تکنولوژی

شخصی سازی دامنه های اینترنتی بسيار گران است

مهر- یک کارشناس انفورماتیک توضیح داد که آزادسازی و شخصی سازی دامنه های اینترنت بسیار پر هزینه بوده و به میلیاردها دلار نیاز خواهد داشت.
سازمان ثبت نامها و اعداد اینترنتی (آیکان) به شرکتها اجازه داده است که دامنه های اینترنتی شخصی شده خود را بسازند.
اکنون “جاش بورن”، عضو کمپین مقابله با سوء استفاده از دامنه ها اظهار داشت که عبور از 20 دامنه اینترنتی خاص مثل com. و org. به یک تعداد نامحدود از دامنه های شخصی شده روشی مطلوب برای زیر فشار گذاشتن شرکتهای بزرگ و صرف هزینه های بالا است.
“جاش بورن” در گفتگو با روزنامه “تایمز” گفت: “فرض کنید که کوکاکولا بخواهد دامنه coke. را ثبت کند تنها به این دلیل که شرکت پپسی تصمیم گرفته است دامنه خود را داشته باشد.”
این کمپین در تحقیقی با عنوان: دنیا نگران عبور پرهزینه از دامنه com. به دامنه ” نقطه هرچیزی” (anything.) نشان داد که این شوخی کوچک آیکان برای 500 شرکت اول دنیا دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در واقع این یک کیک لذیذ برای واسطه ها و شرکتهایی است که عملیات این شخصی سازی دامنه ها را به عهده دارند.

وی افزود: “واقعاً افراد کمی هستند که این بازی را از درون بشناسند و بدانند که دنیای دامنه ها چگونه کار می کند.”

در حقیقت، ثبت یک دامنه شخصی تنها برای پرداخت هزینه های مشاوران و وکلا به حدود 20 میلیون دلار نیاز دارد و مشکل از اینجا آغاز می شود. به طوریکه بعضی از این مشاوران همزمان برای سازمان “آیکان” نیز کار می کنند.
برای مثال، “دنگیت تراش”، رئیس سابق هیئت مدیره آیکان زمانی که هنوز کاملا از این سمت کنار نرفته بود به عنوان مدیر شرکت Top Level Domain Holdings انتخاب شد. این شرکت مسئول خرید و ساخت دامنه های عمومی است.
برپایه تصمیم جدید آیکان که ماه ژوئن اتخاذ شد شرکتهای خصوصی دیگر مجبور نیستند برای ثبت آدرس وب سایت خود به لیست gTLDs (دامنه های سطح بالای نوعی) شامل دامنه های com، .org و net. محدود شوند.
تحلیلران بخش صنایع معتقدند که از این پس برای مثال غولهای صنعتی جهانی چون اپل، تویوتا و یا “ب. ام. و” می توانند شرکتهایی با دامنه های apple ، .Toyota. و bmw. داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا