تکنولوژی

راهبردهاي آينده براي افزايش تعداد كاربران تلفن همراه

دنیای اقتصاد – اين روزها پيشتازان صنعت گوشي تلفن همراه با هدف بررسي راهكارهايي براي افزايش سرعت ارتباطات، ارزان‌تر شدن تماس‌ها و افزايش قابليت گوشي‌هاي نسل جديد در يكي از بزرگ‌ترين نشست‌هاي تجاري مرتبط با اين صنعت دور هم جمع شده‌اند.

در نشست جهاني 3GSM كه از 12 تا 15 ماه فوريه در بارسلوناي اسپانيا برگزار مي‌شود 60هزار نفر از يك هزار و 300 شركت بزرگ ارتباطي دنيا كنار هم مي‌آيند تا جديدترين تكنولوژي‌ها در زمينه توليد گوشي‌هاي پيشرفته و خدمات بهتر را براي اولين بار در اين نشست به نمايش بگذارند.

در حقيقت مشهورترين مديران اپراتورهاي موبايل، توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان محتوا از سرتاسر دنيا براي حضور در بزرگ‌ترين رويداد تجاري اين صنعت در اين نشست شركت مي‌كنند.
امسال هم بسياري از گروه‌هاي عرضه‌كننده خدمات سرگرمي – كه با عنوان توليدكنندگان محتوا هم شناخته مي‌شوند – مثل YAHOO ا، MTV و WARNER MUSIC براي اولين بار در 3GSM شركت مي‌كنند تا جديدترين محصولات خود در زمينه شبكه‌هاي تلويزيوني ويدئوگيم و موسيقي را به نمايش بگذارند.

در واقع براي شركت‌هاي توليدكننده محتوا و شركت‌هاي مخابراتي جذب كاربران بيشتر به منزله كسب سود بيشتر و البته اعتبار جهاني است.

آنها براي رسيدن به اين هدف سعي دارند با استفاده از جديدترين تكنولوژي‌ها بهترين خدمات را عرضه كنند.

به همين دليل هم هست كه با اعلام قديمي شدن گوشي‌هاي موبايل ساده در اين نشست، براي توليد گوشي‌هايي با قابليت دانلود كردن موسيقي، تماشاي تلويزيون، انجام انواع بازي‌هاي كامپيوتري و دسترسي به اينترنت برنامه‌ريزي مي‌كنند. با اين همه در ميان تمام اين سياست و برنامه‌ريزي‌ها، هيچ نشانه‌اي از رقابت وجود ندارد.

اين روزها دغدغه همه شركت‌كنندگان نشست جهاني 3GSM، كاهش دور از انتظار ميزان رشد صنعت ارتباطات بي‌سيم و گوشي تلفن‌همراه است.

آمارهاي نااميدكننده
همزمان با برگزاري اين نشست شركت‌ها و موسسات تحقيقاتي هم سعي دارند با ارائه آمار و تحقيقاتي دقيق در زمينه اين صنعت، اطلاعات كاملي را براي بررسي‌هاي بهتر در اختيار شركت‌كنندگان قرار دهند.

در اين ميان اما شركت تحقيقاتي iSuppli آمار نه چندان اميدوار‌كننده‌اي را ارائه كرده است.
تحقيقات اخير اين شركت نشان مي‌دهد عرضه موبايل‌هاي هوشمند در بازار كشورهاي توسعه يافته و گوشي‌هاي ارزان قيمت در كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم، نتوانسته جلوي كاهش رشد تعداد كاربران و فروش گوشي‌هاي موبايل را در سطح جهان بگيرد.

«جاديش ربلو» مدير iSuppli در اين مورد معتقد است كاهش رشد كاربران جديد و كاهش ميزان فروش گوشي‌هاي موبايل در واقع وضعيت بازار و البته فعالان عرصه ارتباات بي‌سيم را دشوار مي‌كند.

براساس پيش‌بيني‌هاي اين شركت رشد تعداد كاربران جهاني گوشي‌ موبايل امسال تا 8/12درصد كاهش پيدا مي‌كند در حالي كه ميزان رشد متوسط كاربران در سال‌هاي 2004، 2005 و 2006 به 25درصد رسيده بود.

كارشناسان از طرفي انتظار دارند اين روند تا چند سال‌ آينده هم ادامه پيدا كند تا آنجا كه طبق پيش‌بيني‌ها اين ميزان كاهش براي سال 2008 به 6/9درصد، سال 2009 به 7درصد و سال 2010 به 7/5درصد خواهد رسيد.

به اين ترتيب ميزان رشد توليدات گوشي موبايل هم امسال تا 1/9درصد كاهش مي‌يابد در حالي كه اين رقم براي سه سال گذشته 3/19درصد بوده است.

در مقابل اما ربلو معقتد است تليدكنندگان و صادركنندگان گوشي موبايل براي جلوگيري از ادامه تاثير اين روند، نياز به استراتژي و برنامه‌ريزي‌هاي جديد دارند.

پيشنهاد او براي اين شركت‌ها، ادامه عرضه خدمات پيشرفته مانند دسترسي به اينترنت و نمايش برنامه‌هاي تلويزيوني براي كاربران كشورهاي صنعتي و پيشرفته و توليد محصولات ارزان قيمت براي كاربران كشورهاي در حال توسعه مانند آمريكاي لاتين، چين، آفريقا، استراليا، هند و خاورميانه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا