تکنولوژی

تاثيرات بازي‌هاي كامپيوتري بر رفتار جوانان

نام نویسنده: سيدمحمدتقي رسول

همشهري آنلاين- دنياي بازي‌هاي باور نكردني، خلاق و مهيج سه بعدي به صورت فوق‌العاده‌اي رو به رشد هستد و به‌دليل علاقه وافر بشر به اين پديده، توقف آن بعيد به نظر مي‌رسد.
سخت‌افزار گرافيكي تكنيك‌هاي نوري چند الگويي را فعال ساخته تا با استفاده از چندضلعي‌هاي بيشتر ، محيط‌هاي جذاب‌تري را ايجاد كنند.

محيط‌هايي كه ما در آنها بازي مي‌كنيم به طرز فزاينده‌اي در حال پيشرفت هستند. مثلاً براي شخصي كه اوقاتش را با نمايشگر كامپيوتر يا صفحه تلويزيون سپري مي‌كند اشتباه گرفتن محيط بازي با برنامه‌هاي ويدئويي يا حتي با تصوير برخي از مكان‌هاي واقعي ، امري غيرعادي نيست.

به هر حال افراد معدودي هم وجود دارند كه كاراكتر جاندار سه بعدي را با يك شخص واقعي اشتباه مي‌گيرند.

در اولين روزهاي بازي‌هاي سه‌بعدي، اغلب حتي سخت بود كه بگوييم كاراكتر فرض شده چگونه بايد باشد و با چه شكلي نمايش داده شود. اما قدرت محاسبه كامپيوتر ما را در خلق كاراكترهايي با ظاهر واقعيتر ياري كرد. ما در واقع نياز داشتيم كه اين مخلوقات را جاندار كنيم.

يك كاراكتر پرداخت‌ كاري شدة صرفاً ساكن خوب و عالي به‌نظر نمي‌رسد. كاراكترها مطابق آنچه كه فرانك توماس و اولي جانستون از ديسني «تصور زنده» مي‌ناميدند، مي‌بايست باشند.

اگر توجه كرده باشيد هميشه در مطبوعات مقاله‌هاي زيادي در موافقت و مخالفت با اساس بازي‌هاي كامپيوتري به چاپ مي‌رسد.

از نظر روانشناسي اثبات شده استفاده از چنين بازي‌هايي مي‌تواند لذت، انگيزه و مشغوليت كاربر را با هدف فراخواني و بازيابي اطلاعات بر انگيزد و همچنين مي‌تواند مهارت‌هاي مختلف شناختي و اجتماعي فرد را تقويت كند.

همچنين بسياري از كارشناسان ادعا مي‌كنند كه استفاده زياد از بازي‌هاي كامپيوتري مي‌تواند گرايش‌هاي منفي اجتماعي – رواني (مانند تمايل به انزواي اجتماعي و حتي خشونت) را موجب شود و استفاده زياد از اين بازي‌ها باعث اعتياد كاربر به بازي شده و نهايتاً پيامدهايي براي سلامت فرد داشته باشد.

آمارهاي مختلفي از حجم مقالات منتشر شده درباره استفاده از بازي‌ها كامپيوتري از سال 2000 وجود دارد كه همگي نشان از اهميت اين موضوع داردد.

مقالات بهداشتي

مقالات متعددي در مورد تأثير بازي كردن زياد بر روي سلامت نوجوانان مي‌توان يافت. عموم كاربران از خستگي چشم، سردردها، درد قفسه سينه، كوفتگي، و نوسان وضعيت روحي شكايت دارند.

علاوه بر موارد فوق مي‌توان به مواردي نظير مكان و زمان انجام بازي كه باعث محدود شدن خواب مي‌شود و همچنين حلقه‌هاي سياه زير چشم‌ها و گرفتگي ماهيچه در شانه نيز اشاره كرد.

ظاهراً متخصصان بهداشتي نگران متابوليك و حملات قلبي هستند زيرا بازي زياد ممكن است باعث رگ به رگ شدگي مكرر حتي حملات صرع را در افراد مستعد تحريك كند.

بسياري از پزشكان اعتقاد دارند كه يكي از دلايل به‌وجود آمدن اين مشكلات مي‌تواند اين باشد كه كاربران خيلي نزديك به صفحه مي‌نشينند.

استفاده از تصوير شفاف‌تر باعث برانگيخته شدن و تحريك كردن غدد و نهايتاً ترشحات خاص نسبت به تصوير تاريكتر مي‌شود و نورهاي چشمك زن و الگوهاي هندسي ارائه شده در برخي بازي‌ها ممكن است اين موارد را تشديد كند.

به هر حال بسياري از پزشكان و متخصصان نيز اعتقاد دارند كه انجام بازيهاي ويديويي حمله‌اي مي‌تواند باعث كاهش خواب، هيجانات احساسي و لرزش‌هاي دست شود.

علاوه بر اين نيز ديدگاهي وجود دارد كه اثرات ناشي از بازي‌هاي كامپيوتري را نسبتاً جزئي يا موقتي مي‌داند و انجام بازي‌هاي كامپيوتري را معادل انجام ورزش‌هاي نيمه‌سنگين مي‌بيند.

اما همه مي‌دانيم كه تمرين و ورزش معمولي نه باعث پيشرفت و نه باعث ضربه‌زدن به تناسب فيزيكي بدن مي‌شود.

تأثيرات نسل جديد بازي‌ها

نسل جديد بازي‌ها با به‌وجود آوردن دنياهاي ويديويي جديد چند كاربره و محيط‌هاي داستاني تخيلي كه هدفشان كشتن هيولاها، كسب تجربه و پيدا كردن گنجينه و … است و يا فضاهاي اجتماعي كه با هدف سرگردان بودن، وارد شدن در روابط خصوصي و شركت كردن در اجتماع‌هاي عجيب و غريب را دارند و محيط‌هاي ظاهراً جذابي را براي كاربران ايجاد مي‌كنند.

در بعضي از آنها حتي فراتر از اين رفته و به كاربر اين امكان را مي‌دهند كه محيط را با سليقه خود طراحي و تنظيم كند.

هوش مصنوعي (AI) قادر به ترسيم نوعي بازي است كه در آن بازيگران مجازي به عنوان مثال مي‌توانند از هم‌گروه‌هاي مجازي يا از رقبا باشند كه هر كدام با اهداف و انگيزه‌هاي خودشان هستند.

هوش مصنوعي

دانش و مهندسي ساخت ماشين‌هاي هوشمند، مخصوصاً برنامه‌هاي كامپيوتري هوشمند را هوش مصنوعي گويند. نهايت اين تلاش، توليد برنامه‌هاي كامپيوتري‌است كه بتواند مشكلات را حل كند و به اهداف اين دنيا به همره انسان‌ها دست بيابد.

با تجسم كردن يا پوشيدن لباس محلي زيبا (در نمايش يا كاراكتري كه نقشش را شما بازي مي‌كنيد نگاه كنيد) و يا پوشيدن زره و كلاه خود مي‌توانيد وارد ميدان جنگ شويد.

اين تغييراتي است كه بر روي بدن شما مي‌تواند صورت گيرد، صداي شما نيز مي‌تواند تغيير مي‌كند.

قوه ادراك افراد نيز ممكن است تغيير كند بنابراين نگراني نسبت به اثرات شناختي و اجتماعي دنياهاي تجسمي، در نسل جديدتر بازي‌ها وجود دارد.

بسياري از افرادي كه به‌صورت متوالي از اين بازي‌ها استفاده مي‌كنند، اعلام كرده‌اند كه:
… به طور قابل ملاحظه‌اي منزوي شده و صفات زنانه در آنان كمتر ( در هر دو جنس) كنترل آنها بر روابط اجتماعي‌شان فوق‌العاده ضعيف شده‌است و حالتي شبيه رفتار افراد خجالتي پيدا كردةاند.

اساساً مشخصات بازي‌ها همانند 10 الي 15 سال گذشته باقي ‌مانده‌اند، بنابراين مي‌توان انتظار داشت كه تأثيرات آنها هم همانطور باقي مي‌مانند( البته با يك ديد بسيار خوشبينانه، وگرنه احتمال بوجود آمدن عواقب جديد نيز وجود دارد).

علي‌الخصوص بازي‌هاي چند كاربره ممكن است قوه ادراك جوانان را نسبت به تفاوت بين دنيا واقعي و ‌ مجازي تا حدي مغشوش ‌كند به طوري‌كه آنها دچار پرخاشگري و خشونت ‌شوند.

بدون شك ما نيز در كشورمان و با توجه به ويكرد بسيار زياد جوانان و نوجوانان به كامپيوتر و بازيهاي سه‌بعدي در آينده نزديك دچار مشكلات اينچنيني خواهيم شد كه آموزش و فرهنگ‌سازي در استفاده صحيح از اين ابزار سرگرمي تنها راه حل آن بنظر مي‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا