تکنولوژی

یک میلیارد نرم افزار از فروشگاه اینترنتی اپل بارگذاری شد

نام نویسنده: میثم لطفی

با وجود بحران اقتصادی و ناامیدی شرکت ها برای آینده صنعت فناوری، تلفن های همراه همچنان مسیر توسعه خود را دنبال می کنند و بازار پررونقی نسبت به دیگر بخش های فناوری دارند. جرمی لیو یکی از تحلیلگران فناوری به تازگی اعلام کرده است در بازار پرفراز و نشیب فناوری، iPhone از جمله گوشی هایی بود که توانست بر رقیبان غلبه کند و پیروزی بیشتری را از آن شرکت اپل سازد.

به عقیده وی سال 2009 نشان خواهد داد که استفاده از iPhone به تنهایی عامل موفقیت این محصول نیست بلکه موج محصولات مشابه فروشگاه نرم افزارهای موسوم به
App store در سال جاری میلادی بر موفقیت این گوشی خواهد افزود و اپل را جلوتر از شرکت های رقیب قرار خواهد داد. اپل با راه اندازی فروشگاه
App store عملاً نشان داد سازندگان برتر تلفن های همراه در جهان چگونه باید نگاه خود را به این مقوله تغییر دهند و حضور شرکت های توسعه دهنده نرم افزاری را بیش از پیش در این عرصه پررنگ کنند. به اعتقاد کارشناسان، تفاوت میان کاربردها و داده تاثیری شگرفی است که اپل با گوشی خود و فروشگاه App store توانست در این صنعت برجا بگذارد.

این روزها شرکت های بزرگی چون HTC، RIM، سامسونگ، ال جی و نوکیا با عرضه دستگاه های مختلف مجهز به صفحه نمایش لمسی و نیز فروشگاه های ارائه محتوا به روش هایی مانند App store اپل، سعی می کنند سهم بیشتری از بازار رقابتی تلفن های همراه را در جهان تصاحب کنند.

با این همه، گوشی iPhone بر شبکه های مخابراتی نیز تاثیرات فراوان بر جا گذاشته و باعث شده است کاربران انگیزه بیشتری برای استفاده از اینترنت موبایلی و نسل جدید خدمات ارتباطی داشته باشند. اینطور که اخبار جدید نشان می دهد اپل به تازگی از واحد مونتاژ خود در تایوان درخواست کرده است در هر هفته 800 هزار دستاه iPhone تولید کند. شرکت تایوانی Foxconn که مسوولیت مونتاژ گوشی های iPhone اپل را بر عهده دارد، با چنان ظرفیت بالایی به تولید این گوشی مشغول شده که نگرانی هایی در زمینه مشکلات مرتبط با کنترل کیفیت ایجاد کرده است. شرکت اپل موفق شد طی سال گذشته شش میلیون دستگاه از مدل اولیه iPhone را به فروش برساند. در این میان، اگر Foxconn با همین ظرفیت به تولید خود ادامه دهد، تا پایان سال جاری 40 میلیون iPhone جدید تولید خواهد کرد. در حال حاضر سود ناخالص اپل از فروش نسخه چهار گیگابایتی iPhone حدود 51 درصد است. اما موفقیت اپل تنها به گوشی iPhone ختم نمی شود. دستگاه قابل حمل چندرسانه ای iPod touch که برادر کوچک تر iPhone نیز خوانده می شود، با طراحی زیبای سخت افزاری و امکانات جامع نرم افزاری خود توانسته است توجه زیادی از کاربران را به خود جلب کند. این دستگاه به جز قابلیت هایی چون بلندگوی داخلی، میکروفن، دوربین دیجیتالی و بلوتوث، امکاناتی نظیر مرورگر اینترنتی Safari، نرم افزار ویژه ارسال پست الکترونیکی، بخش ویژه سرویس YouTube، سیستم پخش تصاویر، سیستم پخش کننده موسیقی، سیستم پخش کننده فایل های ویدئویی، نمایشگر لمسی، سیستم نمایش وضعیت آب و هوا، دفترچه یادداشت، سیستم ویژه دسترسی به فروشگاه اینترنتی App Store، سیستم پشتیبانی از شبکه بی سیم Wi-Fi و… را در خود جا داده است. این دستگاه که به خروجی تلویزیون نیز مجهز شده، به یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین دستگاه های همراه چندرسانه ای تبدیل شده و با عرضه محصولات متناسب خود در فروشگاه App Store، محبوبیت آن دوچندان شده است.

کارشناسان بر این باورند که نه تنها در موفقیت گوشی iPhone، بلکه در زمینه دستگاه همراه iPod Touch نیز فروشگاه آنلاین App Store نقش اساسی برعهده داشته است و با فراهم کردن بستری برای تولید نسل جدید برنامه ها و نرم افزارها، علاقه کاربران و تولیدکنندگان نرم افزارها و ابزارها به این دستگاه ها بیشتر شده است. تحقیقات نشان می دهد راه اندازی فروشگاه

App store توسط اپل که یک روز قبل از عرضه iPhone 3G بازگشایی شد، اپراتورهای آمریکایی را به فکر فرو برد که فروشگاه های جدید با کاربردهای خاص را برای کاربران و نسل جدید تلفن های همراه تاسیس کنند.

شرکت هایی نظیر AT&T، Verizon، Sprint و دیگر اپراتورهای مخابراتی به همراه تولیدکنندگان تلفن های همراه از روش جدید اپل برای ارائه سرویس به کاربران استقبال کرده اند. بر این اساس شرکت Verizon قصد دارد به هر سازنده تلفن همراهی که بتواند گوشی سازگار با شبکه این شرکت را تولید کند، خدمات ویژه ای ارائه دهد. شرکت مخابراتی AT&T نیز از راه اندازی شبکه جدید خود خبر داده و این درحالی است که این شرکت در واقع از آن جهت که هیچ کنترلی روی بارگذاری کاربردها و محتواها بای گوشی های مختلف به خصوص iPhone ندارد، هم اکنون تصمیم گرفته است هرچه سریع تر این نقص را برطرف کند. نوکیا هم که مالک جدید سیستم عامل سیمبین است، برای کسب سهم نرم افزاری با دیگر سازندگان تلفن همراه قراردادهایی را منعقد کرده است. از سوی دیگر، شش سیستم عامل لینوکس، سیمبین، بلک بری، مایکروسافت، پالم و اپل برای تلفن همراه با یکدیگر رقابت می کنند که همین مساله باعث شده تولیدکنندگان این سیستم های عامل به فکر عرضه خدمات و نرم افزارهای بیشتر از طریق فروشگاه های اینترنتی برای سیستم های عامل خود باشند. اما شرکت اپل که با App Store صاحب بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی در زمینه ارائه خدات، ابزارها و برنامه های جدید برای گوشی iPhone و دستگاه iPod touch است و از چندی پیش نوید موفقیت بزرگ در این زمینه مبنی بر بارگذاری یک میلیارد نرم افزار از این فروشگاه را داده بود، هم اکنون به این موفقیت نائل شده است.

طبق اخبار جدید منتشر شده، یک میلیاردمین ابزار از فروشگاه اینترنتی App Store شرکت اپل پس از مدت ها انتظار سرانجام بارگذاری شد. در حالی که تنها 9 ماه از بازگشایی این فروشگاه اینترنتی می گذشت اپل توانست موفقیت بزرگ دیگری را در کارنامه خود رقم بزند و عنوان صاحب بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی عرضه کننده خدمات و ابزارهای موبایلی راهمچنان برای خود حفظ کند. شرکت اپل شب گذشته بارگذاری یک میلیاردمین ابزار از این سایت اینترنتی را به پاس پشتیبانی قابل ملاحظه کاربران از این مرکز جشن گرفت.

کاربر خوش شانسی که یک میلیاردمین نرم افزار را از این سایت بارگذاری کرد، مجموعه ای از محصولات اپل را دریافت خواهد کرد. اپل همچنین اظهار داشت علاوه بر App Store، در حوزه فروش آگهی های تبلیغاتی تلفن همراه به موفقیت های تازه ای رسیده است. این شرکت از دو هفته قبل شمارش معکوس برای بارگذاری یک میلیاردمین ابزار از App Store را آغاز کرد. این کاربر خوش شانس برنده کارت هدیه 10 هزار دلاری برای خرید از iTunes، لپ تاپ 17 اینچی MacBook Pro، دستگاه iPod touch با ظرفیت 32 گیگابایت و دستگاه Apple Time Capsule خواهد شد.

شرکت اپل توضیح داد که کونور مولکاهی از شهر وستون در ایالت کانکتیکات یک میلیاردمین نرم افزار را از این فروشگاه اینترنتی بارگذاری کرده است. این کاربر 13 ساله ابزاری را با عنوان Bump بارگذاری کرده که در زمینه جمع آوری اطلاعات برای دفتر تلفن و عکس مربوط به هر یک از اشخاص موجود در آن فعالیت می کند.

این طور که گفته می شود در قسمت برنامه های رایگان این فروشگاه اینترنتی، Facebook و Google Earth بیشترین بارگذاری ها را به خود اختصاص داده اند و در بخش سیستم های پرداخت مالی نیز Crash Bandicoot Nitro Kart 3D بیشتر از دیگر برنامه ها بارگذاری شده است. شرکت های توسعه دهنده نم افزاری مستقل که با فروشگاه App Store اپل همکاری می کنند این رقم را تا 25 هزار عدد نیز افزایش دادند.

در حال حاضر بیش از 17 میلیون کاربر در 80 کشور جهان از گوشی iPhone استفاده می کنند که همین امر بر محبوبیت این فروشگاه اینترنتی افزوده است. بارگذاری زیاد ابزارهای مربوط به Salesforce.com، Citrix Systems و دیگر شرکت های فناوری گویای رونق برنامه های تجاری برای این گوشی است. ابزارهای اقتصادی که توسط Bloomberg، PayPal و…
در این مرکز ارائه شده، بر قابلیت های iPhone افزوده است. به گفته شرکت اپل، بیشترین بارگذاری ابزارهای رایگان در این مرکز مربوط به Facebook برای گوشی آیفون است که به کاربران امکان می دهد وضعیت خود را در این شبکه اجتماعی به روز کنند و با این سایت اینترنتی، آنلاین در ارتباط باشند. علاوه بر این برنامه های Google Earth و Pandora که در زمینه ارائه فایل های صوتی رایگان فعالیت می کند نیز بیشترین بارگذاری ها را داشته است.

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا