تکنولوژی

كشورهاي در حال توسعه تمايل بيشتري به استفاده از اينترنت پرسرعت دارند

دنیای اقتصاد – اين روزها با گسترش روز به روز ارتباطات و نفوذ تكنولوژي در صنايع و امور مختلف،‌ نياز به همراه شدن با رشد سريع انتقال داده‌ها بيشتر از گذشته احساس مي‌شود. به همين دليل هر روز اخبار جديدي مبني بر افزايش تعداد كاربران شبكه جهاني منتشر مي‌شود، تا جايي كه در سال‌هاي اخير تمايل كاربران به استفاده از اينترنت پرسرعت تا حد زيادي افزايش پيدا كرده است.

آخرين آمار منتشر شده در اين زمينه نشان مي‌دهد ميزان استفاده از خطوط اينترنت پرسرعت DSL در طول 12ماه منتهي به ماه ژوئن گذشته در سرتاسر جهان تا 38درصد افزايش داشته و تعداد كاربران آن به 164ميليون نفر رسيده است.

براساس تحقيقات انجام شده توسط گروه تحقيقاتي «Industry Trade»، اين رشد درواقع درنتيجه افزايش چشمگير استفاده از اينترنت پرسرعت در كشورهاي اروپايي اتفاق افتاده است.
طبق اين تحقيقات، به دنبال افزايش 45درصدي ميزان نفوذ اينترنت DSL در كشورهاي اروپايي و اضافه‌شدن 18ميليون كاربر جديد، تعداد نهايي كاربران اين تكنولوژي در اين كشورها به 56ميليون نفر رسيده است كه در حقيقت يك‌سوم از تعداد كاربران خطوط DSL دنيا را در اختيار دارند.

در اين ميان اما چين با داشتن 3/33ميليون كاربر، بيشترين تعداد كاربران اينترنت DSL دنيا را به خودش اختصاص داده و به دنبال آن ايالات متحده با در اختيار داشتن 2/23ميليون كاربر در جايگاه دوم قرار دارد.

به عقيده كارشناسان استفاده از خطوط پرسرعت DSL در سال‌هاي اخير با توجه به كاهش هزينه‌هاي كاربري آن و البته ارائه خدمات بهتر و جديدتر از طريق خطوط تلفن معمولي، افزايش قابل توجهي داشته است.

براساس گزارش‌هاي گروه تحقيقاتي Industry Trade، تعداد كاربران اينترنت DSL در كشورهاي آسيايي پاسيفيك با رشد 5/9درصدي به 8/29ميليون نفر رسيده، در حالي كه اين رقم براي كشورهاي جنوب و جنوب‌شرقي آسيا به دنبال افزايش 57درصدي 2/36ميليون كاربر است.

اما گويا اين آمار براي كشورهاي توسعه‌يافته قاره آمريكا چندان هم اميدواركننده نيستند. در آمريكاي شمالي با وجود رشد سريع ميزان استفاده از اينترنت پرسرعت در مقابل سرويس Dial-up، تعداد كاربران خطوط DSL با رشد 31درصدي به 7/26ميليون نفر رسيده است. در آمريكاي لاتين هم اين رقم با افزايش 3ميليون كاربر در طول اين مدت، به 1/8ميليون نفر رسيد.
با اين همه افزايش 75/1ميليون نفر كاربران اينترنت DSL كشورهاي آفريقايي و خاورميانه، اميد آينده خوبي را براي اين كشورها مي‌دهد.

«ميشائيل بروسكا» مدير شركت «DSL Forum» در اين مورد مي‌گويد: «در حقيقت زنده نگهداشتن اين روند رو به رشد در گروه فراهم بودن زيرساخت‌ها و سيستم‌هاي اوليه لازم و ميزان تاثيرگذاري تكنولوژي‌هاي جديد در اين زمينه است.»

اينترنت پرسرعت در ايران
در كشور ما از حدود دو سال پيش تاكنون 11 شركت خصوصي PAP مي‌بايست هر كدام 20هزار پورت اينترنت پرسرعت راه‌اندازي مي‌كردند. اين در حالي است ه هم‌اكنون تنها 200هزار پورت اينترنت پرسرعت ايجاد شده كه از اين ميزان فقط 10درصد آن فعال است.

با اين حال قرار است تا پايان برنامه چهارم توسعه، تعداد كاربران اينترنت معمولي به 20ميليون و 500هزار نفر برسد.

همچنين طبق پيش‌بيني انجام شده در برنامه پنج ساله چهارم 25درصد كاربران (5ميليون و 584هزار و 390 نفر) از طريق شركت‌هاي PAP به شبكه اينترنت دسترسي خواهند داشت.

بزرگ‌ترين مشكل شركت‌هاي PAP در حال حاضر عدم استقبال مردم از اين سرويس عنوان شده و از طرف ديگر هم عدم همكاري به موقع مخابرات با اين شركت‌ها باعث تاخير در نصب و راه‌اندازي سرويس‌هاي آنها و در نتيجه‌ ايجاد مشكل براي شركت‌هاي PAP بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا