تکنولوژی

ثبات قيمت در بازار سيستم‌هاي صوتي خانگي

دنیای اقتصاد – در ميان انواع لوازم صوتي و تصويري، سيستم‌هاي صوتي و خانگي جزو آن دسته از كالاهايي هستند كه مخاطبان زيادي دارند و اكثر مردم مدلي پيشرفته و يا نه چندان قديمي از آن را مورد استفاده قرار مي‌دهند.

تا چند سال پيش كه در بازار، از ديسك‌هاي فشرده و سيستم‌هاي ضبط و پخش پيشرفته صوتي خبري نبود، اكثر ما از ضبط‌صوت‌هاي قديمي و معمولي كه اكثرا قابليت پخش كاست را داشتند استفاده مي‌كرديم.
اما با پيشرفت علم و تكنولوژي و ورود دستگاه‌هاي پيشرفته به بازار، توجه بسياري از مصرف‌كنندگان به سيستم‌هاي صوتي پيشرفته كه قابليت‌هاي فراواني دارند معطوف شده است و كاست‌پليرها ديگر مانند گذشته متقاضي ندارند.
يك فروشنده سيستم‌هاي صوتي خانگي در خيابان جمهوري، در اين زمينه ميگويد: با ورود ضبط‌صوت‌هاي پيشرفته و جديد به بازار، كاست ‌پليرها ديگر مانند گذشته فروشي ندارند و توليدكنندگان نيز توجه خود را بيشتر به توليد سيستم‌هاي صوتي جديد و پيشرفته معطوف مي‌كنند.
به گفته وي، در حال حاضر سيستم‌هاي صوتي شركت سوني جزو گران‌ترين و پرفروش‌ترين‌هاي بازار هستند كه ضبط‌صوت‌هاي اين شركت قيمتي حدود 180 تا 520هزار تومان دارند.
طبق اعلام نمايندگي فروش محصولات سوني، ضبط‌صوت‌‌هاي اين شركت در مدل‌هاي AZ كه به كامپيوتر وصل مي‌شوند و GN كه فاقد اين قابليت هستند در بازار به فروش مي‌رسند كه مدل‌هاي AZ7 و GN1000 به عنوان جديدترين محصولات اين شركت ا قيمتي حدود 470 تا 500هزار تومان در بازار خريد و فروش مي‌شوند.
ضبط صوت‌هاي پايونير و پاناسونيك نيز در رده‌هاي بعدي فروش قرار دارند كه قيمت ضبط صوت‌هاي معمولي پايونير و پاناسونيك در حدود 200 تا 500هزار تومان است.
ضبط صوت‌هاي حرفه‌اي پايونير نيز قيمتي بالاي يك ميليون تومان دارند.
ضبط صوت‌هاي ال.جي و سامسونگ نيز با قابليت‌هاي مختلف قيمتي حدود 75 تا 380هزار تومان دارند و نسبت به مارك‌هاي سوني و پايونير از فروش كمتري برخوردارند.
طبق اعلام فروشندگان بازار، قيمت انواع ضبط صوت در بازار نسبت به اسفند ماه سال گذشته ثابت بوده و تغيير چنداني نكرده است. اما اين قيمت‌ها نسبت به 6 ماه گذشته در حدود 10 تا 15درصد كاهش يافته است.
علت اين افت قيمت، ورود مدل‌هاي پيشرفته ضبط صوت به بازار و ايجاد بازار رقابتي براي اين كالا و نيز ورود تجهيزات پيشرفته‌اي مانند V.C.D، D.V.D و سيستم‌هاي چند كاره صوتي و تصويري كه علاوه بر ضبط و پخش فايل‌هاي صوتي قابليت پخش تصوير را دارند اعلام شده است.
البته اين افت قيمت بيشتر در مارك‌هايي مانند سامسونگ و ال.جي مشهود است و قيمت برندهايي مانند سوني كمتر كاهش يافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا