایی کرد که در واقع نسخه بزرگ‌تر شده تلفن تبلت 5 اینچی Galaxy Note است که از قلم دیجیتال S-Pen نیز پشتیبانی می کند. این تبلت مجهز به آندروید 4 و پردازنده دو هستهای است.

ویوسونیک نیز از سه مدل تبلت ارزان قیمت رونمایی کرد. تبلت 7 اینچی E70 این برند تنها 170 دلار قیمت داشته و مجهز به سیستم عامل آندروید نسخه 0/4 است. مدل G70 نیز 7 اینچ بوده و رزولوشن نمایشگر بهتر و حافظه RAM بیشتری نسبت به E70 دارد؛ قیمت این مدل تقریبا دو برابر E70 است. ویوسونیک یک تبلت 7/9 اینچی هم به نام E100 برای طرفداران تبلت‌های بزرگ‌تر معرفی کرده که مجهز به آندروید 0/4 بوده و 400 دلار قیمت دارد.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا