تکنولوژی

مهم‌ترين دستاورد ICT سال 84 و اولويت‌هاي سال جديد

ماهنامه دنيای مخابرات و ارتباطات – در عرصه ICT كشور نيز هم چون ساير بخش‌هاي ديگر در طول سال اتفاقات خرد و كلان متعددي رخ مي‌دهد. سال 84 نيز مانند سال‌هاي گذشته شاهد تغييرات و تحولات بسياري در حوزه فناوري اطلاعات كشور بوديم. اين در حالي است كه با قرار گرفتن در آستانه سال جديد كاري و تجربيات كسب شده در سال گذشته مي‌تواند به عنوان اندوخته‌اي براي جهت‌گيري‌هاي سال جديد به كار رود.

به همين منظور بر آن شديم تا نظرات تعدادي از كارشناسان و فعالان حوزه ICT را جويا شويم. در اين خصوص دوستان و همكاران خود را در مقابل دو پرسش قرار داديم:

1- مهم‌ترين رويداد ICT در سال 84 را چه مي‌دانيد؟

2- اولويت‌هاي ICT در سال آينده چه مي‌تواند باشد؟

اگرچه برخ بنا به دلايل متعددي حاضر به اظهار نظر در خصوص اين پرسش‌ها نشدند، اما پاسخ دريافتي از ساير دوستان و همكاران حاوي جواب‌هاي متنوع و جالبي بود كه در پي مي‌آيد.

امير حسين سعيدي ناييني
رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي ايران
از نظر من مهمترين رويداد ICT سال 84 تشكيل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي بود كه بزرگترين اتفاق تاريخ انفورماتيك در ايران محسوب مي‌شود. چون هم مصوبه مجلس شوراي اسلامي را به همراه داشت و هم حكم خود را از رييس جمهور دريافت كرد. با تشكيل اين سازمان تمام شركت‌ها و حتي افراد خصوصي موظف به عضويت شدند و اين موضوع به يك دست شدن بخش خصوصي كمك كرد. ز ديد من سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تنها نقطه عطف دولت و بخش خصوصي به شمار مي‌رود.

اما از جمله اولويت‌هاي اصلي در سال جديد مي‌تواند سرمايه‌گذاري در پرداختن به محتواي ايراني با توجه به فرهنگ ايراني ، آموزش نيروهاي متخصص انساني از سطح دبستان تا دانشگاه با مفاهيم دنياي جديد،‌جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي از طريق جلب اعتماد،‌ توسعه ICT در جهت مبارزه با مفاسد و فرهنگ سازي براي كاربرد فناوري‌هاي جديد باشد. در نهايت به نظر من مهمترين اولويت ICT در سال 85 بايد همان طور كه پيش از اين نيز امام راحل فرمودند سپردن كار مردم به خود مردم باشد كه براي تحقق اين امر لازم است تمام عزم خود را جزم كنيم.

ايمان بيك
روزنامه نگار حوزه IT
از ديدگاه من اگر بخواهيم كلي به قضيه نگاه كنيم استقرار دولت جديد،‌ مهم‌ترين رويداد محسوب مي‌شود. چون با روي كار آمدن اين دولت سيستم مديريت و سياست گذاري‌هاي دولت دچار تغييرات شد. فعال شدن شوراي عالي اطلاع رساني و شوراي فناوري اطلاعات،‌ خود نمايانگر اين مطلب است. در سالي كه گذشت مي‌توان گفت تغيير نگاه دولت جديد به فناوري اطلاعات رويداد مهمي به حساب مي‌آيد كه نمونه آن را مي‌توان در صرفه جويي دستگاه‌هاي دولتي در زمينه خريد نرم‌افزار جستجو كرد. البته اگر اندكي بخشي‌تر بنگريم، تشكيل سازمان نظام صنفي و اجرايي شدن قوانين آن نيز در نوع خود رويداد مهمي است چرا كه بخش خصوصي را در يكي از مهم‌ترين حوزه‌ها به قدرت رساند.

از آن جايي كه دولت جديد،‌يك دولت عملگرا است،يكي از اولويت‌هاي ICT در سال جديد مي‌تواند راه اندازي هرچه سريع‌تر خدمات پول الكترونيك باشد. چون مردم ما هنوز كاربرد ICT را در زندگي روزمره خود تجربه نكرده‌اند. فرهنگ سازي ارايه خدمات الكترونيكي كه بيشتر در پول الكترونيك نيز خلاصه مي‌شود مي‌تواند از اولويت‌هاي مهم در سال جديد به حساب آيد.

شهرام شريف
روزنامه‌نگار حوزه IT
در زمينه ICT طي سال 84 اتفاقات بسياري رخ داده است، اما هيچ يك آن طور كه بايد ويژه و خاص نبوده‌اند. به طوري كه در ميان رويدادهاي گوناگون قله‌هاي كوچكي به چشم مي‌خورد، اما هيچ كدام نقطه اوج محسوب نمي‌شود. مخصوصا با توجه به تغيير و تحولات اخيري كه در كشور به وقوع پيوست،‌ مي‌توان گفت در ماه‌هاي اخير ICT در ايران حالت ركود پيدا كرده است.
در مورد اولويت‌هاي ICT در سال جديد نيز مي‌توان گفت به نظر من با توجه به طرح مسايلي كه اخيرا در سياست‌هاي IT ايران رخ داده است خيلي از مسايلي مانند اينترنت ملي يا ايجاد شبكه‌ ملي ديگر جزو اولويت‌ها نيستند. در حال حاضر آن قدر كارهاي زيرساختي معطل مانده‌اي موجود است كه بايد ساماندهي شوند. ما هنو در زمينه « ديتا سنتر» دچار تاخير هستيم و اينترنت پرسرعت‌مان به برنامه‌هاي پيش‌بيني شده خود نرسيده است. البته در اين ميان موضوع محتوا را نيز نبايد فراموش كرد. ما در حالي كه هنوز روي محتوا كار نكرده‌ايم به سرويس دهي فكر مي‌كنيم كه جالب است آن را هم به خوبي انجام نمي‌دهيم! كاربري اينترنت در ايران هنوز متاثر از دريافت اطلاعات از خارج كشور است و عملا به توليد محتوا كمكي نمي‌كند. در ضمن از جمله‌ اولويت‌هاي مهم در سال جديد مي‌تواند اطمينان بخشي به فعاليت‌هاي بخش خصوصي و كمك به رونق بازار خصوصي باشد. البته اين مسئله متاثر از كل فضاي اقتصادي كشور است و نمي‌توان انظار داشت اين اتفاق بدون توجه به حل شدن ساير موضوعات عملي باشد.

دكتر داوود زارعيان
مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران
من مهمترين رويداد ICT را اجلاس سران جامعه اطلاعاتي WSIS در تونس مي‌دانم. چون علاوه براين كه ايران حضور پررنگي در آن داشت،‌توانست توجه تمام جهان را در اين حوزه به خود جلب كند و به دنيا بفهماند كه ICT مي‌تواند يكي از مهم‌ترين عوامل توسعه باشد. از آن جايي كه تمام كشورهاي شركت كننده در اين اجلاس بر سر حذف شكاف ديجيتالي و از بين بردن آن با يكديگر به توافق رسيدند،‌ بنابراين WSIS مي‌تواند مهم‌ترين رويداد در اين زمينه باشد.
اولويت‌هاي ICT در سال آينده از ديدگاه من مي‌تواند كار برد ICT در زمينه‌هاي گوناگون مانند اقتصادي، ‌اجتماعي ،‌فرهنگي ،‌آموزشي و غيره باشد. پول الكترونيك در زمينه‌ اقتصادي،‌ صدور گذرنامه الكترونيكي در زمينه اجتماعي، خدمات بيمه‌اي در زمينه رفاهي و آموزش از راه دور در سطح آموزشي و فرهنگي مي‌تواند نمونه‌هايي از اين دست باشد. در سال جديد با توجه به گسترش تلفن همراه در سطح جهان بايد سعي كنيم تا ضريب نفوذ ايران را نيز در اين زمينه بالا ببريم. در ضمن به ياد داشته باشيم كه در كشورمان هنوز مكان‌هايي وجود دارند كه از ICT محرومند.

علي شميراني
روزنامه نگار حوزه IT
انتخاب ” ترين ” در مقطعي که بسياري از اتفاقات در يک رده قرار دارند و بسياري از وقايع بيشتر در مرحله طرح قرار دارند کمي سخت است. در سال 84 اتفاقات متعددي افتاد که بخش قابل ملاحظه اي از آنها بيشتر در مرحله طرح، برنامه و قرار داد بودند. از آن جمله مي توان به بخشنامه صرفه جويي در خريد اقلام ICT و هماهنگي با وزارت ارتباطات در اين خصوص، طرح موضوع اينترانت ملي،عقد قرار داد اپراتور دوم، آغاز به کار شوراي عالي فناوري اطلاعات و حضور در اجلاس WSIS اشاره کرد.

از اينرو انتخاب “ترين” با توجه به آنچه ذکر شد کمي مشکل است و شايد سال آينده بتوان با توجه به بنيان گذاري فعاليت‌ها و طرح هاي متعد در سال 84 شاخص ترين دستاورد سال را با اجماع و به راحتي نام برد.

اما به اعتقاد نگارنده در سال 85 گذشته از لزوم پرداختن به طرح هاي نا تمام و ضروري سال قبل مي بايست به موضوع مهمي بيش از ساير مسايل پرداخت.

ما هنوز هم خدمات IT محور که وجودشان در زندگي مردم احساس شود را عرضه نکرده ايم. براين اساس به نظر مي رسد ما با رشدي نامتوازن در عرصه ICT کشور روبرو بوده و به زودي با بحران محتوا و کاربرد مواجه خواهيم شد.

فناوري اطلاعات وارتباطات عليرغم دستاوردها و پيشرفت هايي که در حوزه‌هاي زيرساختي و سخت افزاري داشته هنوز هم زمينه کاربري عمومي در کشور را فراهم نکرده و به نظر ميرسد با ادامه اين روند ما شبکه‌هايي را در کشور ايجاد خواهيم کرد که در آن شبکه‌ها محتوا و کاربردي جهت ارايه نخواهيم داشت.

از اين رو دوبخش محتوا و کاربرد از جمله مسايلي هستند که توجه ويژه اي را مي طلبد. اما باز هم بايد به اين نکته قديمي اشاره کرد که ماهنوز هم نهادها موازي زيادي در دستگاه‌هاي مختلف دولتي داريم که موجبات اسراف، موازي کاري و اتلاف سرمايه‌ها و انرژي هاي ملي را فراهم آورده و ريشه کن نشده است.

سهيل مظلوم واجاري
نايب رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي و رييس انجمن شركت‌هاي انفورماتيك ايران
مهم‌ترين روايد ICT را در سالي كه گذشت تشكيل سازمن نظام صنفي رايانه‌اي و ادغام انجمن شركت‌هاي انفورماتيك در همين سازمان بود. زيرا ايجاد صنفي كه سازمان دهي بازار، ايجاد تشكيلات و معاني‌هاي تجاري در حوزه ICT را بر عهده دارد مي‌تواند مهم‌ترين رويداد اين زمينه نيز باشد. نظام صنفي رايانه‌اي باعث وحدت تئوري و عملي در حوزه IT شد. دريافت حكم از رييس جمهور در زمينه تئوري و تجمع‌ نهادهاي مدني IT مي‌تواند نماد وحدت صنف مورد نظر باشد.

اما در مورد اولويت‌هاي سال جديد بايد بگويم از آن جايي كه محورهاي دولت آقاي احمدي نژاد مبارزه با فساد و شفاف سازي هر چه بيشتر است بنابراين استفاده از فناوري اطلاعات به عنوان يك ابزار در زمينه مبارزه با فقر و تبعيض مي‌تواند از جمله اولويت‌ها باشد. ضمن اين كه براي شما و همكارانتان آرزوي سلامتي و موفقيت داريم.

محمد ثروتي
كارشناس IT
مهم‌ترين رويداد ICT سال 84 تشكيل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي بود. زيرا تا قبل از تشكيل اين سازمان، صنف IT در ايران سازماندهي مشخصي نداشت. بنابراين ايجاد چنين سازماني نه تنها در صنف IT بلكه در كل حوزه فناوري اطلاعات نقطه عطف بزرگي محسوب مي‌شود. چرا كه مي‌تواند ساخت كارهاي اساسي و مهم بسياري را تحليل و بررسي كند و شركت‌هاي كوچكي را كه تا پيش از اين موقعيت رسمي و مشخصي نداشتند صاحب جايگاه نمايد.

در مورد اولويت‌هاي سال آينده نيز به نظر من افزايش نفوذ كامپيوترهاي ارزان قيمت در تمام سطوح جامعه و تزريق آن در بسياري از بخش‌ها به همراه ارايه اينترنت ارزان، سريع، امن، با كيفيت و داراي پهناي باند وسيع مي‌تواند مهم‌ترين اولويت‌هاي بخش ‌ ICT در سال آينده باشد. چرا كه سرعت چرخ‌هاي IT را با اين دو وسيله مي‌توان در ايران افزايش داد. در سال آينده دولت حتما بايد به رشد و حمايت صنعت نرم‌افزاري توجه كند و زمينه را براي ايجاد رقابت سالم فراهم نمايد. در اين ميان دولت نبايد داستان جهاني شدن را فراموش كند و براي حضور اينترنت ايران در سطح بين‌المللي تلاش كند. از ديگر اولويت‌هاي ICT در سال آينده مي‌تواند توسعه سيستم پرداخت الكترونيكي (پول الكترونيك) و بالا بردن خدمات دولت الكترونيك از باب سيستم و محتوا باشد.

علي اصغر هلالي
مديرعامل شركت آرشام كوشا و صادر كننده نمونه نرم‌افزار
از نظر من مهم‌ترين رويداد ICT در سال 84 جهش چشم‌گير صادراتي در زمينه نرم‌افزار بود. زيرا در كشوري كه همه بر سر پول دولت با هم دعوا مي‌كنند،‌شركت‌هايي پيدا شدند كه با وجود خصوصي بودن نه تنها باعث حذف و تضعيف يكديگر نشدند و در درگيري‌ها شركت نكردند،‌بلكه در اين ميان به رشد و پيشرفت يكديگر كمك كردند و توانستند كارشان را ادامه دهند. شركت‌هاي نرم‌افزاري خصوصي خارج از تحولات دولتي توانستند ارزآوري بسياري براي كشورشان داشته باشند. به طوري كه نرخ صادرات نرم افزار در سال گذشته از مرز 10 ميليون دلار گذشت. اين موضوع باعث شده تا اسم تكنولوژي نرم افزاري ايران در خارج از كشور گسترش پيدا كند.
در زمينه اولويت‌هاي ICT در سال جديد نيز اول، ‌بحث تحقيق و پژوهش در زمينه ICT بيشتر شود.

دوم،‌زيرساخت‌ها در زمينه اينترنت،‌ پول الكترونيك و مسايل آموزشي پررنگ تر شود.
سوم، قوانين و مقررات در زمينه IT به يك جمع‌بندي مفيد برسند. به طوري كه اكنون در بعضي موارد قوانين مفصلي هست در صورتي كه در ساير موارد هيچ قانوني وضع نشده است با اين عم از موازي كاري نيز جلوگيري مي‌شود.

مسعود فاتح
معاون ارتباط با رسانه‌هاي روابط عمومي وزارت ICT
مهم‌ترين رويدادهاي ICT سال 84 از ديدگاه من‌‌:
تلاش براي اصلاح شبكه تلفن همراه در فازهاي كارشناسي، امضاي قرارداد ايران سل با شركت‌ خارجي ، واگذاري مرحله اول از سيم كارت‌هاي اعتباري تاليا، انتخاب دكتر سليماني كه از جمله استادان تراز اول مخابراتي بود به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، آغاز به كار دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات و حضور موثر ايران در اجلاس WSIS تونس .

در خصوص اولويت‌هاي ICT در سال آينده نيز مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:
اقام موثر در راستاي راه اندازي شبكه اينترنت ملي، بالا بردن ضريب كيفي شبكه،‌ واگذاري سيم كارت‌هاي ايران سل، راه اندازي رسانه‌اي (خبرگزاري يا روزنامه) با ضريب نفوذ بالا در حوزه ICT، تبديل ايران به هاب پستي منطقه، كاهش قيمت اينترنت،‌ ارايه اينترنت با سرعت بالا در نقاط مختلف كشور،‌حمايت از توليد كنندگان ICT از سوي نهادهاي مرتبط در بدنه دولت،‌پرتاب ماهواره مصباح به فضا و در نهايت آرزوي خوشبختي و سلامتي براي اعضاي ماهنامه دنياي مخابرات و ارتباطات.

پرويز ناصري
مديرعامل شركت تحقيقات و توسعه صادرات نرم‌افزار ثناراي
انتخاب مهم‌ترين رويداد ICT در سال 84 كا مشكلي است. اما به نظر من فعال كردن شوراي عالي فناوري اطلاعات با انتخاب مهندس رياضي رويداد مهمي محسوب مي‌شود. البته اين اتفاق بيشتر به حوزه IT مربوط است. در حوزه مخابرات نيز خيلي واقعه عجيبي روي نداده است. چون تقريبا مسولان اين زمينه بيشتر سياست‌هاي گذشته را دنبال مي‌كنند. همان طور كه در زمينه توسعه شبكه موبايل كشور شاهد اين موضوع بوديم.

به اعتقاد من يكي از اولويت‌‌هاي ICT در سال آينده تداوم فرايندي است كه تكفا آن را شروع كرده است. چون فعاليت تكفا نه تنها باعث تحرك در بازار شده بلكه به روشن شدن ذهن مديران نيز كمك‌هاي فراواني كرده است. اولويت دوم، توسعه صنعت با استفاده از مكانيزم‌هايي است كه باعث رونق كسب و كارهاي كوچك در اين حوزه مي‌شود. سومين موردي كه به ذهن من مي‌رسد ايجاد انتظام هر چه بيشتر ميان برنامه‌هاي دولت،‌ايجاد هم گرايي بين طرح‌ها و از بين بردن تناقضات موجود است چهارمين اولويت، تخصيص بودجه مناسب براي طرح‌هايي است كه در حوزه IT وجود دارد. از ديدگاه من يكي از ستون‌هاي برنامه توسعه كه بايد مورد تاكيد قرار گيرد توسعه روابط ايران با ساير كشورها است كه به جهاني شدن اقتصاد ايران در زمينه IT و هم چنين ساير زمينه‌ها كمك مي‌كند. بهتر است سال آينده به ياد داشته باشيم صادرات نرم‌افزار و خدمات فني و مهندسي بايد از اسنجام بيشتري برخوردار باشد. فكر مي‌كنم ديگر حرفي براي گفتن باقي نمي‌ماند!

خسرو سلجوقي
سرپرست معاونت فني شوراي عالي اطلاع رساني
مهم‌ترين رويداد ICT در سالي كه گذشت را فعال شدن طرح شتاب مي‌دانم. چرا كه از طرفي باعث رواج فرهنگ «كارت پول» شده و مردم را با يكي از كاربردهاي ICT در زندگي فردي و اجتماعي آشنا كرد. از نظر من شتاب،‌ عاملي براي ارتباط ميان بانك‌هاست و مي‌توان از آن به عنوان طرحي براي كاربردي شدن كارت‌هايي كه زماني به درد هيچ كاري نمي‌خوردند ياد كرد.
اولويت‌هاي ICT در سال جديد را تعيين و انتخاب متولي واقعي مي‌دانم. زيرا در حال حاضر شوراهاي متلفي مانند شوراي عالي اطلاع رساني،‌ شوراي عالي امنيت فضاي تبادل اطلاعات،‌ شوراي عالي انفورماتيك و غيره وجود دارند كه در صورت يك پارچه شدن مي‌توانند به اتخاذ تصميمات بهتر كمك كنند. در صورتي كه شورا‌هاي موجود به يك مركز تبديل شوند،‌ هماهنگي بيشتري صورت مي‌گيرد.

عباس زندباف
روزنامه‌نگار و كارشناس مخابرات
فناوري ارتباطات و اطلاعات در شتاب‌مندي همتا ندارد و اسب زمان در اين قلمرو رخش‌وار چنان تند و چالاک مي‌تازد که هرگونه اين پا و آن پا کردن به واپس ماندن از قافله مي‌انجامد. درست درچنين بخشي ارزش زمان رابه دست فراموشي سپرده ايم و کارنامه بخش در سالي که به پايان مي‌بريم آينه‌ي تمام نماي چنين غفلتي است. اکنون در روزگاري به سر مي‌بريم که اگر پروژه‌اي طي دو سال به ثمر نرسد سرمايه‌گذاري درآن آب در هاون کوبيدن است و پروژه‌هاي مخابراتي نمونه‌ي اعلاي حساسيت زماني هستند. با اين همه هنوز هم کشتار وقت ويژگي بارز در بخش مخابرات است.

در سالي که گذشت پروژه‌ي بهره‌‌بردار دوم تلفن همراه به گل نشست و پس ازحدود يک سال و اندي هنوز در آغاز راه هستيم. در اين ميان کساني توانسته‌اند کساني ديگر را سر جاي‌شان بنشانند و کساني ديگر هم دست کساني ديگر را درحنا گذاشته‌اند اما آن چه در اين ميان از دست رفته است يک سال و نيم وقت با ارزش است. وقت کشي نماد اصلي بخش مخابرات در سال 1384 خورشيدي بود همانند سال‌هاي پيش. اين گونه است که بخش مخابرات همچنان با توسعه نيافتگي دست به گريبان است.

در شرايط توسعه نيافتگي نيز عدالت ناممکن است و دم زدن از آن بيهوده. مشکل در واقع فقط عيني نيست تا حد زيادي ذهني نيز هست. گويي ايمان به در دست گرفتن سرنوشت‌مان را از کف داده‌ايم. همان اندازه که کوشندگي در ميدان عمل و عينيت لازم است پيکار در قلمروي ذهنيت نيز ضروري است. ديگر کافي نيست که اهل انديشه و نخبگان برنامه‌هاي تازه بدهند خود مصرف‌کنندگان هم بايد از طريق نهادهاي صنفي و مدني دست به کار شوند.

مهم‌ترين اولويت آن است که حداقل نيازهاي مردم در زمينه‌ي ارتباطات برطرف شود. و اين نمي‌شود مگر با کوشندگي فراوان در همه‌ي عرصه‌ها. متاسفانه اين گونه به نظر مي‌رسد که در اين مملکت گل و بلبل هنوز که هنوز است از ما بهتران به سود حاصل از گسترش ارتباطات نيازي ندارند. کساني هم “هايدگر” وار گويا معتقدند که همه چيز را هستي تعيين مي‌کند و کنش انسان در اکثر مواقع بي‌فايده است و در نتيجه بايد چشم به راه نجات بخشي نشست.

محمدعلي پورخصاليان
روزنامه نگار حوزه مخابرات
به نظر من مهم‌ترين رخ داد سال 84، در حقيقت اتفاقاتي هستند كه رخ ندادند. پروژه‌هايي كه بعضا بعد از گذشت چند سال،‌ تكليفشان مشخص نيست و هر سال به سال ديگر موكول مي‌شود و به جرات مي‌توان گفت اين تاخير‌ها انرژي و سرمايه‌هاي ملي كشور را معطل گذاشته و يا اتلاف مي‌كند.

پروژه‌هايي همچون فعاليت بخش‌ خصوصي در حوزه واگذاري تلفن ثابت، VSATها،‌ICP ها،پول‌الكترونيكي، ماهواره‌هاي ايراني مصباح و زهره، ‌طرح افتا،‌ VOIP ، انكوباتورها و مجوز باند شهروندي.

با مروري بر روز شمار اخبار ICT منتشر شده سال 84 متاسفانه پرده از حقيقت تلخ تكرار و تكرار وعده‌ها برداشته مي‌شود و جاي اين پرسش خالي است كه به راستي مشكل كار ما در كجاست و چرا عمر پروژه‌هاي خرد و كلان حوزه ICT كشور تا اين حد بلند مي‌شود؟
و اما فكر مي‌كنم اولويت ICT سال آينده سرو سامان دادن به پروژه‌هاي زخم خورده قديمي است و در عين حال به موارد فوق مي‌بايست بحث توليد محتوا ، آموزش موثر، هدف‌دار و توسعه كاربري عمومي ‌ICT در كشور را نيز افزود.

پيمان رضايي

روزنامه‌نگار حوزه مخابرات
بعد از شكسته شدن ساختار شركت مخابرات ايران چند شركت مادر تخصصي ، ارتباطات زيرساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات زيرساخت،‌آنچه انتظار مي‌رفت اين بود كه ساختار شركت‌هاي جديد، بدون توليد از ساختار قبلي و با استفاده از نظريه‌ي صاحب نظران ، از ساختار سلسه مراتبي با سازماندهي وظيفه‌اي و گسرش پيچيدگي و رسميت سازماني منجر به افزايش پهنا و بلندي سازماني ، ساختار بديعي را برگزيند كه از رسميت و تمركز وظايف در مديريت ارشد بكاهد و سرعت تصميم‌گيري‌ها را افزايش دهد. ساختار كنوني فاقد سرعت و قابليت انعطاف است و قدرت انجام تغيير و مواجه با تغييرات بازار را ندارد. انتظار بر آن است كه در سال جديد،‌با آوردن مديريت جديد، تفكر جديد نيز بر سازمان حاكم شود و به جاي پرداختن به مسائل جزئي و پيش‌افتاده،‌ مسائل كلان هم چون آمادگي شركت‌هاي مخابراتي براي حضور در بازار سرمايه ، آزاد‌سازي ، خصوصي سازي و ايجاد قابليت انعطاف در سيستم اداري مد نظر قرار گيرد.

عبا پورخصاليان

تحليل‌گر و كارشناس مخابرات
جديدترين نهاد ملي فناوري اطلاعات كه شوراي عالي فناوري اطلاعات نام دارد در سال 84 و در آخرين لحظه‌هاي حيات دولت هشتم تشكيل شد ولي كار خود را رسما با دولت نهم شروع كرد،‌ آن هم با بشارت دادن،‌ وعده و وعيد و پرده‌برداري از”طرح اينترنت ملي”!

روز بيست و هفتم بهمن 84 نيز آقاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ما،‌ در پايان دو روز همايش سراسري بهينه‌سازي مخابرات ايران اسلامي،‌ طرح “اينترنت ملي”را در راستاي «خدمات الزامي عمومي» (يعني USO) معرفي كرد!! به ديگر سخن:

با تحقق «طرح اينترنت ملي» ،‌حداقل خدماتي كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به هر ايراني (!)‌ در هر كجاي كشور خواهد داد دسترسي يا اتصال به اينترنت است!
و اين يعني: طرحي حداكثري!!

من اين خبر را مهم‌ترين خبر و اين طرح را برترين طرح IT در سال 84 و كل تاريخ ارتباطات و فناوري اطلاعات اين كشور مي‌دانم زيرا آنچه آقاي وزير، « خدمات الزامي عمومي» مي‌نامد در واقع هم رديف پست و مخابرات روستايي و ICT روستايي است و سرويس‌‌هاي ويژه براي ناتوانان و خدمات اضطراري در حوادث غير مترقبه را نيز در بر مي‌گيرد. پس بايد مجاني يا تعرفه‌اي واگذار شود كه در استطاعت مالي فقيرترين افراد و اهالي مناطق محروم و دور افتاده‌ترين نقاط كشور و اقشر آسيب‌پذير و خلاصه همه‌ي مردم كشور باشد تا به سرعت از بركات بي‌كران ارتباطات و فناوري اطلاعات برخوردار شوند و به زودي زود از فقر و مسكنت به در آيند و به توسعه يافتگي و بالندگي برسند.

به راستي، تحقق چنين طرحي يعني مبارزه‌ي بنيادين با شقاق و گسل ديجيتالي براي رسيدن به جامعه‌ي اطلاعات فراگير در ايران.

به تقريب هم زمان با بشارت طرح ملي اينترنت سراسري (يا همان «اينترنت ملي»)، طرح «وزارت آينده» (!) نيز با كليد خوردن NGN در كشور، اعلام شد.
يعني اگر طرح اينترنت ملي، برترين طرح تا كنون كشور در زمينه‌ي IT است، طرح NGN، نيز بايد برترين طرح ICT كشور به شمار آيد.

پس مي‌توان اولويت‌ نخست و برتر دست اندر كاران و متوليان جديد عرصه‌هاي IT و ICT كشور را در سال 85 پيدا كردن نسبت‌هاي ميان اين دو طرح دانست!

چرا؟ چون همگان بر اين نكته‌ي بديهي اذعان و اجماع دارند كه اين هر دو طرح از يك سو مبتني بر IP (پروتكل اينترنت) اند و از سوي ديگر هر دو، بنيادين (راديكال و فوندامنتال)، شالوده شكن و به راستي انقلابي‌اند! پس پيدا كردن نسبت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا