تکنولوژی

HDTV چيست؟

دنیای اقتصاد – قرار است تصاوير شكل واقعي‌تري به خودشان بگيرند. در حقيقت هدف مخترعان نسل جديد تلويزيون‌ها هم همين است. به اين ترتيب تلويزيون‌هاي با وضوح تصوير بالا (HDTV) بهترين انتخاب براي تماشاي تصاوير حقيقي‌تر هستند.

ويژگي قابل توجه HDTVها كه آن را از فرمت تلويزيون‌هاي قديمي مانند SECAM, PAL و NTSC متمايز مي‌كند، رزولوشن يا وضوح تصوير بالاي آن است.

تكنولوژي HDTV اولين بار در دهه 1990 توسط يك گروه از شركت‌هاي الكترونيكي به نام «اتحاديه بزرگ HDTV ديجيتال» در آمريكا معرفي شد.

در اوايل دهه 2000 استانداردهايي براي HDTVها در مقايسه با رقبايشان در بازار آن زمان، مشخص شد. با اين حال استانداردهاي مربوط به HDTVهاي فعلي توسط اتحاديه بين‌المللي مخابرات (ITU) تعيين شده است.

ممكن است در حين تماشاي تلويزيون‌هاي HD تصور كنيد كه در يك سالن تئاتر هستيد. هرچه باشد HDTVها مجهز به سيستم صداي دالبي ديجيتال بوده و حتي كيفيت تصاويرشان از كيفيت فيلم‌هاي 35 و 70 ميليمتري هم بالاتر است.اين روزها تكنولوژي HDTV با سرعت در سراسر جهان در حال رواج پيدا كردن است و هر روز به تعداد طرفداران تلويزيون‌هاي با كيفيت اضافه مي‌شود تا آنجا كه بسياري از شبكه‌هاي بزرگ تلويزيوني دنيا، برنامه‌هاي پربيننده خودشان را با فرمت HD كه سزگار با اين تلويزيون‌هاي جديد است، پخش مي‌كنند. كاربران HDTV مي‌توانند با استفاده از يك گيرنده (receiver) كه مي‌تواند كانال‌هاي HDTV ارسال زميني، كابلي يا ماهواره‌ي را دريافت كند، برنامه‌هاي با كيفيت را به راحتي دريافت و تماشا كنند.در حال حاضر 24ميليون آمريكايي HDTV دارند كه تنها نيمي از آنها برنامه‌هاي خاص اين تلويزيون‌ها را دريافت مي‌كنند.در واقع وقتي بحث وضوح تصوير (resolution) مطرح مي‌شود، هم وضوح تصوير سيگنال‌هاي دريافتي مورد نظر است و هم وضوح تصوير تصاوير تلويزيون مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

به اين ترتيب وضوح تصوير فرمت‌هاي NTSC ،PAL و SECAM گاهي و حتي به ندرت به480×852 پيكسل مي‌رسد در حالي كه وضوح تصوير تلويزيون‌هاي HDTV به يك ميليون پيكسل و يا حتي بيشتر هم مي‌رسد.

از طرفي HDTVها از تصاوير عريض 9×16 به عنوان استاندارد پخش استفاده مي‌كنند.
در واقع مناسب‌ترين كادر تصوير براي چشم انسان تصويري با نسبت طولي 16 به عرض 9 است كه در سينما هم از تصاويريي با اين اندازه استفاده مي‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا