تکنولوژی

رایتل باید480 میلیارد تومان جریمه بپردازد

براساس پروانه واگذار شده به شرکت تامین تلکام، اپراتور سوم باید از ابتدای خرداد ماه سال 1390 اقدام به واگذاری سیم کارت در هشت کلانشهر کشور کند. طبق پروانه صادره در صورتی که اپراتور نتواند در زمان تعیین شده در پروانه اقدام به واگذاری سیم‌کارت کند باید ماهانه 60 میلیارد تومان جریمه بابت تاخیر ایجاد شده بپردازد. با توجه به گذشت نزدیک به هشت ماه از زمان واگذار در صورتی که اپراتور نتواند دلایل محکمه پسند برای تاخیر خود داشته باشد باید 480 میلیارد تومان جریمه شود. این در حالی است که سازمان تنظیم مقررات به عنوان مرجع صادرکننده پروانه و ناظر حوزه ارتباطات کشور تاکنون صحبتی از جریمه رایتل به میان نیاورده است.

جریمه رایتل قطعی است
به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات، این سازمان براساس پروانه‌ای که برای اپراتور سوم صادر کرده با تاخیرات پیش آمده در این پروژه برخورد خواهد کرد.
حسن رضوانی در پاسخ به این سوال که آیا در پروانه برای هر ماه حدود 60 میلیارد تومان جریمه در نظر گرفته شده، گفت: در این خصوص باید تمامی موارد بررسی شود تا رقم دقیق اعلام شود ولی آنچه که گفتید نزدیک به بررسی‌های کارشناسان رگولاتوری است.

رضوانی با اشاره به اینکه رگولاتوری خارج از قوانین عملی انجام نمی‌دهد، گفت: همان طور که ما بر اپراتورها نظارت داریم دستگاه‌های بالاتری وجود دارند که به ما نظارت می‌کنند و براین اساس شک نکنید که رگولاتوری در جهت احقاق حقوق دولت و مردم کوتاهی نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سازمان تنظیم مقررات با اپراتور سوم مصالحه می‌کند، گفت: ما با هیچ کدام از اپراتورهای موجود رابطه‌ای خارج از قوانین نداریم و اگر امروز حرفی از مکاتبات و اخطارهایی که برای اپراتور سوم ارسال کرده‌ایم ، نمی زنیم به این دلیل است که می‌خواهیم از این اپراتور حمایت معنوی کنیم و این به معنای جریمه نشدن این اپراتور نیست.
وی افزود: ‌موضع رگولاتوری در این‌باره کاملا شفاف است ولی بهتر می‌دانیم برخی از موضوعات را رسانه‌ای نکنیم. معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات گفت: اپراتور سوم باید براساس برنامه‌ زمانبندی که ارایه کرده عمل و به زودی باید کار واگذاری سیم‌کارت در تهران را نیز آغاز کند. وی درباره تعرفه‌های اعلامی توسط این اپراتور بیان کرد: تعرفه‌های اعلام شده مورد تایید سازمان تنظیم مقررات است و این اپراتور می‌تواند در سقف تعرفه ارایه شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه مکالمات خود را اعمال کند.

رضوانی عنوان کرد: فراموش نکنید اپراتور نیز در تلاش است هر چه سریع‌تر شبکه خود را راه‌اندازی کند چرا که اولین کسی که از این موضوع زیان خواهد دید سرمایه‌گذاران این اپراتور هستند.

اپراتور سوم فرصت سوزی نکند

به گفته رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، با توجه به فضای کنونی کشور باید از اپراتور سوم کشور حمایت کرد اما نباید این به نحوی باشد که در اجرای پروژه سستی ایجاد شود.
علی مطهری، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع ملی شور بر تمامی موضوعات اولویت دارد، گفت: تاخیر در واگذاری سیم‌کارت‌های نسل سوم را باید از تمامی ابعاد بررسی کرد.

وی افزود: اینکه یک اپراتور بخواهد از صفر تا صد اقدام به را‌ه‌اندازی شبکه کند باید بپذیریم که کار آسانی نیست و متاسفانه با وضعیتی که وجود دارد به جای اینکه اپراتورها با هم‌افزایی اقدام به ایجاد بازی برد برد کنند در مواردی نیز دیده شده که همکاری لازم را انجام نمی‌دهند. مطهری بیان کرد: قبل از اینکه پروانه اپراتور سوم واگذار شود بنده پیشنهاد راه‌اندازی این اپراتور به واسطه استفاده از امکانات موجود دادم به نحوی که تجیهزات ارتقا یافته و در مدت سه ماه با تجهیزات موجود در کشور این اپراتور راه‌اندازی شود تا در دراز مدت شبکه مستقل خود را ایجاد کند.

وی گفت: رگولاتوری و سایر نهادهای ناظر براساس وظایف ذاتی خود نسبت به بندهای قراردادی این اپراتور حساسیت لازم را دارند و در صورتی که قانون حکم به جریمه دهد قطعا رگولاتور موظف به دریافت آن از اپراتور سوم است. وی در پاسخ به این سوال که آيا نسل سوم تلفن همراه آخرین نسل موجود در شبکه‌های تلفن همراه در جهان است،‌گفت: در کشور ما بله اما در دنیا خیر. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته برای راه‌اندازی شبکه‌های جدید اقدام به ارتقای نسل سوم تلفن همراه به فناوری LTE می‌کنند. رییس کمیته مخابرات مجلس با بیان اینکه اپراتور سوم تاکنون هیچ کمکی از مجلس نخواسته است، افزود: هم‌اکنون با توجه به آغاز به کار این اپراتور بهتر است با ایجاد هم‌افزایی بیشتر توسعه سریع شبکه آن را در سایر شهرها مد نظر قرار دهیم.

سیم‌کارت دیتا و دایمی رایتل در کرج واگذار می‌شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز گذشته در مراسم واگذاری نمادین گفت: تا پایان سال شبکه شهر تهران نیز تحت پوشش نسل سوم موبایل قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال آینده این اپراتور بتواند هزینه‌های خود را برگرداند و به سوددهی برسد.
رحمت الله حافظی افزود: از امروز یم‌کارت‌های این اپراتور با نام تجاری رایتل به افرادی که در کرج ثبت نام کرده‌اند واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 هزار نفر در کرج پیش ثبت نام اولیه خرید سیم‌کارت‌های رایتل را انجام دادند، بیان کرد: این افراد از امروز می‌توانند با تکمیل پرونده خود ظرف 72 ساعت کاری این سیم‌کارت‌ها را دریافت کنند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اپراتور سوم آخرین فناوری تجاری که در جهان در حال بهره‌برداری است را وارد ایران کرده است، گفت: دسترسی به اینترنت، تماس تصویری، سرویس MMS و SMS از جمله قابلیت‌های این سیم‌کارت‌ها خواهد بود که در سه نوع دایمی، اعتباری و دیتا ارایه می‌شود. حافظی بیان کرد: هم اکنون پوشش صد درصدی این شبکه در کرج کامل بوده و شهرداری‌های سایر شهرها در صورت همکاری در نصب آنتن‌های این اپراتور، در اولویت راه‌اندازی شبکه قرار می‌گیرند.

تلفن تصویری دقیقه‌ای 150 تومان

وی در مورد تعرفه‌های استفاده از سیم کارت‌های نسل سوم رایتل گفت: نرخ مکالمه با این سیم‌کارت‌ها برای هر دقیقه 555 ریال در این شبکه و 625 ریال برای ارتباط با سایر شبکه‌ها خواهد بود. همچنین نرخ تماس تصویری از طریق این اپراتور یکهزار و 495 ریال، نرخ سرویس پیام چند رسانه‌ای MMS برای 300 کیلوبیت 400 ریال و سرعت دسترسی به اینترنت این پراتور برای کاربران خانگی 128 کیلوبیت بر ثانیه و برای اشخاص حقوقی 3 مگابیت بر ثانیه قابل استفاده خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه عملیات راه‌اندازی شبکه نسل سوم با شهرستان کرج آغاز شده است، تاکید کرد: آمادگی آن را داریم که هر شهری اعلام آمادگی خود را بر اساس فضایی که برای نصب آنتن در اختیار ما قرار می‌دهد این شبکه را راه‌اندازی کنیم.

حافظی در مورد تاخیر در راه‌اندازی شبکه اپراتور سوم افزود: این تاخیر ابعاد مختلفی دارد که لازم نیست به آن پرداخته شود چرا که باید برای بسته‌های فرهنگی و امنیتی این اپراتور پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گرفت. وی تاکید کرد که با شهرداری تهران نیز به تفاهم رسیده‌ایم که تا پایان سال این شبکه در تهران نیز راه‌اندازی شود.

وی افزود: هم اکنون امکان تحویل چندین برابر این سیم‌کارت‌ها را نسبت به پیش ثبت نام انجام شده در کرج داریم و پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن ماه بتوانیم این سیم‌کارت‌ها را به روز تحویل دهیم.

سیم‌کارت اعتباری فعلا واگذار نمی‌شود

عرضه سيم كارت‌هاي ديتاي اپراتور سوم تلفن همراه كشور (رايتل) به قيمت 20 هزار تومان و سيم‌كارت‌هاي دایمي به مبلغ 120 هزار تومان از دیروز در شهر کرج آغاز شد.
شاهين آرپناهي، مديركل برند و ارتباطات اپراتور سوم تلفن هماه با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اينكه محدوديتي در واگذاري سيم‌كارت‌ها نداريم، عنوان كرد: ساكنان منطقه كرج كه مرحله پيش ثبت‌نام خود را قبلا انجام داده بودند، مي‌توانند با مراجعه به سايت “رايتل” مراحل ثبت‌نام خود را تكميل كرده و مبلغ مورد نظر را براي دريافت سيم‌كارت واريز كنند.

وي با بيان اينكه واگذاري سيم‌كارت‌هاي ما تدريجي بوده و از نظر تعداد مشكلي نداريم، بیان كرد: واگذاري سيم‌كارت‌هاي دایمي و ديتاي رايتل آغاز مي‌شود و فعلا واگذاري سيم‌كارت‌هاي اعتباري نداريم.
مديركل برند و ارتباطات اپراتور سوم تلفن همراه ادامه داد: مشتركان در حال حاضر فقط از طريق سايت اين اپراتور مي‌توانند به ثبت‌نام اقدام و مبلغ را پرداخت كنند و اگر دفاتر پستي نيز به اين كار اضافه شوند، اعلام خواهد شد.

وي با بيان اينكه سيم‌كارت‌هاي ديتاي رايتل (امكان ارتباط صوتي ندارد و مختص پيامك، اينترنت و يا سرويس چند رسانه‌اي است) به قيمت 20 هزار تومان و سيم‌كارت‌هاي دایمي به مبلغ 120 هزار تومان عرضه مي‌شوند، گفت: براي شروع در رابطه با تعرفه‌هاي مكالمات، طرح‌هاي مختلفي خواهيم داشت كه از طريق سايت رايتل اطلاع‌رساني مي‌شود.

آرپناهي افزود: با توجه به اينكه پروانه اين سيم‌كارت‌ها را از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي دريافت رديم، تعرفه‌هاي اين سيم‌كارت‌ها را با كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات هماهنگ و تصویب كرده‌ايم.
گفتنی است، پيش ثبت‌نام سيم‌كارت‌هاي رايتل مختص شهروندان در استان البرز بود و متقاضيان مي‌توانستند از طريق وب‌سايت رسمي رايتل به آدرس www.rightel.ir و نيز برخي دفاتر پستي شهرستان کرج براي ثبت نام اقدام كنند.

طبق اعلام رسمي رايتل، قيمت سيم‌کارت‌هاي اين اپراتور براي سيم‌کارت‌هاي دایمي 120 هزار تومان، اعتباري و ديتا هر يک 20 هزار تومان بدون احتساب عوارض و ماليات بر ارزش افزوده است. مدارک مورد نياز براي ثبت نام در دفاتر پستي، كپي از پشت و روي كارت ملي و در زمان ثبت‌نام از طريق اينترنت متقاضي بايد پشت و روي كارت ملي خود را اسكن و ارسال كند.

وزیری که تکذیب می‌شود

تمامی این موضوعات در حالی است که وزیر ارتباطات از واگذاری سیم‌کارت‌های نسل سوم تلفن همراه از هفته گذشته خبر داده بود.
رضا تقی‌پور، هفته گذشته گفته بود واگذاری سیم‌کارت‌های اپراتور سوم در کرج آغاز شده و به محض پوشش کامل شهر تهران، تامین تله‌کام واگذاری سیم‌کارت نسل سوم را آغاز خواهد کرد.
وی افزود: هم‌اکنون در استان البرز سیم‌کارت‌های اپراتور سوم واگذار شده و برای تهران نیز به صورت آزمایشی این شبکه روشن است و تعدادی سیم‌کارت توزیع کرده‌ایم و حتی بنده الان از این سیم‌کارت استفاده می‌کنم و به محض اینکه پوشش کامل شود اجازه فروش سیم‌کارت برای عموم هم صادر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره قیمت سیم‌کارت اپراتور سوم افزود: قیمت این سیم‌کارت‌ها 120 هزار تومان به علاوه 4 درصد ارزش افزوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین قیمت مکالمه سیم‌کارت اپراتور سوم را 85 تومان برای هر دقیقه عنوان کرده بود.

اما میزان تعرفه مکالمات، تعداد ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اپراتور و آغاز واگذاری سیم‌کارت اپراتور سوم که از زبان وزیر ارتباطات بیان شد توسط مدیران تامین تلکام محترماه تکذیب شد. به گفته کارشناسان، اینکه اپراتور می‌تواند در برابر حرف بالاترین مقام حوزه ICT بایستد به این علت است که مدیران ارشد این وزارتخانه در زمان‌های مختلف به جای سخنگوی این اپراتور اقدام به اظهارنظر کردند و خبرهایی دادند که به دور از واقعیت بود که بارزترین آن آغاز واگذاری سیم‌کارت از ابتدای خردادماه امسال است.

به گفته کارشناسان وزارت ارتباطات اگر از روند مدارایی که اصلا مشخص نیست چرا در پیش گرفته اقدام به اعمال قانون در مورد اپراتور سوم کند شاید مجموعه مدیران آن نیز سریع‌تر نسبت به توسعه شبکه عمل کنند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا