تکنولوژی

2008 ؛ سال ورشکستگی شرکت های کامپیوتری

نام نویسنده: میثم لطفی

بررسی اجمالی چند سال اخیر نشان می دهد رشد اصلی شرکت های کامپیوتری از سال 2000 و 2001 میلادی شروع شد و مراکزی چون اینتل، دل، مایکروسافت و IBM توانستند از آن زمان تاکنو جایگاه جهانی خود را پیدا کنند ولی به دنبال بروز برخی مشکلات اقتصادی میزان فروش محصولات این قبیل مراکز انفورماتیکی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده و در کنار کاهش قیمت ها، فروش محصولات نیز با سرعت پایینی صورت گرفته است. 2008 سالی بود که در آن بسیاری از شرکت های کامپیوتری با بحران های جدی و خطرناک روبه رو شده و در برخی موارد اعلام ورشکستگی کردند. در زیر نام بازنده ترین شرکت های کامپیوتری که در سال گذشته با مشکلات فراوانی مواجه بودند را مرور می کنیم .

Sirius Satellite Radio

Sirius یکی از دو شرکت بزرگ عرضه کننده خدمات رادیویی ماهواره ای در آمریکا و کانادا محسوب می شود. دتر مرکزی این شرکت که در سال 1990 تاسیس شده، در ایالت نیویورک آمریکا قرار گرفته است. این شرکت هم اکنون به صورت
24 ساعته برنامه های 69 شبکه رادیویی موسیقی و 65 شبکه ورزشی، خبری و سرگرمی منتشر می کند. رقیب اصلی Sirius در آمریکا XM Satellite Radio نام دارد اما اینطور که خبرهای جدید رسیده نشان می دهند، ارزش سهام هر دو این شرکت ها طی سال گذشته در بازارهای بورس تا
50 درصد کاهش پیدا کرده است. این مساله باعث شد تا انگیزه سرمایه گذاران برای ادامه فعالیت در Sirius کاهش پیدا کند و در نتیجه این شرکت در پایان سال 2008 با یک بحران جدی مواجه شود.

XM Satellite Radio Holdings

XM نیز یکی دیگر از شرکت هایی اس که خدمات رادیویی ماهواره ای در آمریکا عرضه می کند. این شرکت که در چند سال گذشته با مشکلات مدیریتی مواجه بود، در سال 2008 با بزرگ ترین بحران ممکن مواجه شد و بخش زیادی از سرمایه گذاران خود را از دست داد. شرکت
XM Satellite Radio Holdings که در سال 1988 تاسیس شد، علاوه بر آمریکا خدمات خود را برای ساکنان کانادا عرضه می کند. این شرکت در حال حاضر برنامه های 73 شبکه موسیقی، 39 شبکه خبری، 21 شبکه حمل ونقل و سیستم جاده ها و 23 شبکه ورزشی برای شنوندگان آمریکایی و کانادایی پخش می کند. دفتر مرکزی XM در ایالت واشنگتن آمریکا واقع شده و هم اکنون زیر نظر هاگ پانرواداره می شود.

Yahoo

شاید شما هم یاو را جزء یکی از موفق ترین شرکت های اینترنتی جهان بدانید، اما بر اساس آخرین محاسبات کارشناسان بازار، این موتور جست وجوی بزرگ اینترنتی در سال 2008 نتوانست موفقیت های قابل ملاحظه ای کسب کند و در مقابل رقبا دوام بیاورد. شرکت یاهو در جریان پیشنهاد خرید از جانب مایکروسافت، ناموفق بودن قرارداد همکاری با گوگل و از دست دادن مدیران ارشد خود با مشکلات فراوانی مواجه شد. شرکت آمریکایی یاهو که در زمینه اینترنت و خدمات وابسته به آن فعالیت می کند، از تاریخ دوم مارس 1998 فعالیت خود را در شهر سانتاکلارای ایالت کالیفرنیای آمریکا آغاز کرد و هم اکنون به عنوان دومین موتو ر جست وجوی اینتنتی جهان محسوب می شود. شرکت یاهو در حال حاضر
11 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و در سال 2005 توانسته بود با 257/5 میلیارد دلار درآمد سود خالص خود را به 896/1 میلیارد دلار برساند.

Jabil Circuit

این شرکت آمریکایی در زمینه دستگاه های الکترونیکی و خدمات وابسته به آن فعالیت می کند. طبق گزارش های منتشر شد، مدتی است که این شرکت تولید قطعه های الکترونیکی شرکت OEM را برعهده گرفته و برای وسایل نقلیه، کامپیوترها، سیستم های ذخیره سازی اطلاعات، لوازم خانگی، لوازم پزشکی، شبکه های کامپیوتری و دستگاه های مخابراتی قطعات الکترونیکی تولید می کند. دفتر مرکزی این شرکت در ایالت فلوریدای مریکا واقع شده و دومین شرکت بزرگ در منطقه خلیج تامپا محسوب می شود. نام Jabil از اول نام موسسان این شرکت با نام های جیمز و بیل گرفته شده است.
Advanced Micro Devices
این شرکت که بیشتر با نام AMD شناخته می شود، در سال 1969 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن هم اکنون در ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده است. AMD که دومین تولیدکننده بزرگ پردازنده های x86 در دنیا محسوب می شود، با خرید شرکت ATI در سال 2006 به یکی از بزرگ ترین قطب های جهان در تولید محصولات گرافیکی تبدیل شد و هم اکنون 37 درصد از سهام شرکت Spansion که در زمینه حافظه های فلش تولید می کند را به خود اختصاص داده است.
محصول اصلی AMD در اصل محصولات نیمه هادی است و ریزپردازنده های آن از شهرت فراوانی برخوردار است. با وجود اینکه خرید ATI موفقیتی بزرگ برای AMD محسوب می شود اما این شرکت در سال 2008 نتوانست به میزان پیش بینی شده درآمد کسب کند و به همین علت نام او در لیست بازنده های سال 2008 جای گرفت. شرکت AMD در حال حاضر 16 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد.AMD در پایان سال گذشته میلادی اعلام کرد 471/7 میلیارد دلار درآمد کسب کرده و در مقابل، سود خالصش نسبت به سال قبل 574 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. این اتفاق که شکستی بزرگ برای شرکت صاحبنام AMD محسوب می شود، بی کفایتی مدیران میانی آن را نشان می دهد. AMD در حال حاضر می کوشد با تغییر ساختر درونی خود، سال 2007 را به نفع خود به پایان برساند. شعار رسمی این شرکت بزرگ آمریکایی Smarter Choice است و اطلاعات آن روی سایت اینترنتی www.amd.com منتشر می شود.

Midway Games

Midway Games یک شرکت آمریکایی است که به تولید بازی های کامپیوتری می پردازد. این مرکز که تاکنون بازی های موفقی چون Ms. Pac-Man، Spy Hunter، Tron، Mortal Kombat و NBA Jam ساخته، در سپتامبر 2005 به عنوان نوزدهمین مرکز تولیدکننده بازی های کامپیوتری در دنیا برگزیده شد و مجله Game Developer در سپتامبر 2006 این شرکت را به عنوان بیستمین تولیدکننده بزرگ بازی های کامپیوتری انتخاب کرد.
Midway Games در سال 1958 تاسیس شد و پس از گذشت 11سال توانست شرکت بزرگ Bally را خریداری کند. در طول این سال ها Midway به عنوان یکه تاز دنیای بازی های کامپیوتری محسوب می شد و توانست حجم فعالیت های خود را تا اندازه زیادی افزایش دهد اما روی کار آمدن شرکت های بزرگی چون مایکروسافت، سونی و نینتندو که علاوه بر کنسول های بازی، نرم افزارهای فراوانی را در این زمینه عرضه کرده اند موجب شد تا Midway با مشکلات اساسی مواجه شود.

Centennial Communications

Centennial و شرکت های وابسته به آن مثل Centennial Dominicana، Centennial Wireless و Centennial of Puerto Rico خدمات ارتباطی بی سیم و خطوط پهن باند را در آمریکا عرضه می کنند. اینطور که نتایج حاصل از بررسی های جدید صورت گرفته نشان می دهد، در سال 2008 ارزش سهام این شرکت 54 درصد سقوط کرد و به رقم 09/7 درصد رسید. اینطور که کارشناسان بازار پیش بینی می کنند، در سال جدید میلادی احتمالا 43/0 درصد ارزش سهام این شرکت در تالارهای بورس افزایش می یابد، اما با این وجود خطر ورشکستگی همچنان برا ی آنها وجود دارد.

Cogent Communications

Cogent از مراکز بزرگ آمریکایی عرضه کننده خدمات اینترنتی محسوب می شود. این شرکت هم اکنون 22 هزار 500 مایل از آمریکا را زیرپوشش خدمات خود قرار داده و به 95 شهر و 14 کشور مختلف سرویس های اینترنتی خود را عرضه می کند. Cogent در سال 1999 تاسیس شد و هم اکنون دفتر مرکزی آن در ایالت واشنگتن آمریکا قرار گرفته است. این شرکت به واسطه خدمات ارزانی که در سال های اخیر وارد بازار کرد، دیگر ISPهای آمریکایی را با مشکلات فراوانی مواجه کرده بود اما در این میان، وجود شرکت های قدرتمندی چون AOL، France Telecom و Level 3 باعث شد Cogent کم کم از گردونه رقابت خارج شود و عرصه را به رقبا واگذار کند. دیو شیفر که برای چندمین سال متوالی همچنان به عنوان مدیر شرکت Cogent محسوب می شود در سال 2008 با مشکلات فراوانی مواجه شد و هم اکنون می کوشد با تغییر ساختارهای اجرایی سال جدید را بهتر از گذشته به پایان برساند.

Openwave Systems

در بیشتر مواقع وقتی شرکت ها با مشکلات مالی و مدیریتی مواجه می شوند سعی می کنند با انتشار اخبار خوب در مورد وضعیت کنونی خود، توجه سرمایه گذاران را بیش از گذشته به خود جلب کنند، این مساله که بر اعتماد به نفس کارمندان شرکت می افزاید، از کارهایی محسوب می شود که شرکت Openwave Systems در سال های اخیر انجام داده است. طبق گزارش های منتشر شده، تنها در سال گذشته ارزش سهام این شرکت 60 درصد نسبت به سال 2007 کاهش پیدا کرد. برای چندمین سال متوالی میزان کلی درآمدها و سود خالص Openwave کاهش پیدا کرده، مدیران این شرکت پیش بینی می کنند که به کمک انعقاد قراردادهای جدید با شرکت های بزرگ می توانند در سه ماهه پایانی از سال 2007 سود خود را افزایش دهند.

CNET Networks

CNET یک شرکت آمریکایی اینترنتی است ه دفتر مرکزی آن در ایالت کالیفرنیا واقع شده و به ارائه خدمات رسانه ای می پردازد. این شرکت در سال 1993 توسط «هالسی مینور» و «شلبی بونی» تاسیس شد و هم اکنون خدمات خود را در 12 کشور عرضه می کند. اگرچه CNET در طول سال های فعالیت خود همواره به عنوان یکی از موفق ترین شرکت های رسانه ای دنیا محسوب شده اما در چند سال گذشته نتوانسته موفقیت چشمگیری داشته باشد. CNET در حال حاضر دو هزار و
80 کارمند در سراسر دنیا دارد و اطلاعات خود را روی سایت اینترنتی www.cnetnetworks.com قرار می دهد.

ADC Telecommunications

ADC یک شرکت بزرگ ارتباطی است که در مینه سوتا آمریکا واقع شده است. این شرکت در سال 1935 در خانه شخصی «رالف آلیسون» تاسیس شد و پس از گذشت مدتی توانست محصولات مختلفی را روانه بازار کند. این شرکت هم اکنون زیر نظر «رابرت ای. سوئیتز» اداره می شود و تجهیزات مختلف ارتباطی را تولید و به بازار عرضه می کند. شرکت یاد شده در سال گذشته نتوانست سود خالص خود را نسبت به سال 2007 افزایش دهد و همین مساله باعث شد از آن زمان کارشناسان ADC را
به عنوان یک شرکت بازنده بدانند. این شرکت هم اکنون هشت هزار و 200 کارمند در سراسر دنیا دارد.
منبع:www.ciol.com

منبع : سرمایه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا