تکنولوژی

گران‌ترين و ارزان‌ترين گوشي‌هاي موبايل بازار تهران

دنیای اقتصاد -سيم كارت را كه مي‌گيري راه مي‌افتي به دنبال گوشي. البته اگر زرنگ‌تر باشي و سخت پسند مي‌داني كه بايد وقت بيشتري براي گوشي دوست‌داشتني‌ات بگذاري، همين مي‌شود كه از روزها قبل فكر خريد اين ابزار كوچك ارتباطي كه اين روزها وجهه كاربردي و سرگري‌اش پررنگ‌تر هم شده، تمام فكر و ذهنت را به خودش مشغول مي‌كند.

فرقي ندارد بودجه‌ات براي خريد گوشي چقدر است، زياد يا كم به هر حال دانستن گران‌ترين و ارزان‌ترين گوشي موبايل بازار براي همه جالب توجه است. اين موضوع البته مي‌تواند جواب بسياري از سوال‌هاي ذهن‌تان درباره پرطرفدارترين مدل‌هاي گوشي يا برند بازار و وضعيت قيمت گوشي‌هاي ديگر را بدهد. به اين ترتيب بايد خودتان را براي يك گشت و گذار چند ساعته در خيابان جمهوري و مغازه‌هايش آماده كنيدكه البته صرف چند دقيقه‌اي براي خواندن اين چند خط به هر دليل مقرون به صرفه‌تر است. راه رفتني را بايد رفت. اين بار اما مصد، خيابان جمهوري و پل حافظ است. همه مي‌دانند كه بورس گوشي‌هاي موبايل اينجا است و به اين دليل هم با شروع هر واگذاري جديد سيم كارت‌هاي ثبت‌نامي، نه تنها خيابان جمهوري كه تمام خيابان‌ها و مسيرهاي منتهي به آن از اتوبوس و تاكسي و خريداران مختلف انباشته مي‌شود. اين روزها اما با وجود شروع واگذاري‌هاي جديد، فروشگاه‌ها و پاساژهاي فروش گوشي موبايل هنوز در انتظار خريداران هستند.

فروشگاه‌هاي سوت و كور موبايل
اين روند ركود به اعتقاد فعالان بازار موبايل از پايان ماه رمضان شروع شده و گويا قرار است تا پايان امسال هم ادامه پيدا كند. دلايل اما متفاوت و مختلفند البته هر كدام در جاي خود منطقي و قابل بررسي. عده‌اي از فروشندگان گوشي معتقدند شدت يافتن سخت‌گيري‌هاي دولت براي واردات گوشي يكي از مهمترين دلايل ركود بازار است. در مقابل اما بعضي ديگر ورود سيم كارت‌هاي ثابت و اعتباري ايرانسل شبكه مخابراتي كشور را علت اين وضعيت مي‌‌دانند.
صالحي يكي از فعالان بازار گوشي موبايل در اين مورد مي‌گويد: با ورود ايرانسل به خصوص سيم‌كارت‌هاي اعتباري‌اش به بازار يك جنگ رقابتي ميان شركت تاليا و ايرانسل شكل گرفت كه نتيجه‌اش هجوم متقاضيان به سيم‌كارت‌هاي اعتباري و حتي ورود سيم‌كارت‌هاي اعتباري دولتي به بازار شد. اين جريان تاثي زيادي روي قيمت انواع گوشي موبايل گذاشت و در نهايت به رونق بازار گوشي‌هاي ارزان‌قيمت منجر شد.

هر طور هم حساب كنيم منطقي به نظر مي‌رسد چون به صورت طبيعي هيچ كدام از ما تمايلي به خريد يك گوشي 500هزار توماني براي يك سيم‌كارت 29هزار توماني نخواهيم داشت.
با اين وجود حتي تقاضاي بيشتر براي گوشي‌هاي ارزان قيمت هم نتوانسته تغيير چنداني در روند ركود قيمت‌هاي بازار به وجود بياورد.

همين مي‌شود كه در سكوت و خلوتي فروشگاه‌هاي موبايل خيلي از فروشندگان به جاي انتظار براي ورود خريداران براي تغيير وضعيت كسب‌وكارشان دست به دعا برمي‌دارند! به اين ترتيب شواهد ادامه ركود بازار گوشي موبايل تا پايان سال را فرياد مي‌زنند.

بيم و اميد
با تمام اين كاهش قيمت‌ها و ركود بازار اما خبرهاي جديدي از تصميمات شركت مخابرات به گوش مي‌رسد كه نويد روزهايي پر از بيم و اميد را براي فعالان اين بازار به همراه دارد.
به گفته بعضي از فعالان بازار موبايل، قرار است به زودي سيستم جديدي از طرف شركت مخابرات فعال شود كه با شناسايي گوشي‌هاي ثبت نشده و قاچاق اجازه فعال شدن آنها در شبكه را نمي‌دهد.

به اين ترتيب با توجه به اين كه در‌حال‌حاضر حدود 80درصد گوشي‌هاي سوني اريسكون، نيمي از گوشي‌هاي نوكيا و اغلب گوشي‌هاي موتورولا به صورت قاچاقي ارد بازار شده و با دستكاري‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري وارد شبكه مي‌شوند با فعال شدن اين سيستم جديد گوشي‌هاي با گارانتي اصلي در بازار حكم طلا را پيدا مي‌كنند.

ترين‌هاي بازار موبايل
به هر حال نوبتي هم باشد نوبت به ترين‌هاي بازار موبايل البته براساس بالا و پايين رفتن صفر قيمت‌هايشان مي‌رسد.
به اين ترتيب مسلما حق تقدم با پرطرفدارترين برند يا مارك‌هاي بازار است.
پس بهتر است انتخاب اول گوشي‌هاي NOKIA باشند. در ميان اين گوشي‌هاي متنوع كه هر كدام به خاطر داشتن يك قابليت بيشتر ممكن است چندين هزار تومان گران‌تر باشند در‌حال‌حاضر N93 پيشگام است.
N93 اين روزها با گارانتي شركت اتصالات به قيمت 680هزار تومان به فروش مي‌رسد.
البته N93 تا قبل از ورود دو گوشي N75 و N95 به بازار كشور مي‌تواند گران‌ترين باشد. اين در حالي است كه بعضي‌ها معتقدند تعداد بسياري كمي از گوشي N95 به صورت قاچاق به بازار آمده كه با قيمتي بيش از يك‌ميليون تومان به فروش مي‌رسند. در مقابل اما 1110 و 1100 هنوز ارزان‌ترين‌هاي Nokia هستند.

اين گوشي‌ها به ترتيب با قيمت 60هزار تومان و 59هزار تومان و با گارانتي شركت نيا در بازار فروخته مي‌شوند. سوني‌اريكسون هم هنوز J100 را با قيمت 67هزار توماني و گارانتي سيتادل، ارزان‌ترين خود مي‌دانند.

اما P990 جديد با قيمت 620هزار تومان كه توسط شركت سيتادل عرضه مي‌شود گران‌ترين گوشي اين برند است.

طبيعي است، هميشه جديدترين‌ها گران‌ترين‌ها هم هستند. سامسونگ هم كه بازار خوبي در كشورهاي آسيايي دارد، سعي دارد با عرضه گوشي‌هاي ارزان‌قيمت جايگاهش را در بازار كشورمان حفظ كند.

به همين دليل هم هست كه گران‌ترين گوشي آن كه مدل P310 است از بسياري از گوشي‌ برندهاي ديگر ارزان‌تر است.
P310 اين روزها با قيمت 480هزار تومان از طرف شركت پارس‌قائم به بازار عرضه مي‌شود.
در مقابل ارزان‌ترين گوشي شركت سامسونگ هم C130 است كه شركت پارس‌قائم آن را با قيمت 95هزار تومان در بازار به فروش ميرساند.

شركت LG هم كه اخيرا قرار است گوشي‌هايش در داخل كشور مونتاژ شوند هنوز با مدل شكلات در بازار شناخته مي‌شود. شكلات كه گران‌ترين گوشي LG است با قيمت 285هزار تومان و با گارانتي‌هاي متفرقه در بازار فروخته مي‌شود. اگر توانايي خريد شكلات را نداريد بهتر است به آب‌نبات هم قانع باشيد. آب‌نبات كه همان 110 kg شركت LG و مونتاژ داخل است با قيمت 58هزار تومان توسط شركت‌هاي متفرقه عرضه مي‌شود.
حاير هم اگرچه برند چندان شناخته شده‌اي در بازار موبايل ندارد اما مدل V8800 آن پرطرفدارتر از بقيه است. به همين دليل اين گوشي با گارانتي متفرقه با قيمت 175هزار تومان به فروش مي‌رسد. در برابر مدل Z980 با قيمت 135هزار تومان و گارانتي متفرقه ارزان‌ترين گوشي شركت حاير ‌است.

اگر جزو علاقه‌مندان و طرفداران گوشي‌هايي با قابليت‌هاي يك كامپيوتر در اندازه جيبي‌اش هستيد هم بهتر است سراغ گوشي‌هاي i-mate برويد. به اين ترتيب متوجه مي‌شويد در حال حاضر مدل KJAM با قيمت 495 و گارانتي متفرقه ارزان‌ترين گوشي اين برند است اما اگر تصميم داريد پول بيشتري براي گوشي دلخواهتان خرج كنيد سراغ مدل JASJAR را بگيريد كه اين روزها با قيمت 810هزار تومان و گارانتي متفرقه در بازار به فروش مي‌رسد. فقط كافي است همت كنيد و تا خيابان جمهوري برويد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا