تکنولوژی

تعداد كاربران موبايل به بيش از 3ميليارد نفر مي‌رسد

دنیای اقتصاد – به دنبال افزايش تقاضا براي ارتباطات از طريق تلفن‌همراه در كشورهاي در حال توسعه كه اين روزها دغدغه توليدكنندگان و عرضه‌كنندگان اين خدمات است، كارشناسان از طرفي به دنبال راه‌هاي افزايش درآمد اپراتورها در بازار كشورهاي توسعه‌يافته هستند.

همان مسائلي كه موضوع بحث كارشناسان و متخصصان صنعت ارتباطات در نشست هفته آينده دنياي تجارت برتر بي‌سيم يا 3GSM در بارسلونا، خواهند بود.

«مارك نيومن» مدير ارشد بخش تحقيقات گروه تحقيقاتي Informa در اين زمينه معتقد است: «موضوع مهم حول صنعت ارتباطات بي‌سيم، در حقيقت ادامه رشد تعداد كاربران تلفن‌هاي همراه تا پايان سال 2007 است. تا آنجا كه پيش‌بيني مي‌كنم تا پايان امسال 480ميليون كاربر موبايل جديد – بيش از يك‌ميليون نفر در هر روز- هم اضافه بشوند. به اين ترتيب تعداد نهايي كاربران جهاني موبايل به بيش از 3ميليارد نفر مي‌رسد. در اين ميان سهم كاربران كشورهاي در حال توسعه از هر پنج نفر جمعيت، 4كاربر است و به همين دليل ميزان قابل توجهي از افزايش درآمد اين صنعت به بازار اين كشورها اختصاص دارد».

اين در حالي است كه در بازار كشورهاي اروپايي، اوضاع كاملا فرق مي‌كند. در اين كشورها با وجود افزايش قيمت هر پالس مكالمه، درآمد حاصل از تماس تلفن‌هاي همراه تا حدودي كاهش پيدا كرده است.به گفته چارلز من‌باي يكي از مسوولان شركت مخابراتي «گولدمن ساچز» هزينه هر دقيقه تماس به وسيله موبايل در اروپا از 10 (13دلار) تا 15يورو است و پيش‌بيني مي‌شود اين قيمت‌ها تا ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كنند. اين در حالي است كه اين رقم براي كاربران آمريكايي به كمتر از 10دلار مي‌رسد.

سال 2007، سال نفوذ اينترنت در صنعت ارتباطات
با اين همه استفاده از مرورگرهاي اينترنتي و امكان چك كردن ايميل به وسيله گوشي‌هاي موبايل هر روز عمومي‌تر مي‌شود تا به فاكتوري مثبت براي رشد صنعت ارتباات تبديل شود.
به اين ترتيب شركت Vodafon با در اختيار داشتن 200ميليون كاربر هفته گذشته اعلام كرد امكان دسترسي به وب‌سايت اجتماعي My Space و وب‌سايت خريد و فروش eBay را براي كاربرانش فراهم كرده است.

هاچيسون وامپوا مالك شركت خدماتي و اپراتوري «3» هم از فراهم شدن امكان دسترسي كاربرانش به اغلب وب‌سايت‌هاي كاربردي مثل yahoo و شركت تلفن اينترنتي Skype از چند ماه گذشته خبر داد.

به اين ترتيب كارشناسان معتقدند سال 2007 براي صنعت موبايل سال نفوذ اينترنت در اين صنعت خواهد بود. تا جايي كه گروه تحقيقاتي Informa پيش‌‌بيني كرده است تا سال 2011 حدود نيمي از كاربران موبايل در سرتاسر جهان از مرورگرهاي اينترنتي روي موبايل‌هايشان استفاده مي‌كنند و درآمد حاصل از سرگرمي‌هاي موبايل تا آن زمان به دوبرابر يعني 12/38ميليارد دلار خواهد رسيد. اين در حالي است كه امسال با عرضه تراشه‌هاي GPS (مكان‌ياب) و افزايش تقاضا براي استفاده از آنها در گوشي‌هاي موبايل، اين تراشه‌ها براي اولين بار بازار موبايل و توليدكنندگان بزرگ آن را تحت تاثير قرار مي‌دهند. به همين علت هم هست كه كارشناسان معتقدند تعداد گوشي‌هاي موبايل مجهز به تراشه‌هاي GPS كه تا پايان سال 2007 به سرتاسر دنيا صادر مي‌شوند به 50ميليون دستگاه خواهد رسيد.

به اين ترتيب صنعت ارتباطات بي‌سيم در حال برداتن قدم‌هاي بزرگ براي رسيدن به رشدي چشمگير است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا