تکنولوژی

اندر باب کشف طلایی محصولات دیجیتال

نام نویسنده: جواد زارعی

رابطه عاطفی اهالی این کشور با گوشی های تلفن همراه منحصربه فرد است. بازار داخلی برای توزیع کنندگان بزرگ گوشی آنقدر جذابیت دارد که خطر کرده و جدیدترین مدل های معرفی شده در بازارهای جهانی را روانه آن سازد. به طور حتم از این بازار سودهای کلانی برده است که بر شدت و حدت عرضه مدل های درست و درمون افزوده است. در هیاهوی بازار که این سو و آن سو می رفتم نکته ای جالب نظرم را جلب کرد که به این زودی ها انتظارش را نمی کشیدم.

مدلی از شرکت سامسونگ عرضه شده بود که با کلی امکانات، کمتر از 200 هزار تومان قیمت داشت و از همه جالب تر اینکه صفحه نمایش آن لمسی (TouchScreen) بود. شاخک هایم جنبیده بود و چاره ای نبود جز اینکه رصد کاملی انجام شود که شد.

گزارش رصد
آنگونه که از شواهد و قرائن پیداست، بهترین مدل های گوشی تلفن همراه را می توان در وادی میان 150 تا 200 هزار تومان جست. نه اینکه خرید مدل های گران تر عاقلانه نباشد نه، اما نسبت فوق العاده ای میان امکانات و قابلیت های مدل های حاضر در این وادی با قیمت ها برقرار شده است. دقت دوربین عکسبرداری اغلب مدل های این حوزه به طور معمول در حوالی سه مگاپیکسل و اندازه نمایشگر آنها نیز از دو اینچ بزرگ تر است. برخی از مدل های بالادستی در کمال ناباوری دارای سیستم عامل هستند. رادیو، امکان نصب برنامه های جاوا، قابلیت افزایش حافظه، ارتباط بی سیم بلوتوث، رابط USB و امثالهم در اغلب این مدل ها عرضه شده است. به تصورم مدل های حاضر در این وادی برای قاطبه خریداران عام فوق العاده محسوب می شوند. البته مدل های کم نظیری هم در وادی میا 200 تا 300 هزار تومان یافت می شوند، اما اگر از حقیر می شنوید برای ابتیاع مدل های گران تر از 250 هزار تومان باید دلایل محکمه پسند داشته باشید. گفته های فوق حاصل استنتاج منطقی ویژه ای است که حال و حوصله تشریح آن را ندارم، اما به همین اکتفا می کنم که هر یک از محصولات دیجیتالی که نسبت به وجود آن آگاهی دارید، بازه قیمت طلایی منحصربه فردی دارند که دانستن آن به سود خریداران است. هر محصول دارای مدل های متنوع با بازه قیمت گسترده ای است تا پاسخگوی نیاز مخاطبان خود باشد، اما بدانید و از من نشنیده بگیرید که 20 درصد مدل های عرضه شده، پاسخگوی 80 درصد نیاز کاربران است. این نسبت 80 به 20 را صل پارتو (Pareto Principle) خطاب می کنند و در موارد بسیاری صدق می کند.

اصل پارتو و بازه طلایی
با قدری مطالعه و البته مکاشفه می توان بازه طلایی هرگونه از محصولات دیجیتال را کشف کرد. این موضوع را با ذکر چند مثال به پایان خواهم برد. به خاطر داشته باشید مدل هایی که در بازه طلایی قرار دارند، به طور معمول پاسخگوی اغلب نیازهای کاربران خواهند بود. به همین دلیل است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. بازه طلایی بازار مادربورد به طور معمول بین 70 تا 110 هزار تومان بوده و اختصاص به مادربوردهایی دارد که به صورت پیش فرض شامل موتور گرافیکی، چیپ صدا و شبکه هستند. بازه طلایی در بازار عرض دستگاه های پخش موسیقی (MP3 Player) بین 50 تا
80 هزار تومان است. این بازه برای دستگاه های پخش فیلم (MP4 Player) از 90 تا 130 هزار تومان است.

بازه طلایی گوشی تلفن همراه بین 160 تا 210 هزار تومان است.
بازه طلایی نمایشگرهای LCD بین 170 تا 210 هزار تومان است.
درباره بازه طلایی محصولات دیگر چه فکر می کنید؟
تا بعد.

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا