تکنولوژی

تناقض برنامه‌ريزي ميلياردي براي گسترش اينترنت پرسرعت

دنیای اقتصاد – اخيرا در تهران شركت‌هاي PAP كه طبق قراردادي با وزارت ICT موظف به ارائه اينترنت پرسرعت بوده‌اند خبر از پوشش تمامي مناطق شهر توسط شبكه بي‌سيم WIMAX و اينترنت پرسرعت بي‌سيم داده‌اند، اين در حالي است كه اين وزارتخانه چندي پيش دسترسي به اينترنت با سرعت بيش از 128 كيلو بايت را ممنوع كرده است.

به گفته وزير ارتباطات اين وزارتخانه اخيرا نيز طرحي به شوراي اقتصاد ارائه داده تا با سرمايه‌گذاري چندين ميليارد توماني اينترنت پرسرعت به خانه‌ها برده شود. در اين ميان وزارت ICT از طريق اجراي طرح‌هاي ميليارد توماني و آمادگي شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي از لحاظ فني براي توسعه اينترنت بي‌سيم به دنبال توسعه آي‌تي در كشور است. اما از سويي ديگر اجراي طرح ساماندهي سايت‌ها و محدوديت در ارائه اينترنت با سرعت بيش از kbا128 عملا موجب محدوديت در توسعه اينترنت در كشور شده است.

به گفته كارشناسان اين عدم هماهنگي در برنامه‌هاي وزارت ICT به عنوان متولي و مسوول توسعه IT موجب توقف در روند توسعه آي‌تي در كشور شده است. برآوردها حاکی است که حدود 90درصد از کاربران اینترنت در ایران از سیستم معمولی اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن یا همان شماره‌گیری (Dail Up) استفاده می‌کنند که سرعت آن رسما حدود 50 کیلوبیت در ثانیه است و عملا گاهی به کمتر از 10 کیلو بیت در ثانیه مي‌رسد که با آن حتی نمي‌توان پیام‌برهای اینترنتی (مسنجر) را هم باز کرد.

در حالی که مردم اغلب کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیای دور و آمریکا از اینترنتی بین 512 کیلوبیت تا یک الی سه مگابیت در ثانیه استفاده مي‌کنند، با این حساب سرعت اینترنت در ایران بین ده تا شصت برابر با توجه به سرعت اسمي ‌اینترنت در ایران، کمتر از کشورهای آسیای دور، اروپا و آمریکا است.

خبرگزاری ایرنا تخمین مي‌زند که در «خوشبینانه‌ترین حالت فقط 100هزار کاربر اینترنت پرسرعت (ADSL) در کشور وجود دارد که در مقایسه با تعداد کل کاربران رقم ناچیزی است.»

سرعت کم اینترنت در كشور همواره مورد اعتراض کاربران قرار داشته است، با اين حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی کاربران خانگی به اینترنت با سرعت بیش از 128 کیلو بایت را ممنوع کرد.

هرچند وزير معتقد است که فعلا نيازی به وجود اينترنت سريع نيست، اما به گفته برخی منتقدان علت این امر ايجاد محدوديت در دسترسی مردم به سایت‌های بارگذاری (اپ لود) فایل‌های ویدئویی و یا استفاده از برنامه‌های تلویزیونی آنلاین و نيز استفاده زياد از اینترنت بوده است. این در حالی است که برخي از سايت‌هاي خبری، علمي‌و سرگرم‌کننده در كشور به اشتباه فیلتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری‌های اطلاعات اخیرا در همایش اینترنت و زنان که توسط امور بانوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌برگزار شده بود گفت که در حالی که سایت‌هایی با محتوای فرهنگی و ایدئولوژیک در غرب مورد سانسور قرار مي‌گیرند در ایران فقط دسترسی به «سایت‌ها و مطالب مستهجن و خشونت‌ها» ممنوع است.

در حالی که براساس آمارهای رسمي‌موجود تعداد کاربران اینترنت در ایران بین هشت تا یازده میلیون نفر برآورد مي‌شود، ایرنا به نقل از مدیر روابط عمومي‌ شرکت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات ایران این میزان را حدود 16میلیون نفر ذکر کرده است، که با این حساب از هر پنج ایرانی یک نفر به اینرنت دسترسی دارد.

با توجه به متغیر لازم برای توسعه، به نظر مي‌رسد که سرعت پایین اینترنت در كشور یکی از مشکلات اولیه پیش‌رو در دسترسی به زمینه‌های لازم رشد در اموری نظیر آموزش و تحقیقات، رشد اقتصادی و فناوری و یا دستیابی به دولت الکترونیک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا