تکنولوژی

آیا LED واقعا LED است؟

نام نویسنده: مريم عسگري

از قديم گفته‌اند دست بالاي دست بسيار است. يك روز يك مدل، طرح و… در بازار مي‌درخشد و اوج مي‌گيرد و فردا شايد ديگر كسي حالي هم از آن كالاي پرطرفدار ديروز نپرسد. نمونه بارز اين مثال را مي‌توان در بازار تلويزيون مشاهده كرد.

تا سال‌ها قبل كه تلويزيون‌هاي CRT رنگي با آن شكل و شمايل جعبه مانندشان، پا جاي پاي تلويزيون‌هاي مبله قديمي‌گذاشتند تا امروز كه نمونه‌هاي LED آمده‌اند تا به هر طريقي شده روي LCD‌ها را كم كنند، مدل و تكنولوژي‌هاي جديدي وارد بازار شده‌اند.

امروزه تلويزيون‌هاي باريك به اصطلاح LED با برندهاي مختلفي وارد بازار شده‌اند كه البته قيمت بالاتري نسبت به نمونه‌هاي LCD دارند. اينكه مي‌گوييم به اصطلاح از آن جهت است كه بر اساس اعلام كارشناسان بازار نيمي‌از نمونه‌هاي LED موجود در بازار واقعا LED نيستند و فاقد قابليت‌هاي لازم هستند و به عبارتي نيمي‌از اين LED‌ها تنها به صرف باريك بودنشان است كه نام LED را يدك مي‌كشند. به عقيده آنها اكثر تلویزیون‌هایي كه با عنوان پرطمطراق LED در بازار موجودند در حقيقت همان LCD‌هايي هستند که به جای لامپ فلورسنت از سیستم نورافشانی LED استفاده می‌کند و صد البته این تلویزیون‌ها به طور 100 درصد LED نیستند و نباید این نام به آنها اطلاق شود.

بر اساس اعلام ماديران، يكي از عرضه‌كنندگان تلويزيون‌هاي FULL LED نيز در تلويزيون‌هايي كه FULL LED نيستند LEDها عمود بر صفحه نمايش و به سمت مركز مي‌تابند كه پس از مدتي با فشاري كه به دستگاه وارد مي‌شود داغ مي‌شوند و داغ شدن‌هاي مكرر مسلما به دستگاه صدمه وارد م‌كند. تلويزيون‌هاي ديگري هم در بازار وجود دارند كه از لامپ فلورسنتي CCFL بهره برده‌اند كه در اين صورت نيز كنتراست ارائه شده با كنتراست منتشر شده از مدل‌هاي FULL LED بسيار ضعيف‌تر خواهد بود.

به گفته عسگري، يك كارشناس بازار (تشخيص و ايجاد تمايز بين يك تلويزيون LCD كه از طريق لامپ فلورسنت نوردهي مي‌كند با يك تلويزيونLED كه از ديودهاي نوراني استفاده مي‌كند آن قدر مهم است كه در برخي از كشورها مانند انگلستان به عرضه‌كنندگان اين كالا با برخي از برندها اجازه نداده‌اند در تبليغاتشان براي تلويزيون‌هاي به اصطلاح LED از لفظ LED TV استفاده كنند، مگر اينكه توضيحي كامل در مورد يوه نوردهي اين تلويزيون‌ها داده شده باشد.

اما متاسفانه اين اتفاق در ايران نمي‌افتد و مردم با تصور اينكه اين تلويزيون‌ها واقعا LED هستند اقدام به خريد مي‌كنند.)
بگذريم از اينكه به دليل قيمت بالايي كه اين تلويزيون‌ها دارند همچنان LCD‌ها در بازار پرفروشند.
LED چيست؟
LED مخفف واژه diodeا light emitted و به معنای دیود ساطع‌کننده نور است. دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه‌هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که ledها را از سایر نیمه‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذرجریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنه ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولیدکنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با‌ هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند. به همين دليل امروزه توليدكنندگان تلويزيون و مانيتور به راحتي از اين تكنولوژي در ساخت تلويزيون استفاده مي‌كنند. امروزه استفاده از LED به خاطر افزایش عمر نمایشگر و صرفه‌جویی انرژی به‌صرفه‌تر از نمایشگرهای پلاسما است. همین طور در آنها از جیوه نیز استفاده نشده است و در آن از عناصر دیگری مانند گالیوم و آرسنیک استفاده شده است. همچنين به دلیل وجود دیود نورانی که سرعت خاموش و روشن شدن در آن زیاد است، خاموش و روشن شدن تصویر در این نمایشگرها به سرعت انجام می‌گیرد و به لحاظ علمی کنتراست بهتری دارد. كاربران می‌توانند وقتی LED خاموش است رنگ مشکی عمیق و وقتی روشن است، روشنایی بالایی ایجاد کنند.

به گفته عسگري، يك كارشناس بازار، تصویر در LED بسیار روشن‌تر است و کنتراست بسیار بهتری دارد و نقاط سیاه در آن عمیق ترند.

از طرفي، به دليل استفاده از سیستم نوردهی EDGE-LED ضخامت اين تلويزيون‌ها بسیار کم است، به طوری که LED‌های موجود در بازار کمی بیش از 25 میلیمتر هستند! البته شركت سوني نمونه‌هايي از تلويزيون‌هاي LED را وارد بازار كرده است كه ضخامت آنها كمتر از يك سانتيمتر است. اين كارشناس افزود: LED TV‌ها نسبت به LCD حدود 40 درصد برق کمتری مصرف می‌کنند، همچنين طیف رنگ در آنها وسیع‌تر است به‌خصوص وقتی از تکنولوژی نوردهی RGB-LED استفاده شده باشد، همچنين LED TV‌ها آلودگی محیط زیستی کمتری دارند كه اين موضوع باعث شده است نظر طرفداران محيط زيست به سمت اين تلويزيون‌ها جلب شود.

اما در كنار اين مزايا بايد به عمر کوتاه دیودهای OLED در قیاس با پانل‌های LCD و Plasma نيز اشاره كرد. دیودهای OLEDبه طور متوسط ۱۶ هزار ساعت عمر می‌کنند، در حالی که عمر سلول‌های LCD و Plasma بیش از ۶۰ هزار ساعت است. هچنین دیودهای OLED حساسیت بسیاری به رطوبت دارند. اما به هر حال مزایای این تکنولوژی بیش از معایب آن است؛ البته به شرطي كه آنچه به عنوان LED TV در بازار عرضه مي‌شود واقعا LED TV باشد.

اختلاف قيمت‌ها
اگرچه بازار لوازم صوتي و تصويري طي يك سال اخير روزهاي بي‌رونق و سردي را سپري كرد و قيمت‌ها نيز در حد قابل توجهي، طي چند مرحله كاهش يافت؛ اما تلويزيون‌هاي نسل جديد كه با عنوان LED در بازار شناخته مي‌شوند قيمت‌هاي بالايي دارند.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر اختلاف قيمت بين نمونه‌هاي LED و LCD حدود 30 تا 50 درصد است.

البته در برخي از برندها اين اختلاف قيمت به چند ميليون تومان مي‌رسد.

ابراهيم درستي، رييس اتحاديه لوازم صوتي و تصويري و لوازم يدكي گوشي تلفن همراه در اين باره مي‌گويد: در حال حاضر قيمت تلويزيون‌هاي نسل جديد (LED) در بازار داخلي بسيار بالا است؛ ولي اميدواريم با عرضه گسترده اين نمونه‌ها به بازار قيمت‌ها كاهش يابد. وي افزود، علت قيمت بالاي اين تلويزيون‌ها عرضه محدود اين تلويزيون‌ها است. اين درحالي است كه شاهد عرضه گسترده تلويزيون‌هاي LED سامسونگ در بازار داخلي هستيم كه به‌رغم تبليغات بسياري كه براي آنها شده است ميزان تقاضا براي آنها در حد ناچيزي است.

برندهاي LED باز
سامسونگ، شارپ و ال‌جي از معروفترين عضه‌كنندگان تلويزيون‌هاي LED به بازار داخلي هستند كه در اين بين سامسونگ تبليغات گسترده‌تري را در اين زمينه داشته است، اما با اين وجود بر اساس اعلام فعالان بازار، فروش اين LED TV‌ها در حد بسيار كمي‌ است.

بر اساس اعلام حافظ پخش، عرضه‌كننده لوازم صوتي و تصويري سامسونگ در بازار داخلي، مدل‌هاي مختلف تلويزيون‌هاي LED با سايزهاي 32 تا 55 اينچ در بازار داخلي موجودند كه قيمت آنها به همراه هدايايي كه به عنوان پروموشن به خريدار ارائه مي‌شود حدود يك ميليون و 190 هزار تومان تا پنج ميليون و 670 هزار تومان است.

ال‌جي هم شش نمونه از تلويزيون‌هاي LED را در سبد محصولات خود دارد.

اين تلويزيون‌ها كه با مدل‌هاي
SL 900،SL800 وSL700 در سايزهاي 42 تا 47 اينچ در بازار داخلي موجودند قيمتي حدود 3 تا پنج ميليون تومان دارند و اما شارپ هم يك نمونه تلويزيون FULL LED به بازار داخلي عرضه كرده است كه بر اساس اعلام كارشناسان اين شركت و همچنين فعالان بازار، قابليت‌هاي بيشتري نسبت به LED TV‌هاي ساير برندها دارد. اين تلويزيون كه LC-40LE700M نام دارد گذشته از مصرف برق پايين‌تر، ‌از كنتراست يك بر دو ميليون پيكسل و كيفيت تصوير فوق‌العاده نيز برخوردار است.

بر اساس اعلام كارشناس بخش تلويزيون‌هاي اين شركت، یکي از فناوری‌هایی که در تلویزیون‌های LED شارپ مورد بهره‌براری قرار گرفته فناوری CRYSTAL CLEAR است كه نور را به کل صفحه نمایش منتشر می‌کند و لایه‌های سیاه را عمیق، سفید را درخشان و رنگ‌های اصلي (قرمز، آبی و سبز) را به طور یکنواخت نمایش می‌دهد، همچنين به كمك پردازنده 100 هرتزي دستگاه تصاوير پي در پي و سريع به صورت كاملا شفاف و واضح نمايش داده مي‌شوند. شركت سوني هم كه به عرضه تلويزيون‌هاي گران قيمت معروف است با عرضه نمونه‌هاي LED گران قيمت توانسته است اين سمت را همچنان حفظ كند. يكي از كارشناسان پخش فروش شركت بازرگاني ايران، مدل‌هاي ZX1ا،X450 با سايزهاي 46 و 55 اينچ را از LED TV‌هاي با قابليت سوني معرفي كرد كه متاسفانه به دليل قيمت بالايي كه دارند فروش چنداني ندارند. اين تلويزيون‌ها با قيمتي بين شش ميليون و 450 هزار تومان تا 10 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسند و ضخامت آنها تنها 9.9 ميليمتر است.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا