تکنولوژی

پيش‌بيني رشد دوبرابر بازار لپ‌تاپ‌ها تا پايان سال 2007

دنیای اقتصاد – هرچه از يك كامپيوتر بخواهي برايت فراهم مي‌كند، با اين تفاوت كه هميشه در دسترس است. اغراق‌ نيست اگر ادعا كنيم اين روزها بعد از موبايل، لپ‌تاپ‌ها محبوب‌ترين ابزار ديجيتال در ميان تمام كاربران دنيا هستند.

به اين ترتيب آمار م با اعلام افزايش تقاضا براي لپ‌تاپ‌ در 12 تا 18ماه گذشته، اين موضوع را تاييد مي‌كند تا در نهايت كارشناسان پيش‌بيني كنند بازار لپ‌تاپ‌ها تا پايان سال ميلادي به رشد 2برابر مي‌رسد.

در حقيقت اين روند رشد نويد جايگزيني زودهنگام لپ‌تاپ‌ها را به جاي كامپيوترهاي روميزي فرياد مي‌زند.

براساس آمار تا پايان سال 2006، 80 درصد از كل حجم بازار كامپيوتر را كامپيوترهاي روميزي و 20درصد آن را لپ‌تاپ‌ها به خودشان اختصاص داده‌اند در حالي كه اميد به رشد بازار لپ‌تاپ‌ها در مقايسه با كامپيوترهاي شخصي بسيار بيشتر است.

آخرين گزارش موسسه توليدكنندگان فناوري اطلاعات (MAIT) در اين مورد نشان مي‌دهد با رشد ميزان صادرات لپ‌تاپ‌ها از 834/431ميليون دستگاه در فاصله سال‌هاي 2005 تا 2006 تا 668/863ميليون دستگاه انتظار مي‌رود رشد بازار اين محصولات در سال جاري ميلادي به بيشتر از 100درصد هم برسد.

اين در حالي است كه ميزان رشد فروش كامپيوترهاي روميزي تا پايان سال جديد تنها 22درصد خواهد بود.
كارشناسان معتقدند در حالي كه در سال‌هاي گذشته استفاده از لپ‌تاپ‌ها چندان عمومي نبوده است، اين روزها جوانان 18 تا 30ساله با در اختيار داشتن 50 تا 60درصد بازار لپ‌تاپ‌ها بيشترين طرفداران اين محصولات هستند. البته نبايد نوجوانان دانش‌آموز را كه علاقه زيادي به استفاده از فناوري‌هاي جديد دارند، ناديده گرفت چون به گفته يكي از كارشناسان موسسه تحقيقاتي IDC با احتساب اين عده پيش‌بيني مي‌شود تا دو سال آينده 70 تا 80درصد بازار جهاني لپ‌تاپ‌ها در اختيار قشر جوان قرار بگيرد.

در حقيقت لپ‌تاپ‌ها مي‌توانند اغلب كاربران را از كاربران خانگي تا كاربران تجاري قانع كرده و كاربري مناسبي را براي آنها به همراه داشته باشد.

اين در حالي است كه كامپيوترهاي روميزي هنوز طرفداران خاص خودشان را دارند.
حتي فروش روزهاي تعطيلات هم نشان‌دهنده رشد قابل توجه بازار لپ‌تاپ‌ها است.

براساس گزارش‌ها و آمارهاي Current Analysis، ميزان صادرات ل‌تاپ‌ها در طول سه هفته اول تعطيلات سال نو ميلادي تا 7/57 در مقايسه با همين دوره در سال گذشته افزايش پيدا كرده است.

اين گزارش نشان مي‌دهد بيشتر از 65درصد تمام كامپيوترهاي شخصي فروخته شده در طول روزهاي تعطيلات، لپ‌تاپ‌ها بوده‌اند.
اين در حالي است كه به گزارش CUET اين رقم براي تعطيلات سال گذشته براي لپ‌تاپ‌ها و كامپيوترهاي روميزي كاملا برابر بوده است.
از طرفي اين افزايش به دنبال كاهش چشمگير قيمت لپ‌تاپ‌ها در اين دوره بوده كه تا 8/20درصد بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا