تکنولوژی

فناوری اطلاعات و نقش رسانه‌ها

نام نویسنده: رضا دانش*

فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های نوین طی سال‌های اخیر با رشد سریع و تصاعدی خود، نقش کلیدی را در توسعه جوامع ایفا كرده و به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها قلمداد مي‌شود. نقش کم‌نظیر آی‌تی باعث شده است تا در رسانه‌های مختلف اعم از نشریات و محیط‌های مجازی بخش‌های ویژه‌ای به این موضوع اختصاص داده شوند و برخی نشریات نیز با موضوع آی‌تی در حال چاپ می‌باشند.

در کشور ما بدون هیچ تعارفی فناوری اطلاعات شرایط نامناسبی دارد و با استانداردهای بین‌المللی فرسنگ‌ها فاصله داریم. با اذعان به این واقعیت که ما ایرانی‌ها در اکثریت قریب به اتفاق حوزه‌های آی‌تی مصرف‌کننده هستیم و کمتر موضوع نوینی را قابل ارائه داریم، می‌توان به بررسی جایگاه رسانه‌ها و نشریات حوزه آی‌تی در کشور پرداخت. به اعتقاد من رسانه‌های مذکور عمدتا در سرفصل‌های زیر در حال فعالیت و اطلاع رانی هستند:

الف- انتشار اخبار و رویدادهای مربوط به آخرین پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف آی‌تی در جهان با هدف آگاه‌سازی متخصصین و علاقه‌مندان تکنولوژی آی‌تی.
ب- انتشار اخبار و رویدادهای مربوط به ارگان‌های دولتی متولی حوزه آی‌سی‌تی کشور نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی، کارگروه آی‌تی دولت و‌…

ج- انتشار اخبار و رویدادهای مربوط به بخش خصوصی حوزه آی‌سی‌تی کشور و نیز نهادهای صنفی آنها نظیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور.

د- نظارت بر رویدادهای حوزه آی‌سی‌تی کشور و انجام نقدهای منصفانه و مستند ر خصوص کاستی‌ها و تخلفات و تلاش در جهت نشر واقعیات در هر دو بخش دولتی و خصوصی که از مصادیق موضوعات قابل نقد است می‌توان به‌: نقد واگذاری پروژه جامع امور مالیاتی کشور به یک شرکت فرانسوی، نقد علل سرعت پایین و قیمت بالای اینترنت در ایران، نقد چرايی وجود شرکت‌های بزرگ نیمه دولتی در حوزه آی‌تی و کوچک کردن بازار برای بخش خصوصی از سوی آنها، نقد بخش خصوصی در چگونگی ارائه محصولات و خدمات‌، نقد نهادها و تشکل‌های صنفی حوزه آی‌تی اشاره كرد.

با توجه به سرفصل‌های فوق به راحتی می‌توان دریافت به‌جز مورد اول در ارتباط با اخبار رویدادهای مربوط به آخرین پیشرفت‌های حوزههای مختلف آی‌تی در جهان که اینترنت و مستندات موجود در آن منبع اصلی خبرنگاران هستند، در سه مورد بعدی خبرنگاران می‌بایست با حضور فعال خود در بخش‌های خصوصی و دولتی و انجام مصاحبه و تهیه گزارش به نشر اخبار در این حوزه بپردازند و دقیقا در همین جا است که ارتباط میان رسانه‌ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی نقش تعیین‌کننده‌ای در شفاف‌سازی و توسعه صنعت آی‌تی کشور ایفا خواهد نمود که در این راستا لازم است تعامل خوبی میان اصحاب رسانه و مخاطبان دولتی و خصوصی وجود داشته باشد که ضمن حفظ شان و حق نقادی طرفین شاهد بروز بحث و جدل‌های بی‌نتیجه فیمابین طرفین نباشیم. واقعیت اینجا است که با توجه به عقب افتادگی در حوزه آی‌تی بیشتر به تجمیع قوا و توانمندی‌ها نیازمندیم تا صرف انرژی برای رفع سوء‌تفاهمات. البته یکی از عوامل مهم در جهت تجمیع و تقویت قوا نقد سازنده و وجود ظرفیت نقد پذیری در طرفین است.

آنچه بعد از مجمع عمومي‌عادی نظام صنفی رایانه ای تهران در قالب نقدهای رسانه‌ای نسبت به مجمع صورت پذیرفت یا نقدهايی که نسبت به برنامه صفر و یک مطرح گردید و بازخوردهايی که دریافت شد همه و همه ریشه در این مطلب داشت که هنوز فرهنگ انتقاد‌پذیری طرفین آن‌طور که باید پررنگ نیست همچنین از سوی دیگر سیاست رسانه‌ای مشخص و سیستماتیکی در حوزه رسانه‌ها در سازمان وجود ندارد که لازم می‌نماید در این خصوص اصلاحات بنیادی صورت پذیرد.
*عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا