تکنولوژی

اولين تماس تلفني از بام جهان

نام يك كوهنورد انگليسي كه براي اولين‌بار از فراز قله اورست موفق به برقراري تماس تلفني شد، در كنار صاحبان ركورد به ثبت رسيد.

BBC- رادبيبر (Rod Baber) در ساعات اوليه روز دوشنبه 21مه از جبهه شمالي اورست دو تماس تلفني برقرار كرد.

وي در تماس اول خود به شرح چشم‌انداز، ميزان سردي هوا و كارهايي پرداخت كه قصد دارد در بازگشت به پايگاه انجام دهد و پس از آن با خانواده‌ خود تماس گرفت.

اين ارتباطات از زماني امكان‌پذير شد كه چين يك دكل و ايستگاه موبايل روبه‌روي جبهه شمالي اورست ايجاد كرد.

بيبر روز 30 مارس از انگليس عازم كوه‌هاي هيماليا شد و از اواسط ماه آوريل، سعي كرد خود را با شرايط زندگي در ارتفاعات وفق دهد.

وي برقراري ارتباط در ارتفاع 8هزار و 848 متري از سطح زمين ناچار بود بادهاي شديد و دماي 30دجه زيرصفر را تحمل كند.

اين تماس با حمايت شركت موتورولا در يك پست صوتي ثبت و ضبط شد. بيبر همچنين براي اين تماس تلفني وقت زيادي نداشت، زيرا صعودكنندگان به اورست فقط 15 دقيقه بر قله مي‌مانند. از آنجا كه وي جهت مكالمه با تلفن مجبور به برداشتن ماسك اكسيژن بوده مي‌توان گفت كه اين تماس به نوعي براي او خطرناك نيز بوده است. باتري‌هاي گوشي بيبر به بدنش وصل شده بود تا گرماي كافي براي روشن‌ماندن داشته باشند. اين كوهنورد انگليسي همچنين ركورد ارسال SMS از بلندترين نقطه جهان را به خود اختصاص داد.

بيبر قبل از انجام اين اقدام جديد گفت: اورست براي كوهنوردان نماد بزرگ‌ترين چلش است. وي تماس تلفني از فراز اورست را يك فرصت استثنايي در زندگي‌اش خواند.

منبع : فناوران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا