تکنولوژی

بيزينس ويك تحليل كرد: بچه‌هاي شبكه

دنیای اقتصاد – اين شرايط هم چالش‌هايي را در برابر روش‌هاي قديمي تجارت ايجاد مي‌كند و هم فرصت‌هايي را براي دستيابي به اهرم‌هاي عظيم از طريق دسترسي به كالا و خدمات مناسب به ارمغان مي‌آورد.

شركت‌ها براي دوام آوردن و عبور از اين مرحله مجبورند راهي مناسب براي مشاركت جوانان سرتاسر جهان بيابند تا بتوانند در ارائه محصولات و خدماتشان موفق شوند.

شركت‌ها به جوانان نياز دارند تا از آنها در تبديل ايده‌ها به محصولات نهايي و به خصوص بازاريابي محصولاتشان استفاده كنند.

اما بعد ديگري هم وجود دارد: شركت‌ها مي‌توانند از وبلاگ‌هاي به هم مرتبط و سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي آن استفاده كنند تا كارمندان جوان خود را از سرتاسر جهان برگزينند.

مشتريان هدف براي نام‌هاي تجاري معروف جهان كساني چون ماريني آگاروال هستند. او يك مسوول موسيقي در راديوي بمبئي است كه 30سال سن دارد.

ماريني پس از آنكه به عنوان دختر يك ديپلمات هندي دوران رشد خود را در كشورهاي گوناگون جهان گذرا، سرانجام در بمبئي سكني گزيد و دو سال پيش «فرايدي كلاب» را تاسيس كرد.

اين باشگاه، سازماندهي گردهمايي‌هاي اجتماعي را برعهده دارد و هم‌اكنون شعبه‌هايي در چهارشهر ديگر هندوستان و هنگ‌كنگ، لندن، نيويورك و تورنتو دارد.

نكته جالب در مورد اين باشگاه چندمليتي اين است كه اعضاي آن توسط سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي براي خود برنامه‌ريزي مي‌كنند، با يكديگر در تماسند و عكس‌هايشان را با هم تماشا مي‌كنند. آگاروال مي‌گويد: «اين يك خانواده جهاني است.»
فابريسيو زواردي برزيلي را در نظر بگيريد كه 27 سال سن دارد. او در فاصله 180 مايلي سن‌پائولو بزرگ شد. اما شغل خود را از طريق وب با سيليكون ولي و در شركت فناوري‌هاي نينگ پيدا كرد. زواردي هم‌اكنون در پالوآلتوي كاليفرنيا زندگي مي‌كند و آپارتمانش را هم از سايت Craigslist.org پيدا كرده است.

او در منزل خود هيچ‌گونه تلفن سنتي قديمي ندارد و به جاي آن از خدمات اينترنتي اسكايپ استفاده مي‌كند.

او تلويزيوني هم در منزل ندارد و در وقت‌هاي اضافه خود مطالب جديدي در وبلاگ خود پست مي‌كند و يا نرم‌افزار‌هايي كه در پروژه‌هاي خود پذيرفته است را طراحي مي‌كند.
سليقه موسيقي او هم‌ الكتريكي است: باب ديلان و فرانك سيناترا. دوستان او در سرتاسر جهان زندگي مي‌كنند. يكي در استراليا، ديگري در بريتانيا، يكي در آلمان و ديگري در اسلووني، بعضي از آنها را هم هرگز حضوري ملاقات نكرده است.
مارك اندرسن، يكي از موسسان شركت نينگ و پيشتاز در ارائه مرورگر وب مي‌گويد: اين يك تغيير نسلي است. كل نسل جديد در شرايطي بزرگ مي‌شود كه به فناوري‌هاي جديد عادت كرده است، آنها كاملا متفاوتند.

يك شركت ديگر واقع در شيكاگو به نام اسكيني حتي از اين هم فراتر رفته است.

يكي از شركت‌هاي وابسته به آن به نام تردلس، كه يك شركت توليد لباس و ملحقات آن است به صورت آنلاين در طراحي تي‌شرت‌هايش از مردم سرتاسر جهان كمك مي‌گيرد. اين شركت برندگان نهايي را انتخاب مي‌كند و سپس مردم را دعوت مي‌كند كه براي بهترين طراحي به صورت آنلايل راي خود را اعلام كنند.
مدل‌هايي كه بيشترين راي را به خود اختصاص مي‌دهند، به توليد انبوه مي‌رسند. شركت اسكيني براي تعميق مشاركت مشتريان خود در اين فرآيند وبلاگ‌هايي را در وب‌سايت خود طراحي كرده است كه در آنها مردم مي‌توانند ايده‌هاي طراحي خود را به امتحان گذارند و بازخورد آنها را از سوي ديگران دريافت كنند و بفهمند نظر سايرين درباره ايده آنها چيست.

اين طرح‌ها از همه جاي دنيا مي‌آيد و 35درصد فروش محصولات هم در سطح بين‌المللي انجام مي‌ود.

جفري كالميكوف، كارشناس ارشد خلاقيت اين شركت مي‌گويد: «ما پيشتاز يك راه كاملا متفاوت در انجام فعاليت‌هاي اقتصادي هستيم. اين يك روش جمعي در كسب وكار است. شما مي‌توانيد كاملا روش تحقيق و توسعه را با تمام خطراتش كنار بگذاريد. چون در اين روش درست همان چيزي را توليد مي كنيد كه مردم مي‌خواهند.»

در واقع كليد بازار جهاني ديجيتال جوانان اين است كه حداقل تا كنون بچه‌ها در آن حضور فعال داشته‌اند.

بچه‌ها محصولات مورد نظر خود را مي‌يابند و بسيار از اين موضوع استقبال مي‌كنند. اما در اغلب موارد آنها بيشتر علاقمندند كه به جاي انتخاب محصولات مورد علاقه‌شان، خودشان آنها را طراحي كنند. اين موضوع كاربردهاي زيادي در نحوه توليد وبرنامه‌‌هاي بازاريابي شركت‌ها دارد.
ويكي لين، رييس شركت ستلايت ايونتز اينترپرايزز، شركتي كه رويدادهاي آنلاين را مورد بررسي قرار مي دهد، مي‌گويد:«شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه فعاليت‌هاي اقتصادي و فرهنگ در اثر حضور شبكه، تغيير مي‌كنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا