تکنولوژی

گذري بر جشنواره دوربين‌هاي ديجيتال

دنیای اقتصاد – چهارمين جشنواره بين‌المللي تخصصي دوربين‌هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته از 18 ارديبهشت در محل مركز همايش‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز به كار كرده است.

اين جشنواره با هدف معرفي توليدات الكترونيكي تجهيزات، ابداعات و اختراعات اين بخش و شناساندن دستاوردهاي جديد در دنياي دوربين‌هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته به آن برگزار شده است.
در اين جشنواره حدود صد نوع دوربين و تجهيزات وابسته به آن به نمايش گذاشته شد كه 19درصد آن توليدات داخلي و 81درصد ديگر را تجهيزات خارجي تشكيل مي‌دهند.
در اين جشنواره كه حدود 70 شركت خارجي و داخلي شركت كرده‌اند، سعي شده است از شركت‌هاي معتبر و با گارانتي اصلي براي نمايش دعوت شود.
فريدون نوري مدير اين جشنواره در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: يكي از اهداف برگزاري جشنواره دوربين‌هاي ديجيتالي حفظ برندهاي مجاز و معرفي شركت‌‌هاي معتبر گارانتي كننده هستند كه در ايران فعاليت مي‌كنند.
به گفته وي در اين جشنواره سعي شده بيشتر به بخش صنعت عكاسي و تجهيزات وابسه به آن و مواردي كه به تصويرسازي، پوستر، عكاسي حرفه‌اي و خانگي مربوط مي‌شود، پرداخته شود.
نوري همچنين گفت: در اولين سال برگزاري جشنواره دوربين‌هاي ديجيتالي به اين نتيجه رسيديم كه صنعت عكاسي در ايران بين پل عكاسي آنالوگ و ديجيتال معلق مانده است و آشنايي چنداني از دنياي عكاسي ديجيتال در بين مردم و به خصوص آتليه‌هاي عكاسي كشور وجود نداشت به طوري كه بسياري از عكاسان براي وارد شدن به دنياي عكاسي ديجيتال واهمه داشته‌اند. اما امروزه 75درصد عكاسي در ايران به صورت فتوديجيتال و 25درصد ديگر به صورت آنالوگ درآمده است.
حضور برندهاي اصلي دوربين‌ در جشنواره
پاناسونيك، كانن، سوني، المپوس، كاسيو، نيكون، ياشيكا، كداك، مگزون و آاوستا از جمله شركت‌هاي حاضر در اين جشنواره هستند كه جديدترين تجهيزات و تكنولوژي، عكاسي و فيلمبرداري را به نمايش گذاشته‌اند. پاناسونيك، كانن، سوني و المپوس چهار شركتي هستند كه غرفه بزرگي براي عرضه محصولات در اين جشنواره به خود اختصاص داده‌اند.
ضمن اينكه دو مارك آاوستا و مگزون نيز به عنوان جديدترين شركت توليدكننده دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال در اين نمايشگاه شركت دارند.
به جز غرفه‌هاي عرضه انواع دوربين‌‌هاي عكاسي حرفه‌اي، كامپكت و دوربين‌هاي فيلمبرداري ديجيتالي، غرفه‌هاي ديگري وجود دارند كه به ارائه تجهيزاتي همچون باتري دوربين، لنز، پايه دوربين، دستگاه‌هاي چاپ عكس، آلبوم‌هاي ديجيتالي و دستگاه‌هاي پرينت عكس مي‌پردازند.
بيشتر شركت‌هاي توليدكننده در اين نمايشگاه مدعي هستند كه تجهيزات و قابليت‌هاي خاصي براي ارائه در اين نمايشگاه براي عرضه آورده‌اند كه برندهاي ديگر فاقد آن هستند.
«فروغي» مدير عامل شركت نورنگار در زمينه سرعت رشد دنياي دوربين‌هاي ديجيتالي در عصر جديد مي‌گويد: «تا 3-4 سال گذشته تمام دوربين‌هاي ديجيتالي كه در بازار موجود بود تنها قابليت يك تا 2 مگاپيكسل وضوح تصوير را دارا بودند، اما امروزه با سرعت بالاي تحول در اين صنعت، دوربين‌هاي موجود داراي وضوح تصوير 17 مگاپيكسل نيز هستند.» به اعتقاد وي، در استقبال از انواع دوربين‌هاي جديد موجود در بازار، ايراني‌ها نيز همگام با تحولات جديد پيش مي‌روند و هميشه خواهان اين هستند كه از تجهيزات جديد در اين صنعت با خبر باشند.
وي همچنين به مناسب بودن قيمت انواع دوربين‌ برند اصلي در ايران نسبت به ديگر كشورهاي اروپايي، آسياي شرقي و ميانه اشاره مي‌كند و مي‌گويد:‌ قيمت دوربين‌‌هايي كه در ايران و با گارانتي‌هاي معتبر به فروش مي‌رسد نسبت به فروش همان دوربين‌ها در كشورهاي اروپايي و به خصوص عربي بسيار ارزان‌تر و به صرفه‌تر است.
«هرمز شكيبا»، مدير بازاريابي شركت پاناسونيك نيز بالا بردن سطح اطلاعات مصرف‌كننده و معرفي تجهيزات جديد دوربين‌هاي عكاسي و فيلمبرداري مارك پاناسونيك را هدف از شركت در اين جشنواره مي‌داند و مي‌گويد: ‌قابليت‌هاي جديدي كه شركت پاناسونيك براي ارائه در اين نمايشگاه عرضه كرد، اين است كه تمام دوربين‌هاي اين برند مجهز به لنز لايكا هستند و زوم اپتيكال آنها 10 تا 12 برابر است ضمن اينكه تمام دوربين‌هاي پاناسونيك اين ويژگي را دارند كه به طور هوشمند حساسيت تصوير را كنترل كنند.
«شكيبا» همچنين از قابليت استفاده از رم و نوار ضدخش در دوربين‌هاي فيلمبرداري پاناسونيك خبر مي‌دهد كه لرزشگير حرفه‌اي نيز دارند.
همچنين در اين جشنواره تكنولوژي جديدي كه از سوي شركت كانن معرفي شده است، تنها در مدل Eos-1Dmark III خلاصه مي‌شود. «خياباني» مدير فروش اين شركت درباره قابليت اين مدل دوربين مي‌گويد: تمام دوربين‌هاي كامپكت اين قابليت را دارند كه قبل از عكسبرداري سوژه را روي مانيتور نمايش دهند.
اما شركت كانن سعي كرد اين قابليت را براي برخي از مدل دوربين‌هاي مدل SLR خود در نظر بگيرد كه در حال حاضر مي‌توان نمايش تصوير قبل عكسبرداري را در مدل دوربين حرفه‌ايEos-1Dmark III ديد هر چند در حال حاضر اين مدل دوربين وارد بازار ايران نشده است ولي به زودي عرضه خواهد شد.
به گفته «خياباني» تمام دوربين‌هاي شركت كانن (گارانتي آفومار) با بيمه‌نامه سامان به فروش مي‌رسند و اين شركت براي تمام موارد احتمالي به جز سرقت، شرايط بيمه براي آنها در نظر گرفته است. وي همچنين مي‌گويد كه در اين جشنواره كالايي براي فروش ارائه نمي‌كنيم ولي احتمال دارد كارت تخفيف براي نمايندگي‌هاي سطح شهر در نظر بگيريم.
مسوول فروش كانن در ادامه به تكنولوژي جديد در دوربين‌هاي فيلمبرداري اين شركت مي‌پردازد و مي‌گويد: «دوربين‌هاي فيلمبرداري كانن اين قابليت را دارند كه با فرمت HDV نيز ضبط شوند البته اين قابليت زماني با كيفيت‌تر خواهد بود كه با كمك تلويزيونهاي داراي فرمت HDV پخش شوند.»
تكنولوژي جديددر دوربين‌هاي SLR
M770SW محصول جديدي است كه شركت المپوس در اين جشنواره عرضه كرده است. اين مدل دوربين ويژگي‌هايي همچون ضد آب بودن (تا 10متر زيرآب)، خاصيت ضد ضربه تا ارتفاع 5/1متر و تحمل وزن صدكيلوگرم را دارد ولي در حال حاضر در بازار ايران عرضه نشده است و به زودي در بازار عرضه خواهد شد.
همچنين SP550UZ ديگر دوربين كامپكت المپوس است كه به تازگي وارد بازار شده است و از قابليت‌هايي چون زوم اپتيكال 18برابر و زوم ديجيتال 100برابر برخوردار است ضمن اينكه قيمت اين مدل دوربين حدود 515هزارتومان است.
به گفته «نويدي‌پور»، مدير بازرگان شركت المپوس، اين شركت قابليت جديدي را براي برخي از دوربين‌هاي سري SLR در نظر گرفته است كه به تكنولوژي Livemos و Live View مجهز هستند. البته اين قابليت در يكي از مدل دوربين‌هاي حرفه‌اي سري SLR كانن نيز به كار گرفته شده است كه همان نمايش تصوير روي مانيتور دوربين قابل عكسبرداري است.
همچنين قابليت جديدي كه شركت سوني در اين جشنواره براي عرضه داشته است، تجهيز دوربين‌هاي SLR به سيستم بايونز (پردازشگر تصوير) است، ضمن اينكه تعبيه لرزشگير در داخل بدنه دوربين نيز از ديگر تكنولوژي‌هاي ارائه شده در اين نمايشگاه محسوب مي‌شود كه شركت سوني به آن پرداخته است. يكي از مسوولان فروش شرك سوني اين موضوع را هم يادآور شد كه تمام لنزهاي SLR سوني قابليت نصب برروي دوربين‌هاي نيكون را نيز دارا است و بالعكس.
سيستم Istart ديگر قابليتي است كه اين شركت در اين جشنواره به معرفي آن پرداخت. Istart سيستمي است كه با نزديك شدن چشم به لنز دوربين به صورت خودكار فوكوس مي‌كند.
در حال حاضر نيز مدل x100 از اين قابليت برخوردار است كه با قيمت 870هزار تومان به فروش مي‌رسد.
همچنين قابليت ضبط فيلم با فرمت HDV در دوربين‌هاي فيلمبرداري سوني از ديگر تجهيزات جديدي است كه در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود.
تازه‌واردهاي جشنواره
آاوستا و مگزون دو برند جديدي هستند كه در اين جشنوار حضور دارند. اين دو برند از قطعات ساخت ژاپن و مونتاژ تايوان توليد شده‌اند ضمن اينكه سنسور آنها نيز همانند پاناسونيك و سوني است. صفحه نمايش آن همانند دوربين‌هاي كاسيو است. به گفته غني‌زاده مدير اين شركت دوربين‌هاي آاوستا حدود 4سال و مگزون نيز حدود 4ماه وارد بازار شده كه در حال حاضر در ايران اين محصولات با گارانتي يكسال شركت رايان‌فريد به فروش مي‌رسند.
يكي از قابليت‌هايي كه در دوربين‌هاي آاوستا و مگزون وجود دارد تكنولوژي تشخيص صورت(FoceDetection Technology) است. همچنين به اعتقاد غني‌زاده كيفيتي كه اين دوربين‌ها دارند نسبت به ديگر برندهاي موجود در بازار برابر است ضم اينكه قيمت تقريبي آن حدود 40درصد نسبت به آنها ارزان‌تر است.
تعميرگاه مركزي دوربين ديگر غرفه‌اي است كه در اين جشنواره حضور دارد. افشار يكي از كارشناسان اين بخش در اين زمينه مي‌گويد: «خدماتي كه در اين جشنواره انجام مي‌دهيم تعمير هرگونه دوربين عكاسي و فيلمبرداري است كه به صورت رايگان صورت مي‌گيرد مگر در مواردي كه از طريق اين شركت قطعه يا تجهيزاتي را براي، تعمير اضافه كنيم. در آن صورت فقط هزينه قطعه دريافت مي‌شود.
به گفته وي، تعميرگاه مركزي دوربين‌ همان مركزي است كه تمام شركت‌هاي گارانتي‌كننده دوربين‌هاي موجود در بازار، تعمير دوربين‌هاي ضمانت‌دار خود را به آنجا ارجاع مي‌دهند. اما اين جشنواره اين شرايط را ايجاد كرده كه دارندگان دوربين‌هاي با گارانتي معتبر كه مشكلي براي دوربين‌هاي آنها به وجود آمده بدون واسطه به اين مركز مراجعه كنند.
جشنواره‌اي بدون خريد و فروش محصول
شاهين سهرابي يكي از بازديدكنندگان از اين جشنواره، به كيفيت محصولات و تنوع بالاي دوربين‌هاي كامپكت و فيلمبرداري عرضه شده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «سال‌هاي گذشته كه براي بازديد به اين جشنواره آمده بودم تنوع در بازار دوربين‌هاي كامپكت چه از لحاظ برند و چه از لحاظ تعداد بسيار محدود بود اما امسال برندهاي جديدي نيز در اين جشنواره شركت كره‌اند كه جالب به نظر مي‌رسد».
وي همچنين معرفي بعضي از شركت‌هاي چاپ‌كننده عكس‌هاي ديجيتالي در قالب آلبوم‌هاي ديجيتالي را به عنوان يكي از تازه‌هاي اين صنعت عنوان مي‌كند و معتقد است برپايي اين‌گونه جشنواره‌ها در شناخت و آگاهي بيشتر مردم بسيار موثر است.
«رضا بهرامي» يكي ديگر از بازديدكنندگان درباره بازار خريد و فروش انواع دوربين‌هاي عكاسي و فيلمبرداري در اين جشنواره مي‌گويد: «بيشتر شركت‌هايي كه در اين جشنواره حضور دارند صرفا به معرفي محصولات خود پرداخته‌اند و فروش ويژه براي محصولاتشان در نظر نگرفته‌اند و انواع محصولاتشان را هم در اين دوره جشنواه با همان قيمت قبلي در فروشگاه‌هاي سطح شهر عرضه مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا