تکنولوژی

یک برند جدید در بازار کامپیوتر

نام نویسنده: م.ر. بهنام رئوف

احمد علیپور از آن دسته از مدیران خلاقی است که گفت گو با او شاید یکی از بهترین موقعیت‌ها برای هر خبرنگاری باشد که به دنبال دریافت تجربه‌های جدید است.

مدیری که همیشه در ادامه اسمش نام نخستین و شاید مهمترین برند‌ايرانی در بخش لوازم جانبی کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی یعنی همان «فراسو» مي‌آید. برندی‌ايرانی که بدون تردید همیشه با بردن نامش رگ غیرت هر کاربر‌ايراني متورم مي‌شود و به دلیل استفاده از یک برند فارسی به خود مي‌بالد.‌اين را مي‌توان از سهم 50‌درصدی محصولات فراسو در بازار‌ايران و در کنار سایر برندهای دیگر دریافت. این بار، اما علیپور که از چند سال پیش به فکر حضوری گسترده در بازار جهانی افتاده بود امي‌ جدید را برای تولیداتش برگزیده است.

نامي ‌که ‌ايرانی نیست، اما پشتوانه و گارانتی همان نام قدیمي‌ایرانی فراسو را به دنبال خود یدک مي‌کشد. شمارش معکوس برای حضور برندی جدید از فراسو با نام «آکرون» بهانه گفت و گوی ما با‌اين مدیر موفق آي تی‌ايرانی بود که در ادامه مي‌خوانید.

دلیل اصلی گفت‌وگوی امروز ما برند آکرون است. پس بحث را با همین نام و نحوه شکل‌گیری آن شروع کنیم.
در‌اينکه چرا برندی مانند آکرون به وجود آمد، باید بگويم که فراسو پیش از‌اين هم برندهای دیگری به جز فراسو داشت، اما ‌اينکه چرا آکرون و چرا دیگر نام فارسی را انتخاب نکردیم چند دلیل دارد. البته پرونده آکرون از چندی پیش در شرکت ما باز شده است. یعنی درست در زمانی که ما به شکل جدی تصمیم گرفتیم در بازار جهانی حضور جدی داشته باشیم. سال گذشته در ‌اين مورد آزمایش کردیم و دیدیم که جواب مي‌دهد. دلیل بعدی آن اسم ما است و ‌اينکه ما ‌ايرانی هستیم و در جهان هم تحریم و نام ‌ايرانی در بازار با مشکلاتی روبه‌رو است. به همین دلیل از ابتدای امسال در اين فکر بودیم که به تدریج ‌اين برند را راه‌اندازی کنیم.

ما اصلا در نظر نداشتیم که‌ اين برند را وارد ‌ايران کنیم. با توجه به موفقیتی که فراسو در‌ايران داشت به ‌اين نتیجه سیده بودیم که آکرون مي‌تواند فقط برای خارج از کشور باشد. اما با توجه به بخشنامه‌اي که چندی پیش ابلاغ شد که ورود کالاهایی با نام‌ايرانی، اما تولید کشور دیگر با تعرفه بالا صورت بگیرد تصمیم گرفتیم آکرون را هم وارد‌ايران کنیم با‌اين تفاوت که کالای مشابهی آکرون با فراسو نداشته باشد. به نظر من انگیزه‌ اين قانون مثبت بود اما مانند بقیه قانون‌ها بد تفسیر شد. چرا که با ‌اين تفاسیر اگر کسی بخواهد در‌ايران وارد بحث برندینگ شود با وجود ‌اين قانون دیگر رغبتی برای انجام ‌اين کار نخواهد ماند.

حتی من برای مسوولان وزارت صنایع مثال زدم که‌ اگر آمریکایی‌ها هم مي‌خواستند چنین قانونی را در کشورشان اعمال کنند دیگر هیچ برند آمریکایی وجود نداشت؛ چرا که به عنوان مثال اپل یا برخی دیگر از برندهای معروف آمریکایی در چین تولید و از‌اين کشور وارد مي‌شوند.
به هر حال ما تصمیم گرفتیم تمام کالاهایی که در ‌ايران مي‌سازیم را با نام فراسو عرضه کنیم که‌ اين امر تا چند وقت دیگر محقق خواهد شد و سایر کالاهای وارداتی ما برند دیگری خواهند داشت.

یعنی اگر فراسو در بخش موس و کیبورد فعالیت داشته باشد، دیگر آکرون در آن بخش نخواهد بود؟
چرا، اما نه در آن مدل‌هایی که فراسو هست.

در تبلیغات آکرون بخشی جدید به چشم مي‌خورد با عنوان Communication ا ارتباطات؛ به نظر مي‌رسد که آکرون قصد دارد در‌اين بخش هم وارد شود، ممکن است توضیح دهید که کالاهای ارتباطی آکرون در چه دسته‌هایی خواهند بود؟‌ آيا آکرون قصد دارد گوشی تلفن همراه هم با برند خود داشته باشد؟
همه کالاهایی که به نوعی ارتباطی هستند. به عنوان مثال هدست موبایل را نمي‌توان در بخش کالاهای لوازم جانبی کامپیوتر به حساب آورد، بلکه در بخش کالاهای ارتباطی است. یا مودم یا موبایل. حتی شبکه‌های کامپیوتری و لوازم مورد نیاز آن هم شامل ‌اين بخش مي‌شود. به طور کلی آکرون آمده است که دامنه محصولات بیشتری را به خود اختصاص دهد.

چرا اکرون؟
برند باید یک سادگی داشته باشد و از لحاظ کوتاهی حروف نیز مد‌نظر است. همچنین باید برای کشورهایی که شما قصد دارید در آن‌ها فعالیت داشته باشید قابل خواندن باشد. به عنوان مثال فراسو در کشورهای خاور دور به ‌اين شکلی که ما تلفظ مي‌کنیم تلفظ نمي‌شود و همین امر باعث مي‌شود که برند بدون مفهوم باشد. آکرون از‌ اين نظر خوب است که در همه جا به یک شکل خوانده مي‌شود و از سوی دیگر جزو کلماتی بود که تا به حال در جایی به کار گرفته نشده یا ثبت نشده است.


امسال قرار است فعالیت اصلی فراسو در جیتکس پیرامون آکرون باشد؟

خیر. آکرون و فراسو هر دو با هم هستند. هنوز تمامي‌دسته‌های کالایی آکرون کامل نشده و در حال حاضر نیز‌اين برند تنها 30‌محصول دارد. ‌اين محصولات باید به 100‌محصول برسد تا کاتالوگ آن کامل شود که فکر مي‌کنم تا پایان امسال‌ اين امر صورت بگیرد.

با توجه به تجربه چندین ساله‌اي که در مورد فراسو و در کل جا‌انداختن ‌اين برند در بازار داشته‌ايد فکر مي‌کنید چه مدت زمانی طول بکشد که‌ اين اتفاق برای آکرون هم تکرار شود؟
فکر مي‌کنم خیلی سریع‌اين اتفاق بیفتد. چرا که همانطور که گفتم آکرون همان فراسو است در حقیقت به فراسو هنگ کنگ تعلق دارد و روی تمام جعبه‌های محصولات آن فراسو هنگ کنگ درج شده است.

اما به نظر مي‌رسد که فراسو با به‌کارگیری برندی جدید در حقیقت تمام مراحل برندینگ را باید از نقطه صفر شروع کند.‌ اين مساله را قبول دارید؟
نه به‌اين شکل در حقیقت یک نیروی تازه‌اي در‌اين بخش شکل گرفته است؛ چرا که ما یک توانایی به نام فراسو را در پشت ‌اين کار داریم. برندی که همه در بازار به آن اعتماد داشته و یک شبکه وسیعی از توزیع را در اختیار دارد در نتیجه اصلا آن زمانی که برای جا‌انداختن فراسو طول کشید برای آکرون تکرار نخواهد شد و ‌اين برند خیلی خیلی سریع‌تر از فراسو جا خواهد افتاد. البته قبول دارم که در بخش تبلیغات شاید باید قوی عمل شود.

به هر حال فراسوی امسال با فراسوی 10‌سال پیش تفاو دارد؛ چرا که تجربه‌های بسیاری کسب کرده است که‌اين تجربه‌ها به کمکش در بخش آکرون خواهد آمد. شروع کار جهانی آکرون با فروش آنلاین شروع خواهد شد. در حقیقت ‌اين روش‌ها همان روش‌هایی بود که ما قبلا به فکرش بودیم و آزمون و خطاهای آن را در برند فراسو انجام داده بودیم در نتیجه ‌اين بار در آکرون مي‌دانیم که باید چگونه رفتار کنیم.

فکر مي‌کنم که طی یکی دو سال گذشته فراسو با کاهش سود روبه‌رو بوده است، درست است؟
خیر. سال گذشته کاهش سود داشته‌ايم اما امسال افزایش هم داشتیم. البته ‌اين موضوع یک دلیل دارد و آن هم ‌اين است که ما سعی کردیم سودمان را در بازار کاهش دهیم. چرا که تا پیش از‌اين 50‌درصد بازار لوازم جانبی تنها در اختیار یک برند بود آن هم با سود بالا. همین امر باعث شد تا افرادی دیگر به بهانه کسب سود وارد‌ اين بازار شوند و در حقیقت رقبای جدیدی برای فراسو شکل بگیرد و تعداد شرکت‌های علاقه‌مند به لوازم جانبی افزایش یابد. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که سود فروشمان را کاهش دهیم تا همچنان سهم بیشتری را از‌اين بازار در‌ اختیار داشته باشیم.

تحلیل دیگری که در بازار وجود دارد، کوچ کاربران بازار به سمت نوت‌بوک است که‌اين امر در حقیقت کیبورد و وب کم را از لوازم جانبی اگر حذف نکند، اما سهمشان را کمتر مي‌کند.‌اين تحلیل را قبول دارید؟
درست مي‌گویید. شکل لوازم جانبی عوض شده است. به عنوان مثال ما امسال تا 15 مورد بیشتر از سال گذشته موس داشته‌ايم که اين موس‌ها بیشتر برای لپ‌تاپ‌ها بوده‌اند. درست است که‌اين اتفاق به مرور زمان خواهد افتاد اما‌اين مساله را هم در نظر داشته باشید که بازار نوت بوک‌ها هم خود دارای لوازم جانبی بسیاری هستند که به مرور زمان به تعداد وسایل جانبی آن افزوده مي‌شود. یعنی بازار لوازم جانبی نه تنها با آمدن نوت بوک ضعیف نشده، بلکه‌اين بازار وسیع‌تر هم شده است.

به عنوان مثال کیف، موس‌های پرتابل، ‌هاب، انواع پورت‌های یواس‌بی، هدست و اسپیکرهای قابل حمل، اين‌ها لوازمي‌هستند که به زودی بازار وسیعی پیرامون آن‌ها شکل خواهند گرفت. از زمانی که نوت بوک به عنوان یک وسیله فراگیر در بین کاربران شناخته شده است ارتباط بین موبایل و نوت بوک‌ها هم زیاد شده که همین امر باعث افزایش تولید محصولات مرتبط بین ‌اين دو شده است. ما خودمان را برای‌ اين مهم آماده کرده‌ايم. به عنوان مثال یکی از برنامه‌های ما که به زودی نتیجه آن را در بازار خواهید دید، کیف‌های نوت بوک فراسو خواهد بود.

چه خبر از لاوان؟
فروش لاوان از 2/1‌میلیارد تومان در سال اول به 5‌میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است و امسال پیش بینی مي‌کنیم که به 10‌میلیاد تومان برسیم که البته در شش ماه اول سال فقط 10‌درصد از پیش‌بینی مان عقب هستیم و خیلی خوب در حال پیشرفت هستیم. فروش هفتگی لاوان هم اکنون 200میلیون تومان است و در حال حاضر یکی از اقلام پرفروش ما در حال حاضر نوت بوک‌ها هستند. در شهرستان‌ها‌اين فروشگاه‌ها رشد بسیار خوبی داشتند.

امسال در جیتکس شرکت نکردید. دلیل اصلی آن چیست، بحران اقتصادی یا ؟
واقعیت‌اين است که امسال به نظر مي‌رسد که تعداد بازدید کنندگان جیتکس نصف شده باشد؛ چرا که جمعیت دبی نصف شده است. از سوی دیگر هم کارگزاران‌ اين نمایشگاه همچنان ارزش نمایشگاه را بالا مي‌برند و آن را با تعداد بازدید کندگانشان مي‌سنجند که فکر مي‌کنم ‌اين اشتباه باشد. امسال تمام سالن‌ها را به هم ریخته‌اند و سالنی جدید را برای لوازم الکترونیکی تاسیس کرده‌اند که همین عوامل باعث شده تصمیم‌گیری در مورد حضور در آن سخت باشد. مهمترین بخش‌اين نمایشگاه در حقیقت بخش فروش آن است که در فرودگاه صورت مي‌گیرد. ما‌اين پیشنهاد را به نمایشگاه الکامپ هم داده‌ايم. بیشترین بازدید کننده نمایشگاهی در‌ايران به نمایشگاه کتاب یا نمایشگاه‌های پوشاک باز مي‌گردد. اگر قرار باشد که در نمایشگاه شرکت کنیم که کاتالوگ توزیع کنیم؛ ‌اين اتفاق در مجتمع پایتخت هم مي‌افتد چرا باید برای حضور در الکامپ هینه صرف کنيم.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا